Gå til innhold

Jeg skal ta master i siviløkonomi. Bør jeg eventuelt ta et årsstudium i statsvitenskap?

€uropa

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har søkt på siviløkonomistudiet på NHH, for jeg planlegger å ta en mastergrad der. Søkerhåndboka 2012 sier at poenggrensen for førstegangssøkere var 53,0 i fjor. Jeg har omtrent 53,0 poeng, men ikke mye mer. Hvis en eller flere av eksamenene går dårlig, kan det være avgjørende for å trekke poengene mine ned. Vet noen hva poenggrensene har vært flere år tilbake? Er det sannsynlig at den blir så høy, eventuelt høyere, i år?

Som et reserveønske har jeg satt opp et årsstudium i statsvitenskap på UiO. Dette er fordi det kan være interessant og fordi jeg vil få 2 ekstra søkerpoeng for dette neste år. Sammen med alderspoeng er det sannsynligvis nok til å komme inn på NHH neste år hvis jeg ikke kommer inn nå.

Det jeg lurer på, er om dette høres fornuftig ut, eller om jeg vil være tjent med å søke meg inn på et årsstudium i økonomi og administrasjon, siden jeg likevel planlegger å studere økonomi senere? Hvis jeg skal bli siviløkonom, vil jeg gå alle fem årene på NHH. Hvis jeg ikke kommer inn der, så vil jeg heller vente et år, enn å begynne på en bachelor på for eksempel UMB først.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først: du blir siviløkonom etter å ha gått på NHH, men du studerer økonomi og administrasjon. Siviløkonomi finnes ikke.

Snittet har ligget omtrentlig på det nivået i en del år, såvidt jeg husker – litt høyere noen år, kanskje til og med noe under andre ganger. Du kan risikere å ikke komme inn, du kan være heldig. Kjør full innsats frem mot eksamen.

Kunne du tenke deg å ta det første poengåret i Bergen? Jeg ville søkt meg inn på en bachelorgrad der, så kan du ta et og annet fag i den graden underveis i NHH-studiet. Kronglete å fly over fjellet for å ta eksamen.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg forklarte meg dårlig, men jeg vet at man ikke studerer siviløkonomi. Det jeg lurte på, var om et årsstudium i økonomi og administrasjon her på Østlandet inneholder fag jeg da kan kutte ut senere i Bergen?

Hva mener du med å ta det første poengåret i Bergen? Skal jeg da søke meg inn på et bestemt studie, eller hva som helst? Foreslår du at jeg skal ta en annen bachelorgrad ved siden av graden i økonomi på NHH?

Fly over fjellet for å ta eksamen? Du mener det kanskje ikke bokstavelig, men jeg kommer jo til å bo i nærheten av skolen jeg studerer på.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke tatt fag i økonomi/administrasjon ved noe annet sted enn NHH. Du får det stort sett godkjent så sant det er riktig antall studiepoeng (bortimot uavhengig av hva som faktisk står på pensum og hvilket nivå som kreves ...). Nivå og innhold kan være såpass variabelt at det er like greit å ha rent NHH-pensum.

Derfor ville jeg heller studert noe helt annet – slik som statsvitenskap. Dette ville jeg begynt på i Bergen første året, fordi du da senere kan fortsette om du har tid til å ta flere fag enn de du har på NHH. Foreslår to parallelle grader, ja. Ikke helt uvanlig, slett ikke uoverkommelig. Det er utrolig hva man kan få studiepoeng for på UiB.

Lenke til kommentar

Hmm, interessant. Det har jeg faktisk ikke tenkt på, å ta to utdannelser samtidig. Kan jeg altså være elev både ved UiB og NHH samtidig? Er det i harmoni med samordna opptak sine regler?

Vil en kombinasjon av bachelor i statsvitenskap og master i økonomi være bra å ha? Vil det åpne seg mange flere muligheter i arbeidslivet? Vil det kreve mye arbeid, hvis jeg skal bli ferdig på 5-6 år? Hvor mange timer forelesninger i uka vil de to studiene ha?

Lenke til kommentar

Du kan ikke begynne på begge samtidig – Samordna opptak slipper deg jo bare inn på ett studium – men når du først er i gang med den ene kan du fortsette på den andre.

Om du får så voldsomt mye igjen for det lønns- og karrieremessig vet jeg ikke. Det kommer mye an på hvor du havner. Jeg har en historiegrad i tillegg til å være sivøk, den direkte yrkesverdien er såpass marginal at jeg ikke pleier å sette opp historie på CVen, men det er jo kjekt å få litt skrivetrening pluss en og annen impuls fra andre fagfelt.

Jeg ville satset på å bruke ~40 timer i uken på NHH og minimalt med tid på UiB. Toppen 10, pluss eventuelt litt i helgene. All inclusive begge steder.

Edit: en tilleggstanke – hvis du egentlig tenker å ta dette som årsstudium kan du hoppe rett på de noenlunde interessante fagene fra første semester. Om du senere finner ut at du har kapasitet til det tar du exphil og annet skrammel. (Sjekk på forhånd om du får lov til å endre rekkefølge.) Introfagene på UiB kan være kjekke å ha til gode om du skulle ha et litt travelt semester på NHH; det er ikke allverden som skal til for å karre seg gjennom exphil-eksamen ...

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Det høres litt risikabelt ut. Hvis jeg skal bruke 40 timer i uka på økonomistudiene, er jeg redd jeg sliter meg ut hvis jeg skal legge noe mer oppå det, og dermed kjøre hele lasset i grøfta.

En annen grunn til at jeg har søkt på UiO er at hvis jeg studerer der et år, kan jeg fortsatt bo hjemme og beholde jobben min ved siden av og tjene penger. Jeg bor riktignok en time unna Oslo, men jeg reiser gratis med tog på grunn av jobben. Da unngår jeg også å pådra meg mer studiegjeld enn nødvendig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Mener det er riktig ja. At man ikke trenger exphil+fac for årsstudium, men at man trenger det for en grad (bachelor). Trenger man de fagene står de alltid oppført under "oppbygging og gjennomføring" kategorien, og siden de ikke er oppført der så slipper du det. Før bachelor/master ordningen kom til Norge måtte man ta noe som het "Forberedende", som bestod av exphil-fac før man kunne søke videre til grunnfag. Slik er det ikke lengre, nå er det "innebygd" i graden.

Hvis du velger årsstudium i statsvitenskap og er usikker på hvilket "fritt-emne" du skal ta, så kan jeg trygt anbefalle stv2220 - internasjonal politisk økonomi :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...