stigfjel Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Man kan si mye negativt om facebook, men sannheten er at for å være oppdatert på den sosiale fronten er du nødt til å ha facebook. Det virker kanskje sprøtt og uvirkelig, men det er faktisk sannheten. Tull, du trenger IKKE å være på facebook for å være oppdatert på den sosiale fronten. Selv er jeg ikke på Facebook, men jeg klarer da fint å holde kontakten med de jeg ønsker å holde kontakten med. Og jeg har ikke tenkt å melde meg inn på Facebook heller. 1 Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Dette har jeg registrert er litt avhengig av hvor du kommer fra i landet. Jeg må bare være helt ærlig, jeg er fra Oslo, jeg har ALDRI møtt noen her som ikke har Facebook. Da jeg var i militæret opplevde jeg at noen av de som ikke hadde så mye tilknytning til byene ikke nødvendigvis hadde face, men de har i senere tid anskaffet seg det. Jeg ville ikke klart meg uten facebook, rent sosialt sett - det er en arena man kan bruke til mye og nå mange mennesker på kort tid. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Dette har jeg registrert er litt avhengig av hvor du kommer fra i landet. Jeg må bare være helt ærlig, jeg er fra Oslo, jeg har ALDRI møtt noen her som ikke har Facebook. Da jeg var i militæret opplevde jeg at noen av de som ikke hadde så mye tilknytning til byene ikke nødvendigvis hadde face, men de har i senere tid anskaffet seg det. Vel, nå har du møtt en. Jeg er fra Oslo og er ikke på Facebook. Og det føles bra, slipper unødvendig støy. Klarer fint å holde kontakten med de jeg har interesse av å holde kontakt med. Så det er mulig å leve i 2012 og ikke være på Facebook. Jeg jobber i tillegg i IT-bransjen. 2 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Som ny på facebook ble jeg venner med alle jeg kjente og var jeg i forum så la jeg til mange derfra som venn. Etterhvert fant jeg ut at jeg måtte kutte ned til de jeg hadde mer kontakt med, og slettet da ca. 100 venner. Det førte til at jeg ble sparket ut av facebook fordi jeg hadde slettet for mange på for kort tid, så pass på å ikke legg til eller slett for mange på en gang. Var tilbake vel en uke etterpå. Delte så vennene mine opp i vennelister (familie, venner, kurs, jobb, osv) og så bestemte facebook seg for å gjør det samme så fikk da to av nesten alle vennelistene. Slo dem sammen, og venter på neste sak. Det jeg liker med facebook er at etter at man har gått gjennom de utallige innstillingene, slått av epostvarsler og masse annet, fått på plass sikkerhetsinnstillingene og sortert venner og kontakter så har man en veldig fin oversikt. Når favorittbandet skal ha konsert, gir ut plate, søstera fyller året, man trenger tlf nr til en kollega, skal på et foredrag, osv så får man alt dette samlet noe som er veldig praktisk. Det jeg ikke liker med facebook er at det er bygget opp slik at man skal dele alt med alle, og at det blir knotete å sortere ut hvem som skal se hva. Har man en høy stilling i et firma og er black metal fan på sin hals og drikker seg driting hver helg, så er det ikke ideelt at fyllebildene havner på veggen slik at sjefen ser det og den offisielle profilen passer ikke alltid med festprofilen. Ser også at facebook kan og vil bli misbrukt for de som vil. Lager man seg en falsk profil, kan man melde seg inn i en f.eks nazigruppe. Da kan man kødde med en kollega og melde han inn i gruppa også. Da kommer det på veggen at han er med i en nazigruppe. Ikke alltid det passer. Andre kan også fotomanipulere et bilde slik at det ser ut som om man har hatt en heftig homoertoisk opplevelse, så legger de det ut og tagegr det og vips vises det på veggen for alle vennene og fanilien. Man kan fjerne slike venenr, men skaden skjer ofte før man får fjernet dem. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Andre kan også fotomanipulere et bilde slik at det ser ut som om man har hatt en heftig homoertoisk opplevelse, så legger de det ut og tagegr det og vips vises det på veggen for alle vennene og fanilien. Man kan fjerne slike venenr, men skaden skjer ofte før man får fjernet dem. Dette er noe av det jeg hater mest med FB. At man ikke kan akseptere før du blir tagget i et bilde, det bare havner på profilen så alle kan se. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Nå har jeg veldig få venner på FB og har skjult for alle hvor mange venner jeg har. Jeg bruker egentlig FB for å ha muligheten til å poste på veggen til firmaer jeg har kontakt med/kundeforhold til, samt få tilgang til et par grupper jeg følger med. Så jeg har ikke FB for venner, men nytteverdien for meg, som altså er muligheten til å poste enkelte steder og lese spesifikke grupper av interesse. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Nå har jeg veldig få venner på FB og har skjult for alle hvor mange venner jeg har. Hvordan gjør du det? Lenke til kommentar
monoamine Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Det går også an å skjule slik at ingen ser bilder som er tagget av deg. Gjøres på instillinger øverst i høyre hjørne på profilen. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Jeg er selv på Facebook og har vel ca. 330stk. "venner" der. Jeg ser mange legger til personer som søskenbarnet til den gamle læreren sin som dem aldri har sett, bare fordi man får "annbefalte folk du kjenner" og da dukker også famile til alle de fjerne vennene opp etc. Skal jeg ta bort ALLE jeg ikke annser som venner og kompiser, så sitter jeg neppe igjen med mer enn rundt 20-30 personer. Jeg har dog ingen problemer med Facebook, og synes det er helt greit slik det er. Det eneste som irriterer meg er all den reklamen som florerer der. Skulle ønske at det var google+ som ble "vinneren" i denne krigen, men dem var nok for sent ute. Jeg kjenner noen få som ikke er på facebook i det hele tatt, og dette er mennesker som ikke forstår seg på pc og bruk av internett overhodet. Er nok litt "skremmende" for mange vil jeg tro. Om jeg synes TS er "rar" fordi han ikke registrerer seg på facebook? "Rar" er vel et feil ord og bruke, men folk vil jo lure på hvorfor. og man blir kanskje betraktet som like "rar" om man IKKE er på facebook i det hele tatt. Skal innrømme at det er litt trist at facebook har monopol på dette. Personlig skulle jeg ønske at Google+ hadde slått igjennom. Uten reklame og rett og slett et mer funksjonelt system. Men skuta har vel gått for google nå vil jeg tro. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Jeg har dog ingen problemer med Facebook, og synes det er helt greit slik det er. Det eneste som irriterer meg er all den reklamen som florerer der. Skulle ønske at det var google+ som ble "vinneren" i denne krigen, men dem var nok for sent ute. http://adblockplus.org/en/ Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Jeg kjenner noen få som ikke er på facebook i det hele tatt, og dette er mennesker som ikke forstår seg på pc og bruk av internett overhodet. Er nok litt "skremmende" for mange vil jeg tro. Det er kanskje like greit at de ikke er det. Det virker jo som om 90% av FB sine brukere ikke forstår seg på bruk av FB/internett mtp alt rælet de deler med alt og alle som de burde tatt i whispers. Har aldri forstått hvorfor folk prøver å føre samtaler med meg via kommentarer til helt urealterte saker jeg har postet/kommentert f.eks. Eller hvorfor folk spør om vi skal finne på noe/om de kan få låne sofaen min i helga på veggen min... Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Jeg har dog ingen problemer med Facebook, og synes det er helt greit slik det er. Det eneste som irriterer meg er all den reklamen som florerer der. Skulle ønske at det var google+ som ble "vinneren" i denne krigen, men dem var nok for sent ute. http://adblockplus.org/en/ Klar over det, men det var ikke det som var poenget mitt. Poenget mitt er at det er reklame der fra starten av, og det synes jeg ikke noe om. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Det er det vel på Google+ også? Hvis ikke kommer det vel. Er ikke noe værre enn stygge, dårlig oversatte AdSense-annonser Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Det er det vel på Google+ også? Hvis ikke kommer det vel. Er ikke noe værre enn stygge, dårlig oversatte AdSense-annonser Google er vel ikke akkurat kjent for å overøse oss av reklame. Var vertfall ingen sjenerende reklame der sist jeg var innom. Facebook florerer jo i utgangspunktet av reklame. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 (endret) Google er vel ikke akkurat kjent for å overøse oss av reklame. Hæ? Google lever vel av å selge deg reklame uti fra hva du søker på etc... Endret 28. februar 2012 av dwezirads 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Google er vel ikke akkurat kjent for å overøse oss av reklame. Hæ? Google lever vel av å selge deg reklame uti fra hva du søker på etc... Jeg snakker om reklamen man får rett i fleisen når man befinner seg på Facebook kontra google+. Google plus er mye mer oversiktlig og i skrivende stund ser jeg ikke noe reklame der. Jeg stoler rett og slett mer på google. Jeg annser dem som mer seriøse, og jeg liker google+ mye bedre enn Facebook. Men hva hjelper vel det når ingen gidder å bruke det. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Nå har jeg veldig få venner på FB og har skjult for alle hvor mange venner jeg har. Hvordan gjør du det? Gå på tidslinjen din og trykk *Venner*. Så bestemmer du det slik som på bildet via rediger. Hvis man har felles venner, så vises disse for de som besøker deg, men de ser ingen av de andre. Lenke til kommentar
Proxymate Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Det eneste Facebook faktisk gir deg er sosial kontakt med folk man egentlig ikke vil ha sosial kontakt med. 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Facebook er gode på å tilby en felles side hvor man kan holde kontakten og være informert om hva som skjer bådfe med familie, venner, interresser, band, utgivelser osv osv. Men prisen for dette er store muligheter for misbruk, masse reklame og en sammenblanding av jobb og privatliv man egentlig ikke burde hatt. Normalt oppfører man seg annerledes når man sitter i dress på kontoeret, enn når man er stupfull med venner. Facebook blander disse verdenene, og begge verdenen passer ikke hos hverandre. Noen lager seg masse profiler, dvs de lager en jobbprofil, en venneprofil, en interresseprofil, en profil de bruker til å gi gaver til seg selv når de spiller, en prøveprofil de kan teste ting med osv osv. Men i og med at man i det sosiale livet møter samme folk i ulike sammenhenger så blir det vanskelig å sortere hvem som skal i hvilken profil. En kollega du jobebr i dress med, kan være samme du spyr ned dassen med i helgene. Folk du er venner med er du kan skje også venn med i sære interressegrupper. Når noen får være med i noen profiler, oppdages det av de andre som ber om å få være med. Så er man like langt. Facebook deler også ukritisk innlegg i grupper slik at de vises bl.a på google. Om man skyter uhemmet av et blackmetal band, viser interresse for SM, og er med i sære grupper ønsker man ikke nødvendigvis at dette skal dukke opp når en arbeidsgiver googler navnet etter en jobbsøknad. Får man alt som er positivt, får man alt som er negativt på kjøpet, og når alt er gratis mister man retten til å klage. Lenke til kommentar
NothingForever Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Jeg snakket litt med en jente jeg gikk i klasse med på VGS, jeg traff hun på gaten i en annen by. Hun var ikke en av mine beste venner fra VGS. Det hadde visstnok vært arrangert en gjenforeningsfest for VGS-klassen, og invitasjonene ble sendt ut via Facebook. Og ingen av de hadde klart å finne ut at jeg ikke var blitt invitert før i ettertid. Som svar på dette sa jeg omtrent: "jaja, da får jeg LØPE hjem og joine Facebook, gitt". Nå har det vel gått nærmere 5 år, og jeg er fremdeles ikke medlem. Facebook er litt som røyking. Om du begynner når du er 16, så er det OK. Men å begynne når man er 23 eller 26 er ikke OK. Så jeg syns at jeg har klart meg såpass lenge uten Facebook at jeg skal fortsette å klare meg uten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå