Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arv av gård. Forskjell på arveavgift når gift/ugift?

Kasparini

Anbefalte innlegg

Jeg skal i desember overta slektsgården som jeg har odelsretten til, sammen med min samboer. En bekjent skal også overta en gård sammen med sin samboer, og hun nevnte noe om at det var forskjell på arveavgift avhengig om man var gift eller ikke. Stemmer dette, må vi vel ta oss en tur i tinghuset før desember... :) noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gaver til den arveberettigedes ektefelle (eller samboer over to år) er vel også arveavgiftspliktige, om jeg har forstått regelverket rett. Gaver til "utenforstående" er derimot ikke avgiftspliktige.

Hva som skjer om forholdet ryker, og svigerdatteren (enten de nå er gift eller bare samboere) har fått like mye eller mer i gave enn sønnen er en annen problemstilling...

Lenke til kommentar

Det er vel et fribeløp per arvelater (gavegiver) og mottaker, dvs TS kan få 2 x 470.000 fra far+mor, og svigerdatter kan få 2 x 470.000 fra svigerfar+svigermor.

Et annet moment som er verdt å nevne er at betalt dokumentavgift ved tinglysing av skjøte kan trekkes fra i arveavgiften. Se arveavgiftsloven §20 (forutsatt at gården har vært og fortsatt skal være i drift)

Kan ellers anbefale trådstarter å skaffe seg et eksemplar av boka "Eierskifte i landbruket". (Landbruksforlaget, ISBN 82-529-1601-5)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...