Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mitt liv som høysensitiv og mitt syn på hvorfor samfunnet er sykt

Stappi

Anbefalte innlegg

Vi har alle hatt perioder der vi føler oss utanfor samfunnet, og at ting er vanskeleg heilt uten grunn. Men det å finne ei "alternativ" diagnose (Har noko sagt til deg at det er farleg å diagonosere- og medisinere seg sjølv?), for på den måten sei at du er spesiell på ein eller anna måte er ikkje anna enn virklighetsflukt.

Du legger merke til veldig mykje feks hår i maten? Veldig mange personer med OCD er heilt oppslukt med å feks sjekke at maten er 100% rein.

Følsom for stress? Alle veit at barn er meir følsomme for stress, då dei ikkje er klar over at det nødvendigvis er noko gale. Men dei fleste utvikler evnen til å kunne takle stress på ein normal måte. Det einaste du gjer er å nekte å takle problemet, du trekker deg vekk og lever om natten i stede. Du rømmer frå problemet ditt.

Det er ikkje negativt å vere i kontakt med følelsane sine, og forstå kvifor ein føler som ein gjer. Det som derimot er negativt og "svakt", er å ikkje kunne håndtere følelsane sine.

Konklusjonen er: Slutt å flukte frå problema dine med ein diagnose du har gjort sjølv. Og i tillegg er ein "alternativ" diagnose. Du er ikkje spesiell, ikkje med mindre det å vere redd for å møte problema sine er spesielt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor spør du om det?

Det er jo ikke psykiske lidelser jeg har men det handler jo så klart om helse.

Det høres for meg som lekmann ut som rett medisinsk fagfelt for deg. Har du vurdert å høre hva en psykolog har å si?

"Vi kaller Lenestolsykdommen din for X, og vi har kanskje noen medisiner som kanskje kan hjelpe med noen antagelig bivirkninger"

Kjekt, men overvurdert.

Lenke til kommentar

Dersom det at du er HSP er et problem, hvilke alternative løsninger ser du for deg?

Igjen, dersom du ser på HSP som et problem, hvorfor er ikke psykolog en alternativ løsning?

Du er uvitende og det er på grunn av du ikke har lest eller så er det noe du ikke har klart å oppfatte.

Som sagt før så er ikke HSP er ikke et psykisk problem men det er en sans. Ikke alle har like sterke sanser og har man høy sensitivitet så er man i stand til å føle mer men det kan være vanskelig å forstå hvor mye det innebærer. Akkurat som med andre sanser. Ser man dårlig så ser man ikke så mye som de som ser godt. Sensitivitet er med på å påvirke det meste og hvis du tenker mer så vil du forstå at det er mer enn det du føler på huden din.

For meg så er det en gave og ikke et problem

Det er ikke det at jeg HSP som er problemet men folk som ikke tror på meg fordi dem ikke vet hva det er og det er ikke lett å forstå hva det er når man ikke er det selv men ikke umulig å sette seg inn i situasjonen min og kjenne litt på det for å forstå mer om du virkelig vil engasjere deg.

Endret av Runar
Fjernet unødvendig tull.
Lenke til kommentar

Tråden stenges over natten. Bruk tiden til å sove, eller reflektere over hvordan dere snakker til hverandre.

Tråden vil bli ryddet i morgen.

Tråden har blitt ryddet og er nå åpen for diskusjon. Spydigheter og enkle personangrep er unødvendig. Dette gjelder alle, inkludert trådstarter.

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Har du reaksjoner på moderering tar du kontakt med meg via en privat melding.

Endret av Runar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...