Irma1895 Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Hei! den siste tiden har jeg googlet for å lese om erfaringer angående de 2 skolene jeg har lest en del , men mye av erfaringene er fra noen år tilbake. Derfor registrerte jeg meg for å spørre her. Jeg har allerede søkt meg på begge skolene + 1 offentlig skole bare for å være sikker. Saken er at jeg skal begynne på vg2 realfag til høsten og jeg føler at jeg trenger litt bedre opppfølging osv..da jeg har gått kraftig ned fra ung og det 1.halvåret på vg1. Derfor tenkte jeg på privatskole . Jeg har hørt mye positivt om både Akademiet og Sonans men , de fleste jeg har snakket med mener likevel at Akademiet er best. Laptopbiten er ikke så viktig for meg , sånn sett. Men over til saken , kom med deres erfaringer rundt Akademiet/Sonans studiespesialisering . Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Fanboi Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 hvis du går kraftig ned så er det heller pga for liten innsats. realfag på vgs er ganske mye mer krevende enn ungdomskolen der alle har det samme og alle skal kunne henge med.. privatskoler er oppskrytt, gjelder bare å få en halvveis oppegående lærer Lenke til kommentar
Irma1895 Skrevet 26. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2012 (endret) Vel, det var ikke mangel på innsatsvilje som trakk meg ned men noe annen . Jeg er enig i at privatskoler reklamerer sånn at de virker oppskrytt men dårlige er de ikke. Jeg kjenner mange som har forbedret snittet og karakterene sine kraftig når de byttet over til privat . Men det er også spørs på personen selv , kom gjerne med flere erfaringer rundt akademiet/sonans. Endret 26. februar 2012 av Irma1895 Lenke til kommentar
emwa Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Jeg har erfaring med akademiet , Oslo. Er 95 modell, og gikk der mitt første halvår, studiespesialiserende. Har nå byttet skole. Tror jeg aldri har gått på en dårligere skole. Og sonans?? Bare pakistanere (majoritet) Du bør uansett tenke deg nøye igjennom. På akademiet er det relativt dårlig miljø. Min kusine som er 94, har også gått på akademiet, og når jeg forteller om mine erfaringer , sier hun at det ikke har forandret seg det grann siden hun gikk der. (Hun byttet også skole) Jeg hadde et snitt i overkant av 5.0 ved avsluttet grunnskole, og tenkte at en privatskole ville være det ultimate for meg . Men nei. På akademiet er det stort sett elever som ikke bryr seg noe særlig om skole. Selvfølgelig finnes det unntak, dog få. Jeg fikk ingen ''gode'' venner på akademiet. Jeg har faktisk vært i situasjoner der jeg har vært på gruppe med elever som ikke jobber. Dette har ført til at jeg i enkelte fag fikk en lavere karakter enn det jeg hovedsaklig kvalifiserer meg til. Dette skjedde gjentatte ganger. I enkelte tilfeller fikk jeg 4, 3 på fremføringer med andre, fordi mine medelever kom uforberedt til fremføring. Vi fikk da gruppekarakter.... Jeg var dermed avhengig av å få 6 på alle skriftlige prøver. Karakterkrav: Det er egentlig ikke noe karakterkrav på akademiet. Skolen tjener penger på elever. Snittet er ubetydelig. I enkelte klasser i fjor var det elever som møtte opp på skolen 1-2 ganger i måneden, og strøk i alle fag helt bevisst. Jeg er ganske lei meg for at jeg valgte akademiet. Dette innlegget er basert på personlige erfaringer, men jeg tror flertallet av de ordentlige og flinke på skolen vil være enig med meg. Og når det gjelder oppfølging: Jeg føler ikke det er noen form for oppfølging der i det hele tatt. Mange i klassen min slet med matte. Ingen ble fulgt opp... Lærerne er helt ok. Noen er bedre enn andre. Andre er totalfraværende. PS: Mange tror det er karaktergaranti på akademiet. Det er det ikke. Det er absolutt ikke lettere å få gode karakterer på akademiet enn på offentlige skoler. Karaktergarantien gjelder kun for privatister. De som tar opp fag de allerede har hatt. Dermed søker mange skoleleie seg til akademiet på grunn av denne garantien. Macen er også en slags drift for elevene. Dette er som sagt utrolig individuellt. Jeg vet ikke hva slags elever du evt. blir plassert med. Kanskje er du mer heldig enn jeg ? Lykke til! Bare spør dersom du har noen generelle spørsmål ; ) Lenke til kommentar
Irma1895 Skrevet 27. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2012 Tusen takk Emwa for at du tok deg tid til å svare , når det gjelder akademiet , har jg hørt en del positivt , men også negativt flere jg kjenner sluttet der , og dine erfaringer bekrefter mistanken min . Så akademiet er utelukket , når det gjelder Sonans , gjør dt ikke noe for min del at dt er en majoritet av pakistanere der , det er umulig å unngå sånt i Oslo , jeg har igrunn bare hørt positivt om Sonans , sånn sett , vis jeg forsatt vil hoppe over til privat vgs til høsten , blir det Sonans. foresten byttet du over til offentlig vgs eller? Tusen takk jeg tar kontakt vis det er noe mer jeg lurer på og til resten kom med erfaringer helst fra sonans men kom med det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå