Arne Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 (endret) Hei! Jeg lurer på et par ting ang. lyd. Mange nye tver har jo ikke analog lyd-utgang. hva gjør jeg med tanke på lyd da? Jeg forstår det slik at de fleste nye TVer kommer med "optisk" lydutgang (TOSLINK?). Jeg vil gjerne ha all lyd over på stereoanlegget, men dette er gammelt, og det er ikke noen form for digitalt inntak på forsterkeren. Dette stereoanlegget har kun inngang for en rød og en hvit kabel på hver kanal. Til nå har TVen hatt analog lydutgang (RCA?), som vi har koblet rett til forsterkeren. Da har all lyd gått gjennom TVen og så til forsterkeren. Men TVen vår har røket, og jeg må kjøpe ny. Er analoge kabler på vei ut, at jeg ikke kan forvente å få en TV med en slik utgang? Takk for eventuelle svar! Hadde satt pris på svar formulert på en ukomplisert måte. Endret 29. februar 2012 av Arne Lenke til kommentar
TMB Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Tror ikke TVer har sluttet å komme med RCA-utgang. Du må jo nesten bare se på produktspesifikasjonen? Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Om du ikke har rca-utgang for analog lyd på tv'en din så kan det være en mulighet å bruke scart. Dette fungerer som lavnivåutgang for analoglyd om du bruker rett overgang til rca. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Det som forundrer meg er at TV-er fremdeles kommer med scart. Er da viktigere at analoge bilder fases ut enn at analog lyd gjør det. :!: Lenke til kommentar
Arne Skrevet 26. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2012 Ja,skal prøve å se i specs. Mulig å omforme digital lyd til analogt RCA? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Analog lydutgang er borte fra (bortimot) alle nye TV-er. I tillegg er det mange av TV-ene som ikke lenger gir lyd ut på scart. Og lyd ut på scart fungerer ikke fra digitale kilder (HDMI). Beste løsningen er ny forsterker eller en D/A-konverter. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 26. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2012 Dårlig stemning for å kjøpe ny forsterker for min del, siden den gamle NADen min har høy "affeksjonsverdi". Hvor finner jeg digital-analog-konverter? RCA to TOSLINK? Er det en slik jeg er ute etter da? http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/andre-lyd-og-bildeprodukter/kabler-adaptere/HQCONVCOAXOP/hq-rca-toslink-adapter?scid=EXT_PRICEENGINE_PRISGUIDE Lenke til kommentar
TMB Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Er vel heller andre veien du skal konvertere da. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 26. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2012 Åja, fant en den veien også! Men da er det greit, da må jeg bare bestemme meg for om jeg skal kjøpe en Thomson 40" til 4k eller en Samsung 46" til 5.5k...... Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Den dingsen fra Elkjøp er jo bare en adapter mellom to standarer digtalsignal, ikke en D/A-konverter. En Argon DAC1 kan f.eks. gjøre jobben. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 26. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2012 Må jeg virkelig ha en slik? Nedtur. Da kan jeg jo like gjerne kjøpe ny forsterker. Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Tror da samsung 46" i den prisklassen har analog lydutgang..? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 26. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2012 Det står at det er Optisk lydutgang og Audio lydutgang. Da er det begge? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 26. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2012 Når jeg går inn på Samsung sine sider så står det derimot at det IKKE er analog lydutgang. Går jeg inn på "hurtigmanualen" på sidene deres, står det følgende: ✎Headphones H: You can connect your headphones to the headphones output on your set. While the headphones are connected, the sound from the built-in speakers will be disabled. xx Sound function may be restricted when connecting headphones to the TV. xx Headphone volume and TV volume are adjusted separately. Merkelig. Betyr dette at jeg kan koble en mini-jack til forsterkeren min og bruke det på denne måten? Rart at slikt ikke kan oppgis i klartekst. Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Det kan du, men den løsningen påvirkes av volumet du stiller på tv'en. Det ville det ikke gjort med vanlig analog audio ut. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 27. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2012 Så med andre ord; hvis jeg setter volumet på fullt ut fra TVen og ikke rører fjernkontrollen, og kobler dette til forsterkeren så blir det det samme? Det er bare det at hvis jeg da vil justere lyden så kan jeg bruke både fjernkontrollen til tven og fjernkontrollen til forsterkeren? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Ikke sett volum på TV på fullt hvis du kobler fra hodetelefonuttak til forsterker. Da er det stor fare for at du skader forsterkeren. Hvis du vil koble slik, må du sette TV-ens lyd på veldig svakt og deretter øke til du får et nivå som passer (sammenlikne med andre kilder på forsterkeren). Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Må jeg virkelig ha en slik? Nedtur. Da kan jeg jo like gjerne kjøpe ny forsterker. Du kan kjøpe en sånn i stedet. Det er noen forsterkere som har innebygget D/A-konverter, men de er ganske dyre.. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 27. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2012 Dersom jeg vil ha det litt billig så fungerer kanskje dette også? http://www.ebay.com/itm/Digital-Optical-Coaxial-Toslink-Analog-RCA-Audio-Converter-/230675341215?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35b5525f9f#ht_2898wt_1378 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Dealextreme har også disse typene konvertere. Det beste hadde vært ny forsterker. Og da at både TV og forsterker støtter ARC (HDMI 1.4). Da kan lydsignalet fra TVen sendes til forsterker via HDMI kabelen, slik som Scarten kunne i gamle dager. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå