Gå til innhold

Skal jeg kjøpe Canon Eos 7D / 5D Mark II / Sony A77?


Hvilke kamera burde jeg kjøpe?  

61 stemmer

  1. 1. Hvilke burde jeg gå for?

    • Canon EOS 7D
    • Canon EOS 5D Mark II
    • Sony A77
    • Ingen av delene, spar på pengene!


Anbefalte innlegg

På hvilken planet da?

Tja, kanskje ikke den planeten du lever på?

 

Det jeg mente var at 5000,- ekstra i ett objektiv er mer verdt det, enn å putte 5000,- ekstra i ett hus.

 

Forøvrig har jeg kun ett objektiv som kostet over 5000,-, og ingen av objektivene mine kan sies å være dårlig. Det er ikke alle som kan kjøpe kun det dyreste av alt.

Endret av egilh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med forbehold om at vi snakker om planeten Tellus.

 

Trådstarter starter mer eller mindre helt fra scratch, det er tydelig, og da er det vel ikke noe poeng å anbefale kamerahus og optikk til flere titalls tusen kroner. De gode bildene kommer ikke av seg selv av den grunn.

Det eneste jeg ser som kan være grunn til å gå opp fra de eller rimeligste kamearahusene som 550D og D3100 etc, er noe bedre autofokus til action/sport i seriene over. To justeringhjul er jo også meget nyttig for alle som har til hensikt å bevege programhjulet bort fra grønn.

 

Fullformat og evt. superdyr optikk har INGEN hensikt her, det er min mening.

 

Så min anbefaling blir hus i klassen 60D / D7000 / K5 evt tilsvarende Sony.

Tamron 17-50, og et billig fastobjektiv på 35 eller 50mm.

Endret av tech8
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En test av 550D vs 7D

 

http://www.digitalre...s-7d/NTI0NA_A_A

 

Jeg ville ikke lagt for mye vekt på den. De sier ikke om de har brukt RAW og samme prosessering eller JPG rett fra kameraet (som garantert vil gi forskjeller), linkene til originalbildene virker ikke og de har til dels brukt litt ulike utsnitt for sammenligninger. Om fokus er identisk er det ikke mulig å si sikkert ut fra de små bildene i artikkelen.

Lenke til kommentar

Hva med noe slikt som Nikon D300 evt D300s? Knallgode kameraer fortsatt, rask og god autofokus og høy fps. 6 fps på D300 og 7 på s utgaven.. Bildekvaliteten står seg også ganske bra syns jeg.

 

Prisen på bruktmarkedet begynner også å droppe ganske bra.

 

Just my two cents

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, var på Fotomessen her om dagen... i håp om å bli klokere.. men jeg ble bare mer forvirret.. >.<

Spurte de forskjellige om hvilke kameraer jeg burde gå for etter hva det er jeg skal bruke kamera til... men det jeg fikk i svar da, var dette:

 

"Nei det vet jeg ingenting om, MEN denne her er jo god da!"...

 

så huff.. de ville vel egentlig bare selge mest av sine egne varer...

 

men så var jo Canon EOS 5D Mark III ganske så fin der da... :p

 

falt litt for den hehe, det artige er jo da jeg spurte om prisen de ville ha for den...

 

og da sa de at den ville koste 30,000kr eller 29,995kr som de sa.. men hehe her er det morsomme..

 

Den har enda ikke kommet ut i butikk og den har allerede droppet med 5000 kroner! :p

Lenke til kommentar
Den har enda ikke kommet ut i butikk og den har allerede droppet med 5000 kroner! :p

 

noe som er helt normalt, canon har vel alltid hatt en høy veil pris på nye produkter og så har de falt jevnlig frem til lansering og vel så det.

Ser Nikon har gjordt nermest det motsatte med å prise D800 lavt, men så blir du flådd på tilleggsutsyr, de tar vel mellom 4-5000 for batterigrepet .

Lenke til kommentar

Den har enda ikke kommet ut i butikk og den har allerede droppet med 5000 kroner! :p

Skulle ønske det var så vel, men 5DIII prisen er nok fremdeles den originale 27995.- dessverre.

noe som er helt normalt, canon har vel alltid hatt en høy veil pris på nye produkter og så har de falt jevnlig frem til lansering og vel så det.

Ser Nikon har gjordt nermest det motsatte med å prise D800 lavt, men så blir du flådd på tilleggsutsyr, de tar vel mellom 4-5000 for batterigrepet .

 

Alle kamera produsenter tar igjen de lave marginene på kamera hus med høye marginer på visse objektiver og spesielt på ekstra utstyr.

Men det kommer også litt an på hvor man handler. FotoVideo tar 4395.- for batterigrep til D800, mens Scandinavian Photo tar 3324.- når prisen er omregnet fra SEK til NOK. Mens et batterigrep til 5DIII hos FV koster 2595.- , som er omtrent det samme som i Sverige.

 

5DIII koster også litt over tusenlappen mindre i Sverige.

 

Ikke det at batterigrep er mer avanserte produkter enn at bør koste mer enn 1500.- som de vel gjør på e-bay.

 

 

 

Lenke til kommentar

Fullformat vs crop kamera

..Men dette viser kun utsnitt, og ikke noe annet. Hverken forskjeller i bildekvalitet eller dybdeskarphet. Men - viser fint og tydelig hvordan utsnittet blir et annet. :)

(Og at kameramannen har innstilt 7D til høyere kontrast enn 5D.)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg har hatt Canon EOS siden starten av 1990, da et 35mm EOS 5. I dag har jeg 550D.

 

Jeg har sett på mye, prøvd en del. Min konklusjon er at det ikke er så mye å hente på huset.

 

Det jeg ville gjort visst jeg var deg :) er følgene..

 

Kjøp det nye 650D som kommer. Det er ikke fullformat.. Men har det meste. Så spanderer du resten av pengen du ville bruke på huset.. i et kvalitets objektiv. Kjøp gjerne canon sitt 50MM F/1.4 til underkant 3000 + Canon EF 16-35mm F2.8L II USM Objektiv til rundt 12 000.

 

Det viktigeste er tross alt optikk. Sjekk nøye og finn den optikken som passer til det du ønsker kose deg med :) Eksemplene over er bare det jeg ser for meg som greit. Selv bruker jeg i dag Canon 50mm F/1.8 + et billig 18-55mm. Jeg ender med bruke 50mm pga mulighetene det gir.

 

lykke til

Lenke til kommentar

Motorsport: som også andre sier er du ikke på død å liv nødt til å ha et kamera med eksepsjonell rask AF. Her fungerer 40D/50D/60D ypperlig også med tanke på følgefokus. xxxD fungerer også helt OK til dette. Biler beveger seg mer forrutsigbart og med jevn hastighet, derfor er de lettere å følge både for kamera og deg. 5D serien som har så si samme AF som xxD vil også fungere greit til bilsport, men her mangler du litt på seriehastigheten.

 

Ballsport: Stiller langt høyere krav til AF sammenliknet med motorsport. Her er det mennesker som beveger seg raskt i alle retninger.

 

Studio/portrett: Hvis du ikke skal trykke bilder i A2 og større skal du slite med å se forskjell på et fullformatskamera og et kamera med mindre sensor gitt at optikken er den samme og at det er under normale lysforhold.

 

Ville gått for et kamera i xxxD eller xxD serien til canon. Eller tilsvarende serier fra Nikon. D5000 serien elller D7000 eller kanskje D300s eller noe.

 

Hvorfor velge CaNikon fremfor andre produsenter? Bedre tilgang på brukt optikk.(selv om tilgangen kommer seg også hos de andre produsentene)

 

Mitt siste tips: kjøpt brukt = mer penger til optikk

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...