Gå til innhold

Fornorsking av skriftspråket.

13mellet

Anbefalte innlegg

Fornorsking av skriftspråk.

Hva er deres mening om at Norges skriftspråk stadig blir mer og mer fornorsket?

F.eks at det engelske ordet pub, kanskje skal fornorskes til pøbb.

Eller Cowboy til kåbbåi.

Selv synes jeg dette blir litt for mye, eller forvirrende. Det blir på en måte unaturlig for meg å lese disse ordene når jeg fra før av er så vant til de ordene som vi har. Jeg synes ikke vi burde endre dette, og ville heller ikke valgt å skrive kåbbåi isteden for cowboy om jeg hadde valget.

Hvorfor skal vi endre de ordene vi har fra før av? Er det fordi folk mener språket vårt er for preket av de engelske eller noen andres språks lånord?

Hva er deres mening om dette?

Synes dere det er bra at vi fornorsker skriftspråket? Hvorfor?

Hvorfor tror dere vi gjør det?

Takk på forhånd! :)

Endret av 13mellet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slike eksempler er for dumt. Bedre da med en oversettelse eller et norskt ord som gir mer mening.

Direkte oversettelse: Kugutt.

Mer mening: kugjeter.

Tror ikke du helt forstod hva jeg mente. Det er forskjellige måter å fornorske ord på. Nå mente jeg ikke oversettelse, men å forandre ordet etter hvordan vi i Norge uttaler det, for så å skrive det ordrett derfra.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er bra at vi fornorsker språket på den måten. Nå kan vi for eksempel skrive "sørvis" for "service" og "beiken" for "bacon".

Det gjør i praksis at bokstavene i det norske skriftspråket ligger nærmere de lydene de representerer. Det gjør det igjen lettere for barn å lære skriftspråket.

Dessuten pleier jeg å spørre folk som er imot fornorskingen om de heller ville skrevet "jaloux" enn "sjalu". Da svarer de nei, for "jaloux" ser fremmed og rart ut, som igjen er deres eneste begrunnelse for å stå imot fornorskingen av fremmedord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...