Gå til innhold

Hvordan ordne lydoppsett på hifi-anlegg med TV, X-box og forsterker?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på et par ting ang. lyd. Mange nye tver har jo ikke analog lyd-utgang. hva gjør jeg med tanke på lyd da? Jeg forstår det slik at de fleste nye TVer kommer med "optisk" lydutgang (TOSLINK?). Jeg vil gjerne ha all lyd over på stereoanlegget, men dette er gammelt, og det er ikke noen form for digitalt inntak på forsterkeren. Dette stereoanlegget har kun inngang for en rød og en hvit kabel på hver kanal.

Til nå har TVen hatt analog lydutgang (RCA?), som vi har koblet rett til forsterkeren. Da har all lyd gått gjennom TVen og så til forsterkeren. Men TVen vår har røket, og jeg må kjøpe ny. Er analoge kabler på vei ut, at jeg ikke kan forvente å få en TV med en slik utgang?

Takk for eventuelle svar! Hadde satt pris på svar formulert på en ukomplisert måte. :p

Endret av Arne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Analog lydutgang er borte fra (bortimot) alle nye TV-er. I tillegg er det mange av TV-ene som ikke lenger gir lyd ut på scart. Og lyd ut på scart fungerer ikke fra digitale kilder (HDMI). Beste løsningen er ny forsterker eller en D/A-konverter.

Lenke til kommentar

Når jeg går inn på Samsung sine sider så står det derimot at det IKKE er analog lydutgang. Går jeg inn på "hurtigmanualen" på sidene deres, står det følgende:

✎Headphones H: You can connect your headphones to the headphones output on your set. While the headphones

are connected, the sound from the built-in speakers will be disabled.

xx Sound function may be restricted when connecting headphones to the TV.

xx Headphone volume and TV volume are adjusted separately.

Merkelig. Betyr dette at jeg kan koble en mini-jack til forsterkeren min og bruke det på denne måten? Rart at slikt ikke kan oppgis i klartekst.

Lenke til kommentar

Så med andre ord; hvis jeg setter volumet på fullt ut fra TVen og ikke rører fjernkontrollen, og kobler dette til forsterkeren så blir det det samme? Det er bare det at hvis jeg da vil justere lyden så kan jeg bruke både fjernkontrollen til tven og fjernkontrollen til forsterkeren?

Lenke til kommentar

Ikke sett volum på TV på fullt hvis du kobler fra hodetelefonuttak til forsterker. Da er det stor fare for at du skader forsterkeren. Hvis du vil koble slik, må du sette TV-ens lyd på veldig svakt og deretter øke til du får et nivå som passer (sammenlikne med andre kilder på forsterkeren).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...