vevo1992 Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 (endret) Hei, jeg har laget en webside uten utf8. Websiden er på engelsk men postene er på norsk å blir hentet ut av databasen (PHP & MySql). Det fungerer utmerket, men nå har jeg lagt inn jQuery. Problemet nå er at jeg har laget en <div> med jQuery som oppdaterer en .php fil for å hente nyheter osv. Men om den php filen henter noe ut av databasen blir alt som inneholder ÆØÅ helt feil. Jeg har prøvd å lagt inn utf8 på hovudsiden, men da blir hele siden problemet men ikke den .php filen. Om jeg heller legger inn utf8 inn i .php filen fungerer ikke det heller. Har også prøvd å lagt det inn i både hovudsiden og php filen samtidig, det fungerer heller ikke! Jeg blir sprø, hva er det som er galt? Endret 26. februar 2012 av vevo1992 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Sannsynligvis har du en feil i oppsettet av MySQL. Trolig er databasen satt opp med latin1 som tegnsett/collasjon. Det medfører jevnt over mye morsomheter - om ikke PHP og nettsidene er satt opp nøyaktig for å håndtere latin1 tegnsett. Nå gikk jeg over til utf-8 fra a til å for en 3 år siden, så hvordan jeg satt opp latin1 skikkelig husker jeg ikke. Lenke til kommentar
Leakim Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Kunne skrevet en liten stil om dette, men fant denne siden isteden. Lykke til! Lenke til kommentar
Tom_ Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Denne linken er også fin https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=760080 scroll ned til der det står Hvorfor virker ikke æøå? Lenke til kommentar
Anders Hole Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 (endret) Prøv evt å laste inn innlegg som xml fil/xml format fra databasen med følgende <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?> encoding. Mulig dette kan fungere. Men om det ikke lagres riktig i databasen er det uansett ikke noe hjelp i dette. Endret 27. februar 2012 av Anders Hole Lenke til kommentar
vevo1992 Skrevet 27. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2012 (endret) Prøvde ut linkene, men har fortsatt feil. Jeg bruker ikke utf8 på noen sider, gjør jeg det kommer feilen enkeltvis, includer jeg den php fila til hovudsiden virker den, men ikke resten. Veldig rart! Endret 27. februar 2012 av vevo1992 Lenke til kommentar
vevo1992 Skrevet 27. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2012 Fant det ut! Jeg bruker latin1_swedish_ci i MySql, la til <meta content="text/html; charset=ISO-8859-1" http-equiv="Content-Type"> og det virker Lenke til kommentar
Anders Hole Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 (endret) Jeg ville anbefale å brukt HTML koden for selve bokstavene, se hva som skjer da æ = æ ø = ø som en test. Du kan lage en funksjon som erstatter alle tegn med disse verdiene. Men lag bare en lite snutt i databasen som du kan hente ut Grattis! Endret 27. februar 2012 av Anders Hole Lenke til kommentar
vevo1992 Skrevet 27. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2012 (endret) Hei, jeg har også prøvd ut den metoden Anders Lagde den slik <?php function erstatt($tekst) { $convert = array("æ" => "æ", "ø" => "ø"); return (strtr($tekst, $convert)); } ?> Men jeg fikk ikke det heller til å virke, er vel på grunn av at den i utgangspunktet ikke kan hente ut æ, ø, å? Endret 27. februar 2012 av vevo1992 Lenke til kommentar
Anders Hole Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 (endret) Hvilken database server kjøres? Kan du ikke gå inn i terminalen og se hvilke råverdier som ligger der? Eller har ikke du tilgang? Det skal være kolonn inne i " ;" så det må være med når du kjører <?php function erstatt($tekst) { $convert = array("æ" => "æ", "ø" => "ø"); return (strtr($tekst, $convert)); } ?> http://www.korrekturavdelingen.no/K4SpesialtegnNorskeTegn.htm Endret 27. februar 2012 av Anders Hole Lenke til kommentar
slacky Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 (endret) Tips: En linje med kode skal vanligvis fikse dette. Sett header i PHP-filen som js kalder, med PHP. Do it PHP-style: >>> header("Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-1"); Endret 27. februar 2012 av warpie Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Alt dette har blitt spurt og besvart tusen ganger før i sticky tråden rett over din egen tråd. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=730921 Lenke til kommentar
vevo1992 Skrevet 27. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2012 Hei, ska prøve dette Warpie Men problemet er fortsatt ikke LØST, jeg trodde det. Men det så ut til å kun virke i Google Chrome. Lenke til kommentar
vevo1992 Skrevet 27. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2012 (endret) Det løste problemet warpie! (itl nå i hvertfall, er ikke enkelt med æøå problemer) Endret 27. februar 2012 av vevo1992 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå