Gå til innhold

Academy Awards 2012 - Diskusjonstråd

InsertNumLock

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er faktisk smått utrolig at gary oldman ikke vinner prisen for beste mannlige skuespiller. Viser bare for meg at dette ikke er "seriøse" greier.

Og takk til NRK som nesten ødelegger hele opplevelsen med elendig dekning og "nå må jeg avbryte(...)" hele jævla tia...

Lenke til kommentar

Showet i natt/morges beviste bare for meg at jeg aldri noensinne igjen kommer til å døgne for å få med meg "Oscar-utdelingen", da ville jeg heller sett Cannes.

Greit at Oscar er "større" og "et bedre show", men for meg har iallefall festivaler som Cannes en smule kredibilitèt sammenlignet med Academy Awards.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må først si at NRKs dekning var strålende. Hadde ikke noe i mot det med at de avbrøt filmkritikerne. De sørget for at vi ikke gikk glipp av noe som helst, og når det var reklamepause i USA, fikk vi servert noe bedre. (Selv om jeg ikke hørte så mye på de som ble intervjuet, brukte denne tiden til å gå på do).

Og NRK-chatten var grei, selv om det tok lang tid før kommentarene dukket opp. Ofte var det slik: "Jeg håper at X vinner denne prisen", og den kommentaren kom oftest etter at vinneren ble annonsert. Noen her som var på chatten i går natt?

Dette var mine predictions før utdelingen:

Jeg Bolder det jeg (og garantert mange andre Oscar-fans) hadde korrekt

Best Picture: "The Artist"

Best Director: Michel Hanazavicius

Best Actor: Jean Dujardin

Best Actress: Michelle Williams

Supporting Actor: Christopher Plummer

Supporting Actress: Octavia Spencer

Original Screenplay: "Midnight in Paris"

Adapted Screenplay: "The Descendants"

Editing: "The Girl with the Dragon Tattoo"

Cinematography: "The Tree of Life"

Art Direction: "Hugo"

Sound Mixing: "Hugo"

Sound Editing: "Hugo"

Original Score: "The Artist"

Best Documentary: "Paradise Lost 3: Purgatory"

Best Animated Feature: "Rango"

Best Visual Effects: "Rise of the Planet of the Apes"

Make-Up: "Harry Potter and the Deathly Hallows Part 2"

Original Song: "Man or Muppets" fra "The Muppets"

Best Foreign Langage Film: "A Separation" (Iran)

Best Live-Action Short Film: "Time Freak"

Best Documentary Short: "Saving Face"

Best Animated Short Film: "The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore"

Og som dere ser, var det ikke et veldig "spennende" år. Mye av det som var gjettet på, ble vinnerne.

Jeg bommet et par steder. (Og glemte å nevne Costume Design, som er en pris jeg ikke hadde husket uansett. Ikke så interessert i den kategorien dessverre).

Årets største skuffelse:

Visual Effects - De fleste mente at denne kunne gå til "Rise of the Planet of The Apes". Her tok WETA det de lærte fra "King Kong" og "Avatar" og skapte ekstremt detaljerte aper. Hvordan de, sammen med den geniale Andy Serkis, skapte en så virkelig og kompleks karakter er helt storslått. Alt fra detaljer i hud til følelser som karakteren viste så godt, var dette en god sjanse på denne tekniske prisen. Jeg så filmen i forrige uke på Blu-ray, og det var ingen skuffelse. Glimrende arbeid. Andre filmer som kunne ha fortjent prisen, og som flere gjettet på, var "Harry Potter and the Deathly Hallows Part 2" og "Transformers: Dark of the Moon", som begge har strålende CGI. Likevel tok Hugo denne prisen.

Cinematography - Nesten en enda større skuffelse. "The Tree of Life" har så utrolig mange fine bilder. Den er så velkonstruert, fargerik, poetisk og konstruert med en skikkelig perfeksjon som gjør hele opplevelsen forbløffende. Den vant Cinematography-prisen hos ASC, BSFC, Austin Film Critic og Critics Choice Awards. Den har blitt hyllet for å være så perfekt at den er nesten over Oscarene, på samme måte som "2001: A Space Odyssey", som ble praktisk talt oversett under Oscarene i 1986. (Den var ikke engang nominert for Best Picture). Den tapte denne prisen, og gikk ut med ingenting denne kvelden. Den hadde ikke hatt sjans på Best Picture eller Best Director uansett.

Skuffelser kom også da nominasjonene ble annonsert. Det er synd at "Melancholia" ikke ble så populær hos the Academy, at Tintin ikke ble nominert til Animated Feature (mest sannsynlig pga Oscar-regler angående Motion-capture) og at "Super 8" ikke var nominert for Sound Mixing eller Sound Editing.

In Memoriam er ofte noen av høydepunktet, men det skuffet meg i år. Det var ikke pga de som har gått bort, men klippingen. Hver eneste en hadde en "fade to white", som gjorde det hele litt svimlende. Sangen var nydelig derimot.

Årets høydepunkt

Jeg har ikke sett "The Artist" og "Hugo", men begge er filmer jeg har gledet meg og er interessert i, så det var godt å se at de fikk så mye. Det er utrolig at "The Artist" vant. Den har bevist at stumfilm er en glimrende måte å vise budskapet på, som vi så i filmer som "City Lights" og "The Birth of a Nation" i tidlig forrige århundre. Den er kanskje ikke like dyp som "The Tree of Life" eller har flotte karakterer som vi ser i "The Descendants" osv., men det er en film alle elsker og nesten ingen som hater. Gleder meg til å se den. "Hugo" viser også en tribute til tidlig filmhistorie, og jeg liker Martin Scorsese veldig godt. Denne filmen skal også sees i fremtiden.

Jean Dujardin var flott å se. George Clooney har allerede vunnet en Oscar, så det var moro å se en franskmann ta den fra han. Christopher Plummer fikk prisen vel fortjent for hans rolle i "Beginners", og gjorde han til den eldste mottakeren av en Oscar noensinne. Det var flott åpningsnummer til Billy Crystal, selv om han har kjørt denne stilen flere ganger før. Likevel var det som å se en gammel venn igjen, men jeg vil ha noe nytt blod til neste år. Robert Downey Jr. var ganske kul da han presenterte med Gwyneth Paltrow. Kan det være en kommende host?

Cirque De Soleil var imponerende og det var gøy å se James Earl Jones med en Honorary Award. Den er ihvertfall vel fortjent.

Et øyeblikk jeg likte veldig godt var da ukjente Ludovic Bource fikk prisen for Original Score. Ikke at han nødvendigvis vant, men på vei ned til scenen gikk han bort til John Williams, som jeg ikke hadde sett tidligere denne kvelden. Han tok John Williams i hånda, og jeg forestilte meg at han sa: "Thank you very much". Og John Williams takket han tilbake for seieren i kveld. Det var som å se en ung og strevende komponist gå bort til mesteren av filmmusikk. Det er som om Jim Carrey hadde gitt et blunk med øyet med Charlie Chaplin i salen, eller om Terrence Malick hadde gjort et fast håndtrykk til Stanley Kubrick.

Det var et kort og lite øyeblikk, men jeg likte det så godt.

Konklusjon

I fjor var jeg i militæret, så jeg fikk ikke sett utdelingen live, og året før var det skole og jobb dagen etter. Nå så jeg det live, med NRK-chat, streaming og potetchips. Det var ganske gøy opplevelse, selv om Oscar-utdelingen ikke var så spennende. Noen høydepunkter, men generelt "midt på treet" hele utdelingen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Droppet å se utdelingen i år da jeg knapt har sett noen av filmene. Av de som ble nominert til årets film er det vel kun "Midnight in Paris" som har snurret i spilleren.

The Artist tviler jeg på at jeg orker å se. Ser utrolig kjedelig og gammeldags ut.

Må dog få sett Hugo, Tree of Life og the Descendants snart.

Lenke til kommentar

Droppet å se utdelingen i år da jeg knapt har sett noen av filmene. Av de som ble nominert til årets film er det vel kun "Midnight in Paris" som har snurret i spilleren.

The Artist tviler jeg på at jeg orker å se. Ser utrolig kjedelig og gammeldags ut.

Jeg ville mye heller prioritert The Artist foran Hugo. Sistnevnte er kanskje godt håndverk når det kommer til det tekniske, men den mislykkes totalt med historiefortellingsbiten som hvertfall jeg mener er ti ganger så viktig i en film.
Lenke til kommentar
gammeldags ut.

Gammeldags er bra :thumbup:

The Great Dictator og øvrige av Chaplins filmer f.eks, klassikere, og like morsomme den dag i dag!

Om det er bra eller ei kommer da strengt tatt an på hver persons interesser ;) Jeg så Modern Times engang på videregående. Var greit nok, men er ikke særlig glad i slapstick og musikken som brukes synes jeg til tider er en parodi på seg selv.

Får vel gi the Artist en sjanse da et av mine "prosjekt" er å se alle oscarvinnerene, men har enda ikke kommet gjennom The English Patient :p

Lenke til kommentar

Mitt forslag til dere som ble så skuffa, ikke sitt i dagevis og lag lister og hopp i stolen 3 timer før showet begynner.

Det lever ALDRI opp til de forventningene, halvmorsomme komikere, kleine presentasjoner av mismatcha stjerner, storband-musikk en masse, klissete tilbakeblikk på falne filmhelter etc.

Bare ha lave forventninger, og regn med at filmer som er utpekt som "favoritter" alltid vinner alle prisene. Så blir det mye bedre å se på. Det jeg husker mest er at Penelope Cruz hadde en "gammel kjerring" frisyre som fikk henne til å se 60 ut.

Det er som å hype seg opp til Melodi Grand Prix ei uke i forveien. Også kommer endelig lørdagskvelden, øl og potetgull og dip er handlet inn, så kjeder man seg så man sitter mest ved PC'n og surfer med tv'n i bakgrunnen likevel.

Eller et annet eksempel, hype seg opp til en blinddate session på fredag, og forvente å møte supermodeller, men så møter man egentlig bare sidrumpa 35-åringer uansett.

Lowered expectations er et kjekt amerikansk uttrykk.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Mitt forslag til dere som ble så skuffa, ikke sitt i dagevis og lag lister og hopp i stolen 3 timer før showet begynner.

Det lever ALDRI opp til de forventningene, halvmorsomme komikere, kleine presentasjoner av mismatcha stjerner, storband-musikk en masse, klissete tilbakeblikk på falne filmhelter etc.

Bare ha lave forventninger, og regn med at filmer som er utpekt som "favoritter" alltid vinner alle prisene. Så blir det mye bedre å se på. Det jeg husker mest er at Penelope Cruz hadde en "gammel kjerring" frisyre som fikk henne til å se 60 ut.

Det er som å hype seg opp til Melodi Grand Prix ei uke i forveien. Også kommer endelig lørdagskvelden, øl og potetgull og dip er handlet inn, så kjeder man seg så man sitter mest ved PC'n og surfer med tv'n i bakgrunnen likevel.

Jeg skjønner hva du mener, men det er noe av det jeg finner moro med hvert år. Da jeg ikke følger med på noe tippeliga eller noe sånt, blir denne en slags form for det. Det er, på en måte, "moro" med skuffelser, og moro med høydepunkter. De feiler jo stort hvert eneste år, og det vet jeg og er forberedt på. Det er moro at du nevner Melodi Grand Prix, for det er jo et program vi elsker å hate. Jeg synes ikke det er noe bra, men jeg benker meg ned på Eurovision hvert eneste år.

Oscarene bestemmer heller ikke hva som er den beste filmen, den beste prestasjonen, de beste bildene, den flotteste musikken osv. for meg. Det er bare en stor aften, som er gøyal å følge med på. Jeg har siden 2007 fulgt Award-season, og jeg synes det er gøy hver eneste gang. Til og med i år, da utvalget med filmer var svakere enn i fjor.

----

Et fint eksempel på at Oscarene er flinke til å feile. Hva har Ingmar Bergman, Fritz Lang, Stanley Kubrick, Akira Kurosawa, Christopher Nolan, Federico Fellini, Charlie Chaplin, D.W. Griffith, Alfred Hitchcock, Michelangelo Antonioni, Ridley Scott, F.W. Murnau, Michael Mann, Brian DePalma, Buster Keaton, Jean-Luc Godard, Howard Hawks, Orson Welles, Sidney Lumet, David Lynch, Cecil B. Demille, Tim Burton, Peter Weir, Robert Altman, George Lucas, Andrzei Wajda og David Fincher til felles?

De er alle dyktige regissører, som har gitt mesterverk til filmverdenen?

Vel, det er riktig det også, men et annet riktig svar er: De fikk aldri Best Director på Oscarene

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er også sånn. Ser ikke på noe sport, så mgp eller awards gleder jeg meg til selv om jeg VET det er bare kjedelig når alt kommer til alt. Jeg avslår lett ting i helga hvis det er mgp finale eller idol finale,. Jeg holder bare forventningene på et fornuftig lavt nivå før jeg slår på.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Gadd heller ikke ta opp sendingen. Har også knapt nok sett noen av de nominerte (3/10). De tre forgående årene fikk jeg med meg alle i kategorien for beste film + en del andre.

Skal nok se Hugo og The Descendants. Muligens også The Artist.

Det frister å se to-tre av de nominerte i dokumentarkategorien. Så Paradise Lost 3: Purgatory for noen uker siden. Den holdt i hvert fall mål, selv om den ikke var like god som de to første i trilogien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...