Gå til innhold

Installere norsk keyboard/language te Redhat 9...

Anbefalte innlegg

Hei

Har installert RedHat9 på min PC men har et problem: Fikk ikke valgt norsk språk og (viktigst av alt!!) norskt keyboard setup då eg installerte redhat (fikk feilmelding og måtte restarte), så valgte derfor Engelsk US. Installasjonen gikk smertefritt ellers og alt er oppe og går. Men eg får ikke( finner ikke ut at, er vel heller saken) kordan eg skifter keyboard oppsett fra US til norsk. Veldig irriterende at taster som æ,ø og å og en del tegn ikke er der de skal være.

Prøvde å stappe i CDene igjen og forandre de installerte pakkene, men fant ikke ut noen språktillegg der. Velger eg languages er det bare Engelsk som er installert og eg kan ikke legge til et uten videre.

Så er det noen som vet kordan man legger inn norsk språk (i det minste norsk keyboard) på redHat manuelt? Er det en bestemt språk"patch" eg kan laste ned og installere norsk keyboard support automatisk?

BRSSEB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

keyboardlayout ja.. mange som har problemer med det.. men denne gangen er det ikke om du bruker utf8 eller noe annet, men selve layouten. Den er mindre normal.

Nei, jeg gjør slik i installasjonen. Men du må jo kunne velge det i kontrollpanelet til redhat? se litt rundt der du! ;)

Lenke til kommentar

Fikk et til no (skrev orignalposten i Windows ja)

Har prøvd å skifte language på keyboardet før og fått feilmelding, men no funket det greit av en eller annen grunn. takk for responsen likevel (en ting til: det er engelsk versjon, og går eg inn på Start-systeme settings-language kan eg bare velge default US engelsk, d språket som eg installerte på. Er det mulig å legge til/forandre språket på hele operativsystemet uten å reinstallere? Set ingen "endre " eller legg till språk knapp inne på Language vinduet..

BRSSEB

Lenke til kommentar
Fikk et til no (skrev orignalposten i Windows ja)

Har prøvd å skifte language på keyboardet før og fått feilmelding, men no funket det greit av en eller annen grunn. takk for responsen likevel (en ting til: det er engelsk versjon, og går eg inn på Start-systeme settings-language kan eg bare velge default US engelsk, d språket som eg installerte på. Er det mulig å legge til/forandre språket på hele operativsystemet uten å reinstallere? Set ingen "endre " eller legg till språk knapp inne på Language vinduet..

BRSSEB

Linux på norsk er elendig uansett, er bare skolene som krever det.. alle programmene er engelske, meste av dokumentasjonen er engelsk.. du får bare et engelsk/norsk system som ser rart ut!

Lenke til kommentar
Linux på norsk er elendig uansett, er bare skolene som krever det.. alle programmene er engelske, meste av dokumentasjonen er engelsk.. du får bare et engelsk/norsk system som ser rart ut!

Dette er ikke helt sant vel. Riktignok finnes man-sidene bare på engelsk såvidt jeg vet, men alle offisielle KDE- og GNOME-programmer finnes både på bokmål og nynorsk (KDE-programmene også på samisk). I tillegg er mesteparten av dokumentasjonen for disse oversatt.

På konsollsiden er vel også de fleste programmene oversatt?

Lenke til kommentar

Jada, vet at norsk er litt "lame" siden det meste er engelske programmer. Syns bare det å ha norsk operativsystem er litt artig :). Ikke noe viktig sånn sett....bare føles litt mer "hjemme" eller noe sånt..;)...hei kom igjen, kor e nasjonalfølelsen folkens.... 8) ?

Nei, ser ut som norsk version medfører reinstallasjon, og d er d ikke verdt. Anyway, fikk ordnet keyboardet, d var d som var problemet. Takk for tipsene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...