eirikol1 Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Hey! Okay, har berre eit par dagar igjen av søketida på VGS. Har søkt, men dette kan endrast fram til 1 mars. Men saken er den at eg er så usikker på kva eg skal gå! Eg har gått Service og Samferdsel i år. Hadde originalt planlagt å gå Elektro, men kom ikkje inn pga. at det var 50 søkarar og 24 plassar.... hamna deretter på 5 plass på ventelista, og deretter 1. plass til jul, som var veldig frustrerandes! Uansett! Det eg no har søkt er Elektro på Øyrane VGS og Flora VGS(søkte ikkje her i fjor, her var det betrakteleg mindre snitt enn på Øyrane), samt IKT på Flora VGS. Sia eg alt har gått VG1, så er det jo litt kjipt å gå eit år til på elektro, sjølv om eg kan velje vekk enkelte fag, (naturfag, engelsk, norsk ect.) som betyr at eg kan legge meir vekt på elektro faga. IKT er jo det som er etter service og samferdsel, saman med sal service og tryggleik, transport og logistikk og reiseliv. Så vi har litt IKT (Spesielt Office, og ergonomi) gjennom service. Merk at det er ikkje kryssløp mellom service og IKT, slik som til dømes elektro og IKT. Det eg har lyst til å jobbe med er jo noko innanfor IKT, spesielt programutvikling og support. Sjølv så baler eg mest med windows, men har ein macbook som eg brukar til skule ect. og ein Debian partisjon på min stasjonære saman med windows. Familien min seier det er best å gå elektro->data og elektronikk->studiespess/data og elektronikk->ingeniør. Har då altså ei mor som er lærar/institutt leiar på høgskule, og ei søster som studerer psykologi, så det er litt høge krav i familien. Dei meina at eg burde gå dette sia det var min originale plan, og fordi det er fleire jobbmuligheiter etter dette. Så vist dykk har nokre meiningar om kva eg burde gå av desse så hadde det våre veldig fint! Har praksis plass på Kontorsenteret, der har dei som jobbar på verkstadet (fiksar pcar, alt frå å sette opp ePost til øydelagde prosessorar) gått IKT. Har lyst til å lære å sette opp serverar, programmering, brukarstøtte, sikkerheit, og korleis systema (win/osx/linux) er oppbygd. Lenke til kommentar
Woltox Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 De områdene du snakker om går under IKT. Elektro er veldig områdebestemt, eks oppe i tromsø sitter de med fiskeutstyr, og her på østlandet, servere. Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Gå IKT med mindre du er jævlig glad i å koble stikkontakter og kontaktorer.. 1 Lenke til kommentar
eirikol1 Skrevet 26. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2012 Har ikkje så stor interesse for å koble ledninger og slikt. Lodding og slikt kan eg lære sjølv, far min jobbar innan for el-energi. Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 (endret) Hey, jeg går på IKT-Servicefag nå og gikk elektro ifjor. For det første så er IKT linjen bare søppel etter min mening, alt vi holder på med er bare word og bittelitt Windows server 2008. Vi har altså ikke holdt på noe IT nytting enda. Alle lærerne er også fullstendig idioter (Dette varierer selvsagt fra skole til skole), 90% av de i klassen kan mer om stoffet en det lærern gjør selv Elektro var endel bedre, i det ene programfaget "Data og Elektronikk" så lærte vi endel om hardwaren i pc'en og kretskortene osv.Men her har du jo også "El-energi" som går ut på å koble opp noen stikkontakter,brytere og lamper på x antall forskjellige måter.Jeg angrer iallefall på at jeg valgte IKT-Servicefag og ikke Data og elektronikk som VG2, men dette er bare meg Endret 26. februar 2012 av Ownbeef Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Det er åpenbart at interessene dine faller innenfor IKT. Slik jeg har hørt det er det også hva du kan og er innstillt på å lære som er viktig mtp jobb og læreplass og slikt fremfor hvilken skolegang du har. Gå IKT sier jeg. Elektro VG1 er bare ledninger. Når dere endelig kommer til nettverk og PC i data og elektronikk-faget på elektro kommer du bare til å rive deg i håret hvis du har litt erfaring fra før. Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 (endret) Elektro var endel bedre, i det ene programfaget "Data og Elektronikk" så lærte vi endel om hardwaren i pc'en og kretskortene osv. Sitter bare og griner i disse timene. Har lært mer hjemme enn jeg har lært på skolen. For det første så er IKT linjen bare søppel etter min mening, alt vi holder på med er bare word og bittelitt Windows server 2008. Vi har altså ikke holdt på noe IT nytting enda. Alle lærerne er også fullstendig idioter (Dette varierer selvsagt fra skole til skole), 90% av de i klassen kan mer om stoffet en det lærern gjør selv Dette har jeg faktisk hørt flere steder. Det er jo ikke et bra tegn akkurat. Endret 26. februar 2012 av Benny Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Elektro var endel bedre, i det ene programfaget "Data og Elektronikk" så lærte vi endel om hardwaren i pc'en og kretskortene osv. Sitter bare og griner i disse timene. Har lært mer hjemme enn jeg har lært på skolen. Kunne endel fra før jeg og, men lærte endel nytt også, mest pga at vi hadde en jævlig bra lærer Lenke til kommentar
eirikol1 Skrevet 26. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2012 Ein ting eg kan gjere er at eg går elektro neste år, og velger vekk fellesfag, og då evt. tar kryssløp til IKT på VG2, eller går data og elektronikk. Då har eg uansett eit år til å tenke på. Kunne aldri tenke meg å gå nokre av dei andre service faga. Dette ville jo føre til at eg har mest mulig kompetanse. Lurer også på ein ting, vist eg får 4.8 i Service, (som er målet) og går ut med 4 i elektro (fleste eg kjenner som er rimelig skuleflinke fekk ikkje stort høgare karakterar på elektro) kunne eg då søkt IKT med service karakterane mine? Lenke til kommentar
puse Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Gå elektro, så data & elktronikk på VG2, ta R1 Matte på VG2 om du kan og så ta et påbygg år. Et IKT fagbrev er bortkastet tid, du kommer til å ha mye bedre nytte av elektro kunnskapen om du skal studere videren. Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Lurer også på ein ting, vist eg får 4.8 i Service, (som er målet) og går ut med 4 i elektro (fleste eg kjenner som er rimelig skuleflinke fekk ikkje stort høgare karakterar på elektro) kunne eg då søkt IKT med service karakterane mine? Det varier fra sted til sted, men jeg fikk rundt 3.7 i snitt fra elektro og kom inn på IKT helt fint. Jeg går forresten i Halden og alle som søkte med IKT på førstevalget kom inn. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Sitter bare og griner i disse timene. Har lært mer hjemme enn jeg har lært på skolen. Må man huske på at fagplanene kan være i overkant runde og stoffet kan være nesten helt opp til lærerne selv. Data og elektronikk på VG1 er (nesten) urelevant til det man driver med på VG2 og VG3. IKT er drifting av systemer og data & elektronikk er igangsetting og reparasjoner av systemer. Meget grovt sett. Lenke til kommentar
eirikol1 Skrevet 26. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2012 Hmm.. men då satsa eg på å komme inn på elektro i år. Då har eg bla. litt tid til å bestemme meg om eg skal gå IKT eller data og elektronikk. Har også vennar som skal gå data og elektronikk, så dei kan jo gje meg tilbakemelding om korleis det er, og slikt Lenke til kommentar
Woltox Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Tips, ta kontakt med lærerene på Data og Elektronikk, og få vite hva som er pensum. For det er store forskjelder innenfor Data og Elektronikk faget i norge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå