ostenxx Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 (endret) Hei der. Hva bør man gå for i jungelen der ute? Apoteket har de billigste tilskuddene, mens helsekostbutikkene fører et bredere (og dyrere) utvalg. I sistnevnte tilfelle tror jeg man ender opp med litt "hummer og kanari" avhengig av hva man velger, men jeg har litt tro på enkelte merker slik som f.eks. Eye Q og Pikasol på fettsyreplanet. Til slutt vil jeg si at tran utgår. Setter stor pris på litt formeninger fra dere med peiling på dette. Endret 28. februar 2012 av ostenxx Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Du bør drikke tran Lenke til kommentar
vidor Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 I utgangspunktet er har alle tilskudd en viss effet. Få ting er direkte skadelig med mindre du doserer uheldig. Omega-3 er en olje som lett harskner p.g.a. av oksidering, og råvarekvaliteten kan være svært ymse. Spiser du tabletter bør du tygge dem og smake på oljen for å forsikre deg om at den er ok. Dårlig smak = dårlig olje. Det finnes mye dårlige omega-3 produkter, men stort sett det som selges på helsekosten er rimelig god kvalitet. Det finnes omega-3 som selges i pilleform over postordre som jeg ikke ville tatt i med ildtang engang. De er direkte helseskadelig. Det viktigste er å ta multimineral og multivitamin samt en god omega-3 kilde. Det er dette de aller fleste mangler som er safe å gå ut med som en offentlig anbefaling på uten å gjøre analyser. Hvis du begynner å gå inn på enkeltmineraler og enkeltvitaminer så bør man være mye mer forskiktig med hva man gjør. Spesielt de fettløselige vitaminene (A,D,E) og mineraler bør du være forsiktig med å ta enkeltvis med mindre du vet hva du holder på med. Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 (endret) Etter det jeg husker så er det tilnærmet umulig å "overdose" på vitamin D, samt at det er en vitamin man sjeldent faktisk får nok av. "Anbefalt daglig inntak" for D er veldig underdrevet, og dersom man trener så kan man lett dra nytte av over 300% ADI. Siden vitamin D inngår i nesten alle celledelingsprosesser i kroppen så er det ganske viktig å ha i seg nok for å få mest mulig ut av treningen sin. Personlig nøyde jeg meg med møllers dobbel og ett eller annet multivitamin som tilsammen ga meg ca 200-250%. Etter å ha sjekket wikipedia så kom det frem at inntak av 1250 mikrogram Vitamin D per dag kan føre til forgiftning etter flere måneder. I EU så opererer man med 50 mikrogram per dag som maksimalt gjennomsnittlig inntak per dag over lengre tid. Overstiger man ikke dette så vil man sannsynligvis aldri bli forgiftet. 5 mikrogram tilsvarer 100% ADI, som vil si at man har ekstremt mye å gå på før man er i faresonen for forgiftning. Man må nesten ta en munnfull vitaminpiller hver dag. Riktig nok så er det ofte mange andre vitaminer i multivitamintilskudd som vil gi negative effekter mye tidligere enn Vit D gjør, så man må likevel passe litt på. Å utsette hele kroppen for solskinn en hel dag fører til D-vitaminproduksjon tilsvarende 2-5 ganger rekommendert daglig inntak, dersom du er et blekansikt. Personer med mørk hud trenger 2-3 ganger mer solskinn for å oppnå samme produksjon. Endret 29. februar 2012 av Pseudopod Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå