ThaHoward Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Har bare kommet over befalsskolen i etterretning og har bare noen spørsmål angående dette: -Hvor gode karakterer må man ha? Er det "bare" 4.5 i snitt og oppover eller over 5 i snitt? -Blir man sersjant etter 2år og kan bli fenrik etter to nye år? Er en som har fullført befalsskolen i etterretning istand til/ment for å lede et lag eller en tropp med stridsstyrker? Eller er man bare trent opp for å være spioner(enkelt sagt) og/eller tolk? -Er det sånn at denne utdanningen tar 4 år, mens andre befalsskoler tar 2 år? -Er det noen fordeler å velge denne utdannelsen fremfor en annen befalsskole? Sånn jeg har skjønt det så er den mye vanskeligere, men gir den flere studiepoeng, mer etteraktet etc? -Velger de kun ut personer som ønsker videre tjeneste i etterreting i forsvaret? Eller kan man ta det som førstegangstjeneste for å så prøve seg i FSK eller studere sivilt? Ser at spørsmålene ikke er så gode, men kommer til å komme med flere og håper at det er noen her som kan svare på mine spørsmål Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 (endret) Håper \ regner med du har lest det du kommer over på forsvarets infosider 1. spørsmål: Aner ikke, men vet at det er sykt høye krav på karakterene til de som kommer inn, en gammel klassekamerat hadde et snitt ganske nærme 6 uten tilleggspoeng da han ble tatt opp. 2: Du går ihvertfall som elev 1. året, er usikker på om du fortsatt vil være elev på 2. året også. Står ikke på forsvarets sider, men du blir ihvertfall sjant på 3. og 4 året som er pliktår. Du blir ikke geværlagfører, og ihvertfall ikke troppssjef uten videre utdanning nei. Tror neppe du kan døpe deg om til James Bond eller, men her er det ikke mye som er offentlig info. Primært er det nok som tolk på russergrensa heller Afghanistan som er mest aktuelt litt avhengig av hvilket språk man skulle velge. 3: Med pliktårene varer denne utdannelsen 4 år ja, mens de fleste andre BS utdannelser varer 2 år totalt. (Enkelte tekniske BS utdannelser varer også litt lengre enn 2 år). 4: Har du store interesser innenfor språk og \ heller etterretning er vel dette en knall utdannelse! Man blir ettertraktet til Afghanistan hvis du kan språket der nede, heller jobbe på en norsk ambassade i Russland vil jeg gjette meg frem til hvis du studerer russisk. Hvordan utvelgelsen dems fungerer vet jeg ikke, men du kan på papiret slutte etter 4 år og bli helt sivil heller søke deg videre i forsvaret, FSK inkludert som alle med gjennomført førstegangstjeneste også kan prøve på. Endret 26. februar 2012 av Killswitch Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 26. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2012 Takk for svar La meg omformulere det siste spørsmålet: Hvis man tar den utdannelsen, er det sånn at man kun ser etter personer som vil fortsette i etterretning eller som tolk? Eller er det sånn at etter utdannelsen så kan man fortsette som man vil? Med andre ord, alle kan fortsette som de vil etter utdannelsen, men Forsvaret velger kun ut motiverte som vil fortsette med etterretning og at de ikke vil sløse bort ressurser på noen som fortsetter karrieren i et annet sted i Forsvaret eller det sivile. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Det vet jeg ikke, men etter lista på forsvaret.no å dømme så er det et ganske bredt spekter på avdelinger du kan jobbe i. Men nå er det jo sånn at man ikke bare kan hoppe fra F. eks en utdanning som tolk til å ta over som troppssjef over en tropp blant mekinf i TMBN uten videre kursing. Men jeg har virkelig ingen anelse om de vil ta deg opp eller ei, hvis du sier du vil slutte med alt relevant til kursingen så fort plikttida er over. Denne utdannelsen er jo for å få folk til nettopp etterretning og tolktjenestene, så de som er mest motiverte vil nok få et lite fortrinn der. Men vil tro at dersom du ender opp i etterretning vil du få en ganske spennende hverdag. Tolk og for den saks skyld, de er jo gjerne med i fremste linje under skarpe operasjoner i Afghanistan. Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 27. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2012 Vet du om man mest sannsynlig ender opp som tolk i feks. GSV hvis man utdanner seg i BSES? Eller kan man på en måte velge om man vil ta en jobb rettet mot språk eller etteretning? Har også noen andre spørsmål: -Hvis jeg ikke husker feil så fikk man 160 studiepoeng etter å ha fullført BSES, tror det også stod at man kunne ta en bachelorgrad, er det da sånn at de 160 poengene er for den bachelorgraden eller er det 160 poeng pluss poeng fra bachelor graden? Lenke til kommentar
HOK Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Hvor man havner er det Forsvarets behov som til en hver tid styrer. Jeg vil tippe man kan komme med ønske om tjenestested, men det vil først og fremst gå på Forsvarets behov. Om jeg ikke tar helt feil er en bachelor på 180 studiepoeng. Jeg mener også at man betegner studier på KS som å ta en bachelor. Dvs at du må ta utd på KS etter pliktårene dine. Uten at jeg er 100% sikker. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Jeg vet om flere som har jobbet som troppssjef med grad som løytnant etter fullført befalsskole, så det er neppe umulig. Sersjant blir du etter ditt første år som befalselev, så kan du søke på stilling som tilsvarer fenrik/løytnant etter du har fullført. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Jeg vet om flere som har jobbet som troppssjef med grad som løytnant etter fullført befalsskole, så det er neppe umulig. Sersjant blir du etter ditt første år som befalselev, så kan du søke på stilling som tilsvarer fenrik/løytnant etter du har fullført. Så man blir sersjant året før man drar ut i praksis i avdeling på BSES? Altså etter 1 år som elev. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Befalsskole fungerer normalt slik at man er elev det første året, og som sersjant det siste året av utdanningen. Alternativet er å gå "utskrevet befalskurs" og tjenestegjøre 6 måneder som elev og 6 måneder som UB-korporal. Lenke til kommentar
HOK Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Nå er BSES 4-årig, og jeg mener det derfor er 2 år på skolebenken før man får vinklene, og deretter to år plikt. Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 27. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2012 Nå er BSES 4-årig, og jeg mener det derfor er 2 år på skolebenken før man får vinklene, og deretter to år plikt. Vet du hvorfor akkurat denne er 4årig? Er det rett og slett mer og lære (noe jeg vil tro)? Eller er det også et alternativ til krigsskolen? Kan man ta BSES for å så ta videre utdanning ved krigsskolen? Beklager at jeg mer eller mindre er på villspor Lenke til kommentar
HOK Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Nå er BSES 4-årig, og jeg mener det derfor er 2 år på skolebenken før man får vinklene, og deretter to år plikt. Vet du hvorfor akkurat denne er 4årig? Er det rett og slett mer og lære (noe jeg vil tro)? Eller er det også et alternativ til krigsskolen? Kan man ta BSES for å så ta videre utdanning ved krigsskolen? Beklager at jeg mer eller mindre er på villspor BSES har MYE skole. Du skal innom utrolig mye mer teori enn på en vanlig befalslinje. I tillegg skal man ha basisferdigheter som alle andre soldater. Etter det jeg har hørt er det en hard utdanning, og man må regne med å sitte ekstremt mye med skolearbeid. Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 27. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2012 (endret) BSES har MYE skole. Du skal innom utrolig mye mer teori enn på en vanlig befalslinje. I tillegg skal man ha basisferdigheter som alle andre soldater. Etter det jeg har hørt er det en hard utdanning, og man må regne med å sitte ekstremt mye med skolearbeid. Ok takk Så hvis man fullfører BSES så er det da ingenting i veien for å ta Krigsskolen? Er man Fenrik etter å ha fullført hvilken som helst annen befalsskole også, eller gjelder dette bare BSES? Sett at man ønsker videre karriere. Nå kommer et ganske dumt spørsmål som er off-topic, men hva bruker man studiepoeng til? Læreren min sa at det var for å vise kompetanse innenfor et felt, betyr det at hvis man søker jobb så vil man heller ha en med 360 poeng enn en som har 180 poeng? Bare sånn helt i teorien. Endret 27. februar 2012 av slettet II Lenke til kommentar
HOK Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Absolutt ingenting i veien med å ta KS etter BSES. Etter man har fullført BS, vil man få grad avhengig av stilling man før. Noen får stilling som NK-tropp, og derfor blir Fenrik, mens andre blir lagførere og Sersjant. Med fullført BS mener jeg etter pliktåret. Det er først da man offisielt er ferdig med befalsskolen. Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 27. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2012 (endret) Tusen takk! Hvis man kun ser etter å bli operativ offisier så burde man da kanskje ta vanlig befalsskole og så krigskole. Hvis man er så heldig dyktig at man består FSK sitt opptak, blir man da regnet som operativt befal? Husker jeg hørte noen som sa at du i realiteten kun er grenader og at man burde ta befalsskolen som førstegangstjeneste fremfor fallskjermjeger som førstegangstjeneste. Endret 27. februar 2012 av slettet II Lenke til kommentar
HOK Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Har du befalsgrad fra før av beholder du jo graden. Nå er jeg usikker på hvordan man 'rykker' i gradene i FSK/HJK, men vil anta det går mye på hvor lenge man har vært der osv. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Blir du operatør i FSK blir du sersjant etter utdannelsesåret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå