heiheihallohallo Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Heihei. Jeg har da bestemt meg for å kjøpe en ny PC, siden den gamle er blitt rimelig ubrukelig. Planen var å bygge selv og har derfor valgt ut noen deler fra komplett. Hva synes dere om disse? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Bytt ut hovedkortet med et Z68 kort så, gjerne et Gigabyte UD kort. Greit å gå opp litt på strømforsyningen også, selv om poweret du har valgt er av bra kvalitet - kan være greit å ha litt å gå på med tanke på oppdateringer, overklokking osv. Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Ville byttet til Asus Z68-kort, byttet til WD green 2TB disk, muligens slengt på mer minne (det er jo omtrent gratis nå for tiden). Som nevt over er det lurt å investere i en ordentlig strømforsyning. Se silentpcreview.com for valg av PSU. Anbefaler Seasonic X- eller P-series (henholdsvis gold og platinum series), eller Enermax. Om du vil supplere med vifter i kabinettet ditt er det kun Noisblocker, Nexus Real Silent eller Schyte som gjelder. Ellers synes jeg 1600 for Windows home premium var vanvittig dyrt. Koster det virkelig så mye? Er det et must for deg å handle på komplett? De ligger jo 100 til 200kr over på de fleste produkter. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Silver Power = Seasonic, så kvaliteten er det ingenting å si på. Ang. Asus hovedkort, tja - Asus lager helt topp high end kort, men så fort man skal ha litt rimeligere kort er man ikke garantert samme kvalitet, som regel går det veldig bra, men med Gigabyte UD kort vet man hva man får selv på litt rimeligere kort. Uansett så blir det ikke feil med Gigabyte, MSI eller Asus. Ellers enig ang. Komplett - de er ikke alltid billigst ;-) Lenke til kommentar
heiheihallohallo Skrevet 26. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2012 Takker for svar! Trenger absolutt ikke å handle fra komplett, er bare der de jeg kjenner har handlet fra og de virke fornøyde. Hvilke steder er det bedre å handle fra? Jeg lager en oppdatert handleliste etterhvert. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Du kan jo kikke på f.eks Dustin, Netshop, PS.no eller Multicom for å nevne noen. Lenke til kommentar
vitty Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 vil anbefale dustinhome Ikke kjøp fra multicom. Ventet på bestilling i over en månde Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Når det gjelder hovedkort kan det være lurt å ta en titt på support-siden til hovedkortet på produsentes hjemmeside. Der avdekkes det ofte mange feil/mangler, som kan være greit å være klar over før man kjøper. Ang. silver power == seasonic, var jeg ikke klar over det. Grunnen til å anbefale seasonic, da spesielt X-550 eller 660 er at de er lydløse helt opp til 400w belastning, og de har meget god effektivitet. Husker jeg ikke helt feil er det kun én 12v rail også, som er et stort pluss. Corsair bruker vel seasonic innmat de også, nei? Uansett er det lurt å google 'product review' på komponentene du kjøper. Spesielt hovedkort, kabinett og strømforsyning. Som de over her nevner er dustinhome en bra nettbutikk. De rimligste prisene finner du på prisjakt.no. Lykke til! Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 AX serien til Corsair er basert på Seasonic X, ellers bruker Corsair CWT mye. Lenke til kommentar
heiheihallohallo Skrevet 26. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2012 Hjertelig takk for alle svar! Jeg er fremdeles usikker på hvilke deler jeg skal kjøpe og fra hvor. De hadde vært veldig fin visst noen hadde orket å laget en liten handleliste med de delene dere snakker om! Siden jeg egentlig er ganske noob i dette området. Hvor lang leveringstid er det på dustin? Treneger PC'en innen 1 uke og 5 dager. Takk igjen alle sammen! Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 AX serien til Corsair er basert på Seasonic X, ellers bruker Corsair CWT mye. AX 1200 er faktisk laget av Flextronics, resten av AX serien er seasonic (kilde) Lenke til kommentar
phlake Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 (endret) Du sparer i hvert fall en tusenlapp på å kjøpe fra Dustinhome.no. HER er den. Dette er omtrent tilsvarende oppsett som det du har valgt, men med annen PSU og hovedkort. Vil også anbefale Fractal Design R3-kbainettet :o) Forøvrig ville jeg gått for 600-750W PSU, siden PSU er kanskje den delen som følger datamaskiner lengst, mht oppgraderinger etc. Edit: Dustin har kampanje på OCZ Strømforsyninger. 500W til 449 og 700W til 599. Endret 26. februar 2012 av phlake Lenke til kommentar
greenman Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Prøv å hold deg unna greendisker. De fungerer greit til lagring, men fungerer dårlig å ha spill på feks. Koster bare 100,- mer for en 7200rpm. Lenke til kommentar
phlake Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Enig med Bibow, men siden du har 128GB ssd tenker jeg du lar spill være installert der og kun skal ha 2TB-disk til lagring. Derfor kan green være ypperlig, men om du skal kjøre spill fra den bør du gå for Spinpoint F3-disk. Lenke til kommentar
heiheihallohallo Skrevet 26. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2012 Du sparer i hvert fall en tusenlapp på å kjøpe fra Dustinhome.no. HER er den. Dette er omtrent tilsvarende oppsett som det du har valgt, men med annen PSU og hovedkort. Vil også anbefale Fractal Design R3-kbainettet :o) Forøvrig ville jeg gått for 600-750W PSU, siden PSU er kanskje den delen som følger datamaskiner lengst, mht oppgraderinger etc. Edit: Dustin har kampanje på OCZ Strømforsyninger. 500W til 449 og 700W til 599. Tusen takk skal du ha! Jeg byttet ut skjermkortet og viften siden de ikke hadde dem inne. Jeg tok 16gb ram istedet for 8gb også. Men jeg vet ikke hvordan vifte jeg bør ha, samme med hardisk. Slik ser listen ut nå: Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 du får en XFX XXX 750W til 900kr som er mye bedre en noe cooler master kan by på (alle XFX PSUer er laget av Seasonic) Lenke til kommentar
heiheihallohallo Skrevet 26. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2012 du får en XFX XXX 750W til 900kr som er mye bedre en noe cooler master kan by på (alle XFX PSUer er laget av Seasonic) Jeg gikk for den. Noen forslag på harddisk og kjøling? Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 du får en XFX XXX 750W til 900kr som er mye bedre en noe cooler master kan by på (alle XFX PSUer er laget av Seasonic) Jeg gikk for den. Noen forslag på harddisk og kjøling? denne Phanteks vifta er en god erstatter men du vil trenge disse minnebrikkene på grunn av at de du har valgt er for høye, og 16GB er bare bortkastet uansett 500GB HDD 1TB HDD 2TB HDD 3TB HDD Windows 7 HP OEM 64 Bit Lenke til kommentar
phlake Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Husk at du bare trenger 16GB ram hvis du skal jobbe med heftig video, virituelle servere, matematikk, grafikk og musikk. Til spill er det bare bortkastet og uøkonomisk. Lenke til kommentar
heiheihallohallo Skrevet 26. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2012 (endret) Planen var å begynne å streame/mekke videoer en god del, derfor 16gb ram. Tusen takk for svar alle sammen! EDIT: Trur jeg går for dette: Godkjent og klar for å kjøpes? :> EDIT2: Noen som vet hvor lang leveringstid det er, med tanke på at noen av delene er på lager om 1-3 dager? Endret 26. februar 2012 av Noodlemaster Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå