Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Facebook - Går jeg glipp av noe?

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 23 år, jeg er vel litt usosial og har ikke så mye venner. Jeg er ikke registrert på facebook, da jeg ikke vil få bekreftet hvor stor taper jeg er, og alle kan se hvor få venner jeg har.

Er det slik at alle er på facebook nå for tiden, og jeg bør registrere meg også, slik at jeg ikke havner utenfor samfunnet? Eller kan jeg fortsette slik jeg har gjort til nå, og klare meg fint uten?

Postet av anonym: b878f886ebaca06fdd04fabca3660c24

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Holdt meg selv unna facebook i lange tider og var sen med å bruke det, fordi jeg ikke skjønte greia. Ettervhert så var jo "alle" der, fra familie, venner, artister, firma, interressegrupper osv og folk sluttet å maile og sende meldinger fordi alt skjedde på facebook. Du velger selv hvem du vil bli venner med der, så velg med omhu og skap den profil du ønsker

Lenke til kommentar

Det jeg liker med Facebook er at jeg kan ha mange "bekjente" der, f.eks. folk jeg har møtt når jeg har reist rundt i verden, folk jeg har gått på skole med, gamle kollegaer etc. Det er mindre stress enn å ha e-postadressen til alle (f,eks. når jeg drar tilbake til USA om noen uker, kan jeg snakke med gjengen jeg møtte der forrige gang på Facebook, og høre om de fortsatt er i byen eller vi kan utveksel bilder fra turer vi har vært på sammen eller vi kan enkelt planlegge en fest med gjengen på ungdomsskolen).

I tillegg er det veldig vanlig at alle bursdagsfester; eksamensfester osv. blir "annonsert" på Facebook. Det er mye mer ryddig enn "jungeltelegrafen".

Vi har også egne grupper som er private, hvor man kan avtale ting eller sammarbeide om oppgaver (vi har egen gruppe for de jeg studerer sammen med, egen gruppe for bandet, egen gruppe for "guttetur sommeren 2012" etc. i tillegg til offentlige grupper som varsling av politikontroller/laser.)

Jeg sitter ofte på Facebook om morgenen/kvelden med en kaffekopp samtidig som jeg leser nettaviser og skriver e-post, før jeg går på skole/jobb. Det er ikke slik at jeg sitter å oppdaterer skjermbildet hele tiden og nystirrer på "stalkervinduet" oppe til høyre …

Så har man også chaten, som er greiere enn andre IM-tjenester (nettopp fordi "alle" har Facebook). Da kan man også snakke med folk man gjerne ikke hatt tatt opp telefonen og ringt til vanlig.

Endret av The mighty Quinn
Lenke til kommentar

Har du lyst på Facebook så lager du deg selv en Facebook, men gjør det isåfall fordi DU selv ønsker det, ikke for at "alle andre" er der. Og angående det med venner så tror jeg ikke folk tenker over om du har få venner der inne, ihvertfall ikke når du er helt ny. Dessuten synes jeg det er kulere med en som har få venner på Facebook enn en som har mange - da føler jeg mer mer heldig som får stå på vennelista til han med få.

Jeg har forsøkt å slette Facebooken min en periode, og det funket jo greit for meg på en måte, men det ble jævla slitsomt med at folk henviste til Facebook hele tiden da de snakket. "Hva skal du gi i bursdagsgave til Kristine? .. Ånei, du har jo ikke fått invitasjonen du, du er jo ikke på Facebook!!" Gaaah ...

Lenke til kommentar

Jeg er en gutt på 23 år, jeg er vel litt usosial og har ikke så mye venner. Jeg er ikke registrert på facebook, da jeg ikke vil få bekreftet hvor stor taper jeg er, og alle kan se hvor få venner jeg har.

Hvorfor ikke se sannheten i øynene først som sist, og slutte å leve i en illusjon? Det er sikkert mange som vil være venn med deg på facebook.

Lenke til kommentar

Jeg tror antall venner du får på facebook ikke har så mye å si. Jeg har 202 venner, men bryr meg egentlig bare om 30 av de. Tror mange er i en sånn situasjon.

Facebook har blitt et sted der alle er, så det er nesten nødvendig at man har det. Som et sted for sosialisering er det mye verre enn real life.

Lenke til kommentar

Jeg har 40 venner nå, etter aldri å ha lagt til f.eks. tidligere folk jeg har gått i klasse med (men aldri egentlig hatt kontakt med), tidligere kollegaer osv. Allikevel prater jeg vel bare med kanskje 10 av dem ofte.

Jeg ser på FB som det nye MSN/ICQ eller hva nå dere brukte før. Ingen bruker MSN lengre, så jeg måtte jo bytte jeg og :\

Tror ikke du skal være så redd for å ha få venner. De fleste vet nok ikke hvem de har som venner på FB engang.

(Jeg kjenner forresten en fyr som har 600 venner på FB og påstår han ikke kan fjerne noen av dem siden han kjenner dem alle. Han er ganske sosial av seg, men I still call BS!)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det går faktisk an å fikse instillingene dine slik at folk ikke kan se hvem som er på vennelista, så det at noen skal synes at det er teit at du bare har familie der er ikke noe problem! Og dessuten vil jo folk se at du er ny på Facebook, så det å kun ha familien som venner i begynnelsen er ikke noe rart.

Lenke til kommentar

TS her

Føler litt for å registrere meg, rett og slett for å prøve å bli mer sosial, men vil ikke folk se litt rart på meg dersom jeg kun har familien som venner?

Ja jeg vet jeg har dårlig selvtillitt på dette punktet :ermm:

Postet av anonym: b878f886ebaca06fdd04fabca3660c24

Hvis noen sitter og ser gjennom vennelista di og undersøker relasjonene dine til hver eneste en, er det du som skal se rart på dem.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Man kan si mye negativt om facebook, men sannheten er at for å være oppdatert på den sosiale fronten er du nødt til å ha facebook. Det virker kanskje sprøtt og uvirkelig, men det er faktisk sannheten.

Kommunikasjon med venner som tidligere foregikk på sms og msn, har nå fått facebook som arena. Eposter fra venner og kjente sendes nå på facebook, og invitasjoner til fester og bursdager dukker opp på facebook først. Grupper er det nok av på facebook, enten det er en gruppe for gutta på fotballlaget som raskt og enkelt kan diskutere hverdagslige ting, treningstider eller dagens kamp, eller det er kanskje en gruppe for gutta i klassen som trener på samme treningsstudio og vil samkjøre treningen. Skoleprosjekter blir ofte til via en gruppe hvor man lett kan dele lenker, dokumenter og informasjon, samtidig som bursdagsgratulasjoner foregår på facebook istedenfor tekstmeldinger eller en telefon. Kanskje viktigst av alt er det faktumet at man blir oppdatert. Oppdatert på hva venner gjør, interesser, ferier, bilder fra turer og sosiale lag, eller nye forhold.

Jeg hater å si det, men facebook tar over for mer og mer av livene og facebook er i ferd med å bli sentralt for alt som foregår sosialt. Jeg liker det ikke, men det er sannheten

Det er ikke slik jeg opplever det? aldri goddt å skaffe meg facebook og det virker helt ærlig som de jeg kjenner begynner å gå vekk fra det nå... det "deteriorates" som det så fint heter på engelsk.

Lenke til kommentar

Det er ikke slik jeg opplever det? aldri goddt å skaffe meg facebook og det virker helt ærlig som de jeg kjenner begynner å gå vekk fra det nå... det "deteriorates" som det så fint heter på engelsk.

Det er nok ganske forskjellig ut i fra hvor i landet du bort/aldersgruppe du er i og vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...