Gå til innhold

Nokia lanserte kameramobil med 41 megapiksler

Anbefalte innlegg

Har man X Mp og klipper bort 70% så er det vel ganske åpenbart at 70% av bildeinformasjonen forsvinner?

Det tilsvarer å krympe sensoren med 70% eller fjerne 70% av det innkommende lyset. Selvsagt går 70% av informasjonen tapt.

Men vi kan vel på en måte tolke frem hva Nokia egentlig mente med uttalelsen, og som forsvant i markedsføringsavdelingens kunnskapsløse forvridning. Det som egentlig burde stått var at man kan klippe ut et 8 Mp del av bildet og få tilsvarende bildekvalitet som andre mobiltelefoner med 8 Mp får med sensorer som er ca 5 ganger mindre enn 41 Mp-sensoren.

Eh....

Det er jo ikke snakk om å fjerne piksler i hele det eksisterende bildet, da måtte man isåfall redigert bildet...

Her er det jo snakk om att man tar ett uklipp fra det eksisterende bildet. Etter min forståelse får man da eks. ett 8MPX fra ett utsnitt av ett 41MPX. Oppløsning er jo piksler pr. lengdeenhet, enig ?

Hele poenget er jo som nevnt att man skal bruke dette som en zoom og dermed sitte igjen med ett "utsnitt" av det "store" bildet..

Se denne videoen (ca05:30) så skjønner du sikkert hva jeg mener:

http://www.youtube.com/watch?v=qtjBzHjzjjk

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget er vel at man tar et bilde på 41 MP og sampler det ned til feks. 8 MP - med alle fordelene det fører med seg. Hvis man derimot ønsker å "zoome", beskjæres de 41 MPene før bildet nedsamples. Dermed vil man ved å zoome få dårligere bildekvalitet.

Aha, så det som er forskjellen altså. Da skjønner jeg bedre ja :)

Hvor mye reduksjon blir det i bildekvaliteten ved å sample bildet som i dette tilfellet på 808 da ?

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Jeg har lyst på Nokia og WP, men hva har det seg at Nokia lanserer Lumia 900 for Europa, med sin 1-kjerne CPU på 1,4 GHz, mens alle konkurrentene kommer med 4-kjerner på 1,5 GHz i sine toppmodeller? GHz er ikke alt i verden, men synes det er rart at Nokia nå kommer med samme cpu og skjerm som f.eks. Galaxy S2 kom med i mai i fjor?

WP støtter ikke annet en en kjerne!

Ahh, det forklarer saken.

Det der er sånt sludder som bare fanboys gidder å lire av seg. Kjekt at du foretrekker noe annet, men sånt skvalder er bare umodent og idiotisk.

Slikt fanboys skriver, ja, men likevel en viss sannhet. Har aldri prøvd en Android-mobil med én kjerne som flyter i nærheten så bra som Lumia 800 f.eks. Så å si at Android trenger 2 cpu-kjerner (med dagens klokkehastigheter) for å flyte bra, ser jeg som fakta. Men nå har jeg selvsagt ikke prøvd alle Android-telefonene der ute.

Edit: må si meg enig med hvakrgs siste innlegg.

*Klippet bort*

Det er selvsagt legitimt å prioritere glatt scrolling fremfor andre ting, men det er ikke legitimt å late som om Android trenger quad core av den grunn. Og å gjøre scrolling til alfa og omega i brukeropplevelsen tyder også på at du ikke bruker telefonen til noen verdens ting.

Selvfølgelig var ikke påstandene ment 100 % bokstavelig, men noe sannhet er det uten tvil. Glatt scrolling og generell god kvalitetsfølelse gjennom hele OS-et er ganske vesentlig spør du meg, og jeg bruker telefonen til mange verdens ting. Dette tror jeg nok Android er enig i, og OS-opplevelsen er forhåpentligvis bedre i ICS.

Forøvrig har jeg prøvd Galaxy Ace også, med sine 1000 (800?) MHz, så lagger scrollingen så jævlig at jeg blir flau av å bruke den. Så MHz/kjerner har nok utvilsomt noe å si. Har selv Galaxy Tab 10.1, så er ikke noe WP7/iOS fanboy heller desverre.

Er mest glad for at Lumia 900 er bekreftet. Har siklet litt over 800-modellen, men ville helst ikke gå for mindre skjerm enn det jeg har for øyeblikket (HTC Sensation).

Noen som vet om 900 har har WiFi hotspot? Dette har nemmelig ikke Lumia 800..

Jepp, det har den! Opptil 5 enheter kan koble seg til om jeg ikke husker feil :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Har Microsoft laget et halvferdig OS , siden WP ikke støtter mere enn 1 kjerne ?

Hvordan er med WP og kamera , noen begrensinger der ?

Belle støtter heller ikke mer enn 1 kjerne, støtte for 2-kjerne kommer på neste update (Carla)...

Personlig er jeg veldig lite opptatt av dette, syns det er mye bedre att mobilprodusentene setter fokus på viktige ting som eks. kamera, batterikapsitet, HW osv :thumbup:

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Litt kallt vann: Ryktene sier at 808 ikke kommer til Sverige. I så fall kommer den heller ikke til Norge. Dere på Amobil: kan dere bekrefte/avkrefte dette? I såfall helt tragisk.

Denne ble utviklet for å kunne zoome. Optisk zoom ble for komplisert, og alternativet er da mere pixler. Hver pixel i 808 er større fysisk enn pixlene i N8, og linsen er bedre. Uansett hvordan man snur og vender på det, så er dette et kvantesprang, og kvaliteten blir bedre enn i N8, selv med full zoom. Når man ikke zoomer, interpoleres det slik at bildet blir 5 evt 8 MP. Dette gir en stor fordel i dårlig lys, da 7 pixler som i utgangpunktet er store, fungerer som en og fanger opp mere lys.

Jeg må si at denne var som et friskt pust i all galskapen med quad core og syltynne telefoner. Men kommer den til Norge? Amobil?

Lenke til kommentar
Poenget er vel at man tar et bilde på 41 MP og sampler det ned til feks. 8 MP - med alle fordelene det fører med seg. Hvis man derimot ønsker å "zoome", beskjæres de 41 MPene før bildet nedsamples. Dermed vil man ved å zoome få dårligere bildekvalitet.
Aha, så det som er forskjellen altså. Da skjønner jeg bedre ja :)

Hvor mye reduksjon blir det i bildekvaliteten ved å sample bildet som i dette tilfellet på 808 da ?

Beklager den dårlige forklaringen min. Det er riktig som olegunnaro skriver, og stor forskjell på de to måtene å produsere et nedskalert bilde på:

1. Å zoome (digitalt som her) er det samme som å klippe bort, ta utsnitt av, det opprinnelige bildet. Antall piksler per lengdeenhet sensor forblir den samme. Formålet med denne metoden er først og fremst å zoome for å komme "nærmere" motivet eller få et "flatere" perspektiv.

2. Å sample ned er å bruke f.eks 4 piksler til å lage 1 piksel. Da reduserer man antall piksler per lengdeenhet sensor, og oppnår ingen zoom-effekt. Formålet med denne metoden er først og fremst å spare lagringsplass og båndbredde.

Lenke til kommentar

Beklager den dårlige forklaringen min. Det er riktig som olegunnaro skriver, og stor forskjell på de to måtene å produsere et nedskalert bilde på:

1. Å zoome (digitalt som her) er det samme som å klippe bort, ta utsnitt av, det opprinnelige bildet. Antall piksler per lengdeenhet sensor forblir den samme. Formålet med denne metoden er først og fremst å zoome for å komme "nærmere" motivet eller få et "flatere" perspektiv.

2. Å sample ned er å bruke f.eks 4 piksler til å lage 1 piksel. Da reduserer man antall piksler per lengdeenhet sensor, og oppnår ingen zoom-effekt. Formålet med denne metoden er først og fremst å spare lagringsplass og båndbredde.

Det går helt fint :)

Men er ikke det alt.2 som er brukt på 808 da ??

Det jeg leste var iallfall kalt "pixel oversampling" og da ikke direkte zoom, er det feil da ?

The level of pixel oversampling is highest when you’re not using the zoom. It gradually decreases until

you hit maximum zoom, where there is no oversampling. At this stage, Nokia PureView Pro optics

and pixels start behaving in a more conventional way. But because only the centre of the optics are

used where there is less diffraction, you get better optical performance

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Hmm dette ser utvilsomt meget bra ut. Håper konkurrentene følger på.

Hehe, konkurrentene er ikke engang komt til N8 nivå de, nærmer seg men de har ikke matchet den enda, hehe...

Er bare så sjefs att Nokia dunker denne i bordet nå (selv om det ikke var uventet) :cool:

Denne blir min neste mobil iallfall ;)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Veldig skeptisk til symbian etter n8

Men fikk lyst på denne:)

Eh..en "mandags-modell" du har hatt ?? Har selv brukt N8 veldig mye og har meget god erfaring med min iallfall :) Spesielt etter Belle kom så er den meget smooth og brukervennlig ;)

Var nok ikke noe galt med den..bare at det var symbian og fryktelig kjedelig og tungvint etter jeg var vant til Android..har prøvd belle også blir ikke helt fornøyd sett gjenom mine øyne..:(

Men som sagt tror jeg må ha denne:)

Lenke til kommentar

Var nok ikke noe galt med den..bare at det var symbian og fryktelig kjedelig og tungvint etter jeg var vant til Android..har prøvd belle også blir ikke helt fornøyd sett gjenom mine øyne..:(

Men som sagt tror jeg må ha denne:)

Okei.. Var litt uvanlig å høre det om Belle, omtrent alle jeg prater med er meget fornøyd med Belle iallfall... men for all del, det er en smaksak..

Ja tror ikke du vil angre på det nei, jeg har bestemt meg for 808 iallfall :dribble:

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

.

.

17,95mm er 808 på det tykkeste (over linsen), altså ca 5mm tykkere enn N8. Litt tykkere men veldig imponerende spec :)

Fin tråd du har laget om mobilkamera forresten ;)

Tak tak. :)

Forsøger at dække lidt mere en bare mobilkameraer, skulle gerne være alle 'mindre' sensorer.

Lenke til kommentar

Blir vel mer riktig å ta det her:Jeg har lyst på Nokia og WP, men hva har det seg at Nokia lanserer Lumia 900 for Europa, med sin 1-kjerne CPU på 1,4 GHz, mens alle konkurrentene kommer med 4-kjerner på 1,5 GHz i sine toppmodeller? GHz er ikke alt i verden, men synes det er rart at Nokia nå kommer med samme cpu og skjerm som f.eks. Galaxy S2 kom med i mai i fjor?Er WP unormalt lettkjørt, eller er det noe annet jeg har gått glipp av? :hmm:

WP7 kjører imponerende lett, har selv HTC Radar med WP7, og det funker helt smoooth selv om det på ingen måte er en rask telefon sett på hardware specs.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...