Gå til innhold

Problemer med install av OSX og/eller Linux etter bytte til SSD

Anbefalte innlegg

Har en Macbook Pro 13"

Etter bytte til SSD får jeg ikke boote etter install av OS. Har prøvd med 2 forskjellige SSDer, og begge fungerer med Mac.

Har prøvd å installere både linux og OSX uten suksess.

Linux:

Linux får jeg installert, men vil ikke boote etterpå. Har prøvd både Crunchbang og OpenSUSE uten suksess. Gjelder begge diskene

OSX:

Ene disken finner jeg ikke når jeg har bootet med live cden, andre finner jeg, og får installert, men ikke bootet etter install.

Symptomer:

Hvit skjerm ved oppstart, etter en stund kommer en mappe med spørsmålstegn inni. Gjelder både Linux og OSX. Mulig det er EFI som er problemet siden det er ny disk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greit å oppgi hva slags operativsystem og SSD disk du har prøvd.

Kan være kompaktibitets problemet mellom osx 10.6.3 og sanforce SSD.

Angående linux er jeg usikker. EFI og (UEFI/bios) har muligens ikke samme oppstartlasteren sånn sett kan det være problemet der.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd med Crucial m4 og Kingston HyperX. I skrivende stund står HyperX i maskinen. Av OS har jeg som sakt prøvd CrunchBang linux og OpenSUSE linux og OSX Lion.

Å installere Linux på Mac skal i utgangspunktet ikke være problem så lenge man har rEFIt, vet om flere som har gjort det uten problemer. Manglende linuxstøtte skulle uansett ikke resultere i at OSX ikke vil installeres skikkelig og/eller boote etter install.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...