nemoxz Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 (endret) har ca 3,5-4k å bruke på kamera, Kjøpte nettopp Panasonic Lumix DMC-G10 som jeg har full returrett på.. Kameraet er ikke til noen spesielle formål, vanlige familie bilder, samt litt kreative natt/natur bilder. Etter å ha tatt litt bilder med Panasonic Lumix DMC-G10, kan det virke som det er en god del støy ved for høy iso, Også nattebilder av stjernehimmelen med instillingene Iso200/400 f/4-5.6 med en lukkertid på 30-60sec.. alle bilder ble alt for mørke.. med høyere iso, får jeg en masse støy "brente pixler".. Inne bilder(uten blitz) ble ganske bra, det samme med bilder i dagslys Men ser ut til å kreve en lengere lukkertid der det er litt dårlig belysning.. lett at det oppstår noe bevegelser på bildet da, hvis en skal ta et kjapt bilde innendørs, og vil bevare det naturlige lyset og atmosfæren. Er det et kamera som ville være et bedre valg til samme pris? maks budre ikke overstige 4k Ønsker et kamera som har mulighet for manuelle instillinger, og som en kan kjøpe flere linser til. Endret 27. februar 2012 av nemoxz Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 (endret) Vel, det er noen parameter som du må forstå for å få til dette, du vil oppleve samme problemer uansett kamera du innehar. Når du bruker lukkertider over 30 sekunder vil du få utbrente piksler "hot pixel", da må du benytte deg at custom function "long exposure noise reduction". En annen ting er og bruke mirror up/speil opp funksjonen og timer, men det vet du sikkert. Begynn med og lese manualen Endret 27. februar 2012 av Nautica Lenke til kommentar
se# Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Er det et kamera som ville være et bedre valg til samme pris? maks budre ikke overstige 4k Ønsker et kamera som har mulighet for manuelle instillinger, og som en kan kjøpe flere linser til. Jeg vil ikke si at G10 er noe dårlig kjøp, men det er billigversjonen av G2 som nå selges for vel 3K. https://prisguiden.no/produkt/panasonic-lumix-dmc-g2-124200 Jeg ville definitivt ikke betalt mer enn 3K for G10 hvis det kun følger med en 14-42 standardzoom. G2 har mye bedre søker og skjerm som kan justeres. Husker ikke om det er noen flere forskjeller. Siden dette er et speiløst kamera kan du glemme "mirror up/speil opp funksjonen" som Nautica nevner, men med lange lukekritder må du bruke stativ og gjerne selvutløseren. Også enig med Nautica at du må bruke litt tid på å sette deg inn i sammenhengene når det gjelder lukekrhastighet, blender, hvor mye lys det er osv. I dårlig lys er ikke Panasonics kameraer de aller beste, men de er ikek dårlige heller så jeg tviler på at du har så fryktelig mye å hente på å bytte til et annet merke, men både Canon 1100D og Nion D3100 er nok et hakk bedre. Til gjengjeld er videofunksjnen til Panasonic veldig enkel i bruk, blant annet fungerer autofokusen fint mens du filmer. Du kan også få litt bedre egenskaper i lite lys ved å bytte til Panasonic G3 eller GX1, men jeg tviler på at du får noen av disse innen for maks 4K. Prisguiden gir en fin oversikt over hva ting bør koste. https://prisguiden.no/sok?categoryId%5B%5D=54&sort=price&order=asc&pg-q=&price_min=&price_max= Lenke til kommentar
nemoxz Skrevet 27. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2012 Vel, det er noen parameter som du må forstå for å få til dette, du vil oppleve samme problemer uansett kamera du innehar. Når du bruker lukkertider over 30 sekunder vil du få utbrente piksler "hot pixel", da må du benytte deg at custom function "long exposure noise reduction". En annen ting er og bruke mirror up/speil opp funksjonen og timer, men det vet du sikkert. Begynn med og lese manualen Joa, Jeg er en nybegynner, og veit at øvelse gjør mester.. Dette med noise reduction på akkurat dette kameraet så ikke ut til gjøre den store forskjellen. Timer/tripod er noe jeg bruker.. "Mirror up" dette er ikke noen funksjon jeg finner.. heller ikke i brukermanualen. https://prisguiden.no/produkt/panasonic-lumix-dmc-g10-124263/detaljer Men jeg spør fremdeles om det er et kamera som kunne ha vært et bedre kjøp for den samme prisen.. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Mirror-up finner du nok ikke, da kameraet ikke har speil. G2 er et bedre kamera enn G10; noe raskere autfokus og en klart bedre søker. Så det er bedre kjøp. Hvis du finner Samsnung NX100 med 20-50mm i samme prisklasse, så kan det være et alternativ. Nattebilder er vanskelig - jeg bruker jeg ofte A modus og justerer +/- EV til jeg får den balansen jeg ønsker. Og har slått på long shot NR. Lenke til kommentar
nemoxz Skrevet 27. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2012 Mirror-up finner du nok ikke, da kameraet ikke har speil. G2 er et bedre kamera enn G10; noe raskere autfokus og en klart bedre søker. Så det er bedre kjøp. Hvis du finner Samsnung NX100 med 20-50mm i samme prisklasse, så kan det være et alternativ. Nattebilder er vanskelig - jeg bruker jeg ofte A modus og justerer +/- EV til jeg får den balansen jeg ønsker. Og har slått på long shot NR. Jepp, G2 må nok være et bedre alternativ, da jeg betalte 3,5k for G10.. Ser også at Canon EOS 550D selges for ca 4k.. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Hva slags objektiv følger med en 550D til 4k? Ingen, eller det uten IS? I såfall blir det fort litt nedtur. Lenke til kommentar
nemoxz Skrevet 27. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2012 Hva slags objektiv følger med en 550D til 4k? Ingen, eller det uten IS? I såfall blir det fort litt nedtur. jepp, tror det var uten IS.. Må vel bare innse, at merke/type kansje ikke er så viktig til å begynne med.. alle har sine + og -.. Når man har lært seg kunsten å fotografere og kameraet å kjenne.. er det jo stor sannsylighet for at man heller vil investere en del mer i et kamera.. Jeg hadde nok tatt like dårlige bilder med et kamera til 10k som et til 4k.. iallefall helt til jeg lærete kunsten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå