Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

byråkrati og grådighet tar livet mitt


Stappi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå skal jeg ta på hoppy-psykolog-hatten her. Hvis du er den eneste som ser virkeligheten og du mener mesteparten av befolkningen ikke gjør det, er ikke det ulogisk? Er det ikke nettopp hvordan flertallet av oss oppfatter verden som gjør at det er "virkeligheten"?? En person som er i en psykose vil være overbevist om at han/hun er normal og alle andre er gale, mens de fleste vil være enig om at den psykotiske er den som er abnormal.

 

Virkeligheten er subjektiv selvsagt, men å tro at man er den eneste som "forstår" er umulig en bra sinnstilstand, for det må skape uendelig ensomhet...

 

-frank

 

Uenig, virkeligheten er 100% objektiv.

Når jeg dør, vil verden fortsatt eksistere.

Hva jeg tenker og føler om verden forandrer ikke verden.

Lenke til kommentar

men jeg har jo ingen vrangforestillinger. Jeg vet mekanismen i det aller meste som fungerer og jeg ser om det er noen feil. Mine personlige feil har ingenting med saken å gjøre. Jeg veit hvordan ting fungerer og jeg snakker ikke om noe som jeg ikke har peiling på. Da blir jeg veldig fort stille. Jeg tar det som den jeg er. Kan du definere; "ta det som en mann"??

 

Jeg kan stå for det jeg sier. Jeg veit at det er vanskelig å tro på meg og derfor så er det lett å si at jeg er virkelighetsfjern og dum og har psykiske problemer og det er fordi folk ikke vil høre på meg. Folk vil ikke se hva som er sant fordi dem er så styrt av følelser at de vil knekke sammen om de faktisk gjør det. Men de folka som har forstått meg og de som jeg har klart å bevise at det er sånn og sånn for har virkelig beklaget seg og synes det er helt sykt at jeg faktisk hadde rett fordi det var ikke sånn de trodde det var.

 

Folk flest er så naive og godtroende og tror at det er slik som de vet det og så stressa at dem ikke har tid til å seg gjennom gjerdet. Det er vanskelig å ta feil så jeg skjønner jo at du heller ikke vil det. Jeg skjønner jo det.

 

Ikke for å bringe opp ting som ikke har noe med temaet å gjøre, men du skrev at du hadde studert Nord-Korea ved hjelp av Google Earth.. I mine øyne holder ikke dette vann.

og jeg snakker ikke om noe som jeg ikke har peiling på.

 

 

Jeg har ikke skrevet at du er dum, men jeg synes du utviser stor ignoranse mot oss andre som er naive og godtroende i dine øyne.

 

Hvilke sannheter er det du har sett som vi andre ikke har ser?

At verden er et korrupt sted fylt med faenskap og grådige mennesker?

At lille norge ikke er noe drømmeland?

At det foregår ting i kulissene som aldri vil se dagens lys?

At de rike bare får mer og mer?

Endret av Hårek
Unødig mye sitering
Lenke til kommentar

Når det gjelder det å være arbeidsledig, falt utenom samfunnet, og ikke har "rett" på utdanning etter videregående, så er NAV den plassen folk flest havner. Har selv vært der, og kjenner alt for mange som har benyttet "tjenestene" de tilbyr. Det hender som oftest med at folk får penger og at de ikke får seg jobb. Og jo lengre man er uten jobb, jo vanskligere er det å skaffe seg det.

Lenke til kommentar

Når det gjelder det å være arbeidsledig, falt utenom samfunnet, og ikke har "rett" på utdanning etter videregående, så er NAV den plassen folk flest havner. Har selv vært der, og kjenner alt for mange som har benyttet "tjenestene" de tilbyr. Det hender som oftest med at folk får penger og at de ikke får seg jobb. Og jo lengre man er uten jobb, jo vanskligere er det å skaffe seg det.

 

Problemet er at NAV overlater alle arbeidssøkerne til seg selv; de kan få kurs i jobbsøking, men NAV hjelper dem ikke med selve jobbsøkerprosessen og hvertfall ikke med å få et bein innenfor på en arbeidsplass. For mange er det kanskje nok med noen tips til å skrive søknad og te seg på intervju før de klarer seg selv, men jeg tror - eller, vet - at det også er mange som ikke takler denne prosessen på noen god måte; de mangler tiltak til å skrive søknader, de skriver dårlig eller har for liten sosial intelligens til å selge seg inn hos arbeidsgiver.

 

Jeg tenker det beste NAV kunne gjøre er å begynne med utplasseringer i både stat og nærlingsliv. I stedet for å betale ut passiviserende ytelser kunne man delt ut jobber til NAV-klientene med stillingsprosenter som gir en tilsvarende lønn som det man får i ytelse, som da fortsatt er betalt av NAV. I tillegg til at folk blir aktiviserte og får et bein innenfor arbeidslivet vil man frigjøre masse arbeidskraft og få en samfunnsgevinst.

Lenke til kommentar

Helt enig, men det er dessverre slik at de fleste blir passive og sitter å venter på at NAV skal komme med en jobb på døra til folk. En jeg kjenner datt ut av videregående yrkesfag, og har nå bodd hjemme hos mora arbeidsløs i over seks år, og sitter bare å spiller PC spill. Jeg vet han ikke liker det sånn, men han tror at så lenge han sender meldekort til nav så er han "ok" liksom. Dagpenger får han også. Men uten jobberfaring og flere år uten aktivitet så er det ganske så vanskelig å bli yrkesaktiv, eller få et liv i det hele tatt.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

JEG HAR JO IKKE PSYKISKE PROBLEMER! JEG VIL IKKE BLI EN HJERNEVASKA TIDSLAVE I ET KORRUPT SAMFUNN!!!

 

JEG TREKKER MEG! LYKKE TIL VIDERE!

Ingen "har" psykiske problemer, det er mest en talemåte. Psykiske problemer er ikke ting. Alle personligheter er fulle og hele, og i seg selv finnes ikke psykiske problemer som noe du kan plukke ut og ta bort. Det er snakk om diagnoser man stiller når man ser at et individ har problemer med å fungere. Det er det en sykdom er, noe som nedsetter funksjonsevnen. Og du fungerer jo ikke i det hele tatt, etter hva du selv sier. Da er det minst ett problem et sted, og i og med at folk flest klarer seg helt fint er det grunn til å mistenke at hunden er begravet et annet sted.

 

Samfunnet er ikke perfekt, langt ifra, men greia med Norge er at vi har en del mekanismer som jobber for å tette hullene og utjevne urettferdighetene, og selv om heller ikke de fungerer til punkt og prikke er det i hvert fall bedre enn ingenting. Krever du perfeksjon av alt vil du ikke kunne bruke noenting. Vil du ikke være medlem av samfunnet er det i orden, men da kan du ikke sitte der og grine for at du ikke får være med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, og nettopp fordi mange mennesker er sånn så burde NAV komme med jobb på døra. Det krever en del innsats å søke jobber på en god måte, og hvis man allerede har falt ut av skolen så tviler jeg på at den innsatsviljen er der, spesielt ikke hvis man får betalt uansett. Kompisen din kunne f.eks. fortsatt å motta de pengene han gjør fra NAV nå men i stedet for å få dem som ytelse kunne han fått dem for å jobbe i f.eks. en 50% stilling på en matbutikk, dermed tjener både han og samfunnet.

Lenke til kommentar

Jeg tror også det har litt med at noen byråkrater langt oppe i systemet bare ser på statistikken, og ikke problemene. Så for å blidgjøre statistikken så pøser de ut penger slik at vi skal vise verden at vi ikke har fattigdom her i landet. Det burde vært et bedre samarbeid mellom bedrifter og nav, det er ihvertfall sikkert, slik du sa, at folk får jobbe for pengene sine og det for det beste for dem selv.

Lenke til kommentar

Dette er ikke for å være noe stygg eller slem, men TS bruker veldig mye energi på å prøve å få alle andre til å innse at det er et problem med det norske systemet, noe de fleste vet, selvfølgelig vil personlig erfaring være noe helt annet en det alle vi andre tror det er. Men alikevel synes eg TS bruker mer energi på å få oss til å se hvordan systemet er, framfor å bruke energi på å forandre sin egen livssituasjon. Selvfølgelig er det ikke lett, vet om mange som sliter med NAV og slike ting, og at det er en ond sirkel kan man ikke komme fra, men som mange andre har sagt, du må selv gjøre noe med det. Jeg føler med deg, og synes det er uheldig at du er i den situasjonen du er, men reagere på hvor mye som er galt med systemet, framfor hva som er galt med deg? Vi er mange som fungerer helt fint i samfunnet, så samfunnet generelt er fullt mulig å leve og ha det bra i. Aksepter tingene som dem er, konsentrer deg om deg selv, og bygg deg opp bit for bit. Du er jo på en måte innstilt på at dette ikke kan fungere for deg, du sier du ikke sliter psykisk, men likevel har du ikke samme muligheter som alle andre? Om du er helt frisk, både psykisk og fysisk er det ingen grunn for at du ikke skal kunne lykkes med en utdanning? Men for meg virker det på en måte som om du ikke vil, fordi systemer er slik det er. Noe som hjelper deg veldig lite.. Skriver på grunnlag av det du sier i innleggene dine, det kan godt hende jeg hadde forstått deg bedre om jeg hadde snakket med deg person til person, for det er rett og slett mye som ikke henger helt på greip i det du sier, både i hva du vil og hvorfor du ikke gjør det, jeg ønsker deg lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

JEG HAR JO IKKE PSYKISKE PROBLEMER! JEG VIL IKKE BLI EN HJERNEVASKA TIDSLAVE I ET KORRUPT SAMFUNN!!!

Hvis du vil ha seriøse svar er du nødt til å utdype situasjonen din. Du kan ikke avfeie svarene vi gir med at vi er "under 20", og derfor ikke vet noe som helst eller forstår deg.

Lenke til kommentar

Til dere idioter som kom med påstander om at jeg var virkelighetsfjern fordi dere ikke klarer å forstå meg skikkelig så kan jeg anbefale dere å lese flere av mine innlegg så vil dere se mer på hvordan jeg tenker. De fleste som har vært innom her har vært her for å ødelegge og provosere.

 

min tråd #1

min tråd #2

min tråd #3

 

Om dere leser 1, 2 eller 3 av disse... Vil dere fortsette å kalle meg virkelighetsfjern og dum fordi dere ikke skjønner hva jeg mener og i stedet for å innrømme at dere er dumme så er det jeg som er den dumme her?

 

Jeg tar sikkert mye feil og jeg får nesten alltid motgang. Jeg er ikke bedre enn noen andre og det er ingen som er bedre enn meg fordi alle folk er unike. Jeg vil dele tankene mine og jeg prøver å få til diskusjoner men når det nesten bare er 18 åringer som ikke har gjort så mye annet enn å høre på mamman og pappan sin og sittet foran datan hele livet sitt som ikke vet så mye om verden skal skrive tilbake så blir det bare tull.

 

Hvor har de voksne forumbrukerne gjemt seg for dette forumet passer best for yngre, uvitende og eksperimenterende personer og det har jeg vurdert etter responsen jeg pleier å få.

Endret av Stappi
Lenke til kommentar

Jeg tror de fleste her prøver å hjelpe, men dette er the internet, folk legger ikke mellom fingrene for å si det sånn. Et tips jeg kan gi er trening, det hjelper mot alt nesten. Og det er gratis.

Og det var det beste tipset du klarte å komme med?

hvem har sagt at jeg ikke trener og er i fysisk toppform?

Hvorfor skal jeg begynne med noe jeg gjør fra før?

 

Fortell meg noe jeg ikke visste fra før!

Lenke til kommentar

Your welcome! Et annet tips jeg kan gi deg, siden du allerede er i gang med å trene, slutt å syns synd på deg selv og vis litt høflighet og takknemlighet. Du vil komme mye lengre, trust me.

jeg beklager om jeg har vært utakknemlig eller uhøflig mot deg men jeg liker ikke å takke for tidlig og når 90% av alle som er inne her bare skal bedrive provosering, destruksjon og kverulering så blir det jo bare tull og de som gjør det møter ikke jeg med en vennlig tone. Du prøver nok så godt du kan men alt du har skrevet så langt viser til at du ikke har lest skikkelig og det gjør deg svært lite engasjert.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...