Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mitt liv som høysensitiv og mitt syn på hvorfor samfunnet er sykt


Stappi

Anbefalte innlegg

hallo

 

Her vil jeg gjerne fortelle om mitt liv som høysensitiv. Jeg er en høysensitiv person (HSP). Jeg har brukt lang tid på å forstå det og svært mange misforståelser. At jeg er HSP betyr at jeg blir lettere påvirket av energiene rundt meg. Jeg legger lett merke til små detaljer og ser veldig fort når det er noe som ikke stemmer. Jeg er også veldig følsom for stress og når jeg gjør noe så kan jeg bli lett forstyrret og mister konsentrasjonen. Derfor trives jeg best om natten for da er det ingen som kan komme å forstyrre meg når jeg leser, skriver, spiller, ser film osv. Alle mennesker er forskjellige. og høysensitivitet hos mennesker innebærer mye mer enn vanlige folk kan tenke seg og kan forstå.

 

Min hverdag er som regel at jeg holder meg mest mulig for meg selv. Ikke fordi jeg har angst (noe som jeg har trodd at jeg har hadt men fordi det værste jeg veit er følelsene jeg får av å ha relasjoner til andre mennesker) de aller fleste som har nerver opplever også angst i livet men for noen så er det av så høy grad at de må ha medisiner og kanskje aldri blir friske igjen. Jeg oppdager den minste feil og den minste feil plager meg. Jeg finner hår i maten i nesten hvert eneste måltid. Altså jeg oppdager alltid noe som ingen andre ser eller oppdager fordi folk er så stressa med seg selv og alt annet. I dagens samfunn så er stress et stort problem og det gjør folk blinde. Det vil si mindre oppmerksomme og prioriterer mye feil. Alt det i en kombinasjon med at folk flest også har mindre tid. Det er faktisk en ond sirkel i samfunnet og folk blir bare dummere og dummere fordi dem er mindre "tilstede" og sklir bare lenger bort fra virkeligheten; -noe som gjør folk bare mer og mer fjerne. Det er sånn utviklingen går og men en dag så kommer det til et punkt hvor det ikke går lenger og jeg vet ikke hvor langt det kan gå men om vi ser på de siste 100 årene så har den naturlige utviklingsmekanismen vært slik. Ja til og med fra steinalderen. Jeg mener at det er den viktigste grunnen til at folk detter ut av samfunnet og blir så virkelighetsfjerne at de gjør noe dumt som ingen velfungerende personer ville ha gjort. Det betyr at jo travlere et samfunn blir jo flere vil falle utenfor og gå sine egne veier og det er da vi får en skjult undergrunn av diverse kriminelle og når man da drikker alkohol så er det veldig lett å miste kontrollen over seg selv fordi folk har ikke respekt for konsekvensene. Jeg liker å si at av alt man kan se så er det like mye som er bak.

 

Alle er mer eller mindre sensitive på forskjellige måter av forskjellige grader. Jeg har valgt å leve med min sensitivitet fremfor å endre min biologiske personlighet. Jeg må gjøre det som passer best for meg selv og ikke det som er best for alle andre og jeg kan ikke tilpasse meg etter samfunnet på samme måte som de som er "normale". Jeg er ikke homo selv om jeg er sensitiv og vi har vel de som leser dette som tenker; "fy faen for en forbanna pingle". Jeg er som sagt følsom på et høyere nivå enn det som er normalt men jeg må akseptere meg selv for den jeg er og jeg elsker faktisk livet mitt som det er. Personlig så tror jeg det er litt av den norske stereotypen å være sensitiv men folk ser på det som en svakhet så folk snakker lite om det og det er et generelt tabu tema. Det er egentlig ingen svakhet i å være sensitiv men ute i sammenheng med samfunnet så blir det misforstått og man følger det som er mest korrekt og det er å være tøffest mulig for å få mest mulig respekt og viser man svakheter så er det rett ut og bare det er faktisk et tegn på at samfunnet i seg selv er sensitivt.

 

Jeg skulle til å fortelle om min hverdag som HSP men ble litt avsporing men om flere hadde klart å forstå akkurat det så hadde også flere begynt å tenke på andre måter. Men før jeg sier noe mer om hverdagen min så er jeg veldig spent på responsen jeg får for dette eller om det er noen som forstår det? Hvis ikke så er dere enten dumme eller så har dere misforstått. Det å være hsp handler om mye mer enn det jeg har skrevet om nå.

 

Håper det ikke var helt bortkasta å skrive dette her da. Denne teksten er uredigert noe som er felles for alle mine førsteposter og innlegg.

 

Jeg ville satt pris på om det er flere som er høysensitive som kan skrive om hvordan dere ser på verden rundt dere. Hvordan dere takler livet og hvordan dere lever og respons fra andre mennsker som ikke er hsp.

 

Jeg vil helst a seriøse svar. Om ikke det er mulig så tar jeg gjerne i mot tips om hvor jeg kan få lesere som forstår det jeg skriver.

 

TAKK!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok du heller kan si at du har konsentrasjonsproblemer?

 

Konsentrasjonsproblemer er at du ikke kan fokusere.

Å være høysensitiv er at du mangler et informasjonsfilter, som de fleste barn får i 5-6 års alderen, så derfor blir du så overlesset av informasjon og sanseinntrykk at du mister fokuset.

Det kan umulig kalles konsentrasjonsproblemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ja, jeg har nok konsentrasjonsproblemer og jeg nok dum også mangler jeg sikkert informasjonsfiltere. er det bra eller dumt?

 

jeg tror kanskje jeg er dum men det vet man jo ikke.

 

Da trenger du en ny kokk.

 

Postet av anonym: aa19ff03fb523961bd983310e904d93f

jeg bytter kokk nesten hver dag.

 

kan garantere at det er mye hår i maten som du aldri har oppdaget og som du aldri kommer til å oppdage. men det er en ting.

 

Jeg er også sårbar og følsom. Men har aldri hørt om noe betegnelse "høysensitiv" før..

det er viktig å skille mellom sårbar og følsom. jeg er følsom men lite sårbar.

 

er det bare sånne unge dumme tullinger som leser og poster her eller? dere skjønner jo ikke en dritt jo. Dere er så enfoldige og tafatte at jeg blir flau av å være norsk.

 

Er det andre steder på nettet som jeg kan få bedre respons? for det her er jo bare bortkasta om det skal være slik.

 

Tror nok du heller kan si at du har konsentrasjonsproblemer?

 

Konsentrasjonsproblemer er at du ikke kan fokusere.

Å være høysensitiv er at du mangler et informasjonsfilter, som de fleste barn får i 5-6 års alderen, så derfor blir du så overlesset av informasjon og sanseinntrykk at du mister fokuset.

Det kan umulig kalles konsentrasjonsproblemer.

du er inne på noe men husk at det er veldig individuelt og mange måter å være sensitiv på samtidig som det er forskjellige grader. Det er mange instanser som kommer inn her.

Endret av hernil
Lenke til kommentar

Jeg forstår hva du sier, men selv er jeg veldig forskjellig, av og til syns jeg andre mennesker er det jeg liker aller minst, og syns det er veldig greit å tilbringe hele dagen/natta alene. Mens andre ganger vil jeg ut å drive på med en masse action hele dagen.

sånn er jeg også men det er nok ganske normalt om man ser innspillet fra flere perspektiver.

Lenke til kommentar

Da jeg var barn (før barnehagen, ca. 1-2 år gammel) var jeg for det meste alene, og var som oftest så stille at mamma bare la meg i krybben og gikk ut (så jeg var alene hjemme i flere timer). Dette har hun selv sagt. Så har jeg også så langt jeg kan huske vært veldig sensitiv til andre mennesker, og sagt minst mulig til folk jeg ikke kjenner, men så fort jeg blir kjent med noen er jeg mye mer avslappet, men det er jo da også ganske normalt.

 

BTW, anbefaler disse to linkene: link 1 og link 2

 

Noe annet som jeg kjenner meg igjen i ofte er at jeg sliter med det å kunne luke ut uviktig informasjon når man blir bombardert med alle slags lyder, lukter og andre sanser. Så jeg har slitt mye med konsentrasjon og arbeid, mens jeg har vært veldig god på mer ensformige ting som musikk og sport, som f.eks. fotball og sjakk, der det er en fast struktur å forholde seg til.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

nå skal jeg fortelle dere noe som ingen personer har klart å forstå meg på så folk sier bare at; å neeeida... det er ikke sånn det er osv.

 

Kan med korte trekk fortelle hvordan det er å være meg.

 

musikk:

Det gir meg energier på flere nivåer både fysisk og psykisk og det er veldig komplisert å forklare så det må nesten bli et eget tema når jeg blir klar for det.

 

mat:

jeg kjenner energien fra alt jeg spiser og kan kjenne om det er sundt eller ikke og jeg vet alltid hva jeg skal spise for å få mest energi og det holder meg svært sunn og i god form. jeg er også veldig kresen på maten. har jeg spist et måltid som var bedre enn noe annet så syns jeg at alt annet er helt forkastelig senere så jeg blir bare mer og mer kresen. For eksempel hvert brød jeg spiser kan være like forskjellig som pålegget i kjøleskapet så liten variasjon for andre er store variasjoner for meg.

 

lyder:

jeg hører lyder som det skulle vært stemmer. Jeg vet alltid hva lyder kommer av og hva det var. jeg hører ofte lyder som ingen andre legger merke til. om jeg ikke hører lyden så kan jeg føle vibrasjoner.

 

hus og rom-energi:

jeg kan føle når jeg er alene i huset og om det er aktiviteter andre steder i huset uten å høre eller se noe som helst.

 

kroppspråk og tonefall:

jeg leser folk som de skulle vært åpne bøker. Jeg ser på folk om de liker seg eller ikke og hvilket humør de er i og får veldig lett signaler om hvordan folk har det ved å føre dialog med individet.

 

Bare for å nevne litt om hvordan jeg har det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har nok et veldig spesielt liv, men i stedet for å poste dette på et forum hadde du sikkert fått til å formidle det du mener bedre med en blogg.

Men i mine øyne så ser det mest ut som om du er stein, det skjer enkelt og greit for mye til at du klarer å håndtere det.

hææææ ???

Lenke til kommentar

Hva var det egentlig vi skulle diskutere her? Folk er så dumme at det er rart de ikke skammer seg. Det er ikke overraskende at de ikke kan sette seg inn i, eller i det hele tatt forstå, at andre sanser verden annerledes enn dem. Mange er ganske enkelt så primitive og underfølsomme treskaller at de ikke engang er i stand til å vurdere hvor dumme de selv er. Og da nytter det jo ikke å diskutere. Man kan ha en mer givende samtale med en busk.

 

Postet av anonym: aa19ff03fb523961bd983310e904d93f

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...