Gå til innhold

Trenger innspill til Pentax normalobjektiv

Anbefalte innlegg

Hei! Ettersom Sigmas 30mm f/1.4 viste seg å være et bomkjøp (utilgivelige fokusfeil), er jeg fortsatt på utkikk etter et forholdsvis lyssterkt normalobjektiv. Det er altså to jeg har sett litt på, og som jeg trenger hjelp til; Pentax SMC FA 35mm f/2.0 og Pentax SMC DA 35mm f/2.4 AL. Er nok FA jeg i utgangspunktet har mest lyst på, men finner den ikke i norske nettbutikker. Er det utgått? DA er litt mindre lyssterk, men prisen er jo veldig hyggelig (under 1500 kr). Det jeg lurer på er hvor mye jeg skal bry meg om forskjellen i lysstyrke på disse to, og om det er noen store forskjeller optisk sett, eller kvalitetsmessig.

Andre tips tas også imot med takk :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Litt gammel post, men..:

Optisk er begge to gode. Begge har fått gode kritikker, og jeg er strålende fornøyd med min DA 35mm.

Den er kjempebillig iforhold til ytelse, og liten/lett. Men litt kjip byggekvalitet, det er vel det eneste Pentax-objektivet med plastfatning f.eks. Ingen av dem er værtettet, men FA 35mm har nok en del bedre byggekvalitet, og kjennes mer solid. Jeg har en lignende (FA 50mm), og den virker bra skrudd sammen.

Om du kommer til å ha behov for det ekstra halve eksponeringstrinnet vet jeg ikke, men DA-linsen er ihvertfall brukbar helt fra f/2.4 og oppover=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...