carpsdi Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Hei! Vil da gå ned i vekt og slanke meg.. Hørte at å kutte ned karbohydrater funker? I så fall hvordan gjør du det? Her er min vanlige daglige mat innkomst: Frokost kl 7 - 1 brødskive med ost, leverpostei (vanlig pålegg). På skolen, kl 10 - 1 brødskive med vanlig pålegg. Friminutt/matpause kl 12 - 2-3 brødskiver, vanlig pålegg. Hjemme kl 16-17 - 2 brødskiver, eller rester fra gårsdagen eller noe. Kvelsmat kl 19-20 - middag - ris, nudler, potet, vanlig middag. Hvordan kutte ned? Noe jeg spiser feil, eller noe jeg BØR spise? Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 (endret) De som kutter ned på karbohydrater går ned i vekt av samme årsak som du går ned i vekt etter du har vært på dass og bæsjet. Mister du bæsjen går du ned i vekt selvfølgelig, men det er jaggu ikke fettet som har forsvunnet. Det samme kan ofte være tilfellet med stor nedgang i karbohydrater, det er for det meste bare muskeljuicen/vann som forsvinner. Mindre inntak av karbohydrater gjør deg mindre tørst gjennom dagen, du drikker mindre veske, får i deg mindre salter og elektrolytter og kroppen holder på mindre vann enn den vanligvis gjør og folk blir lurt til å tro at fettet er borte. Noen gang sett en tørket drue? Det blir til rosin. Et litt uapetittelig eksempel, et lik tørker inn, over 60% av kroppen er vann, når liket er tørket vil det veie bare 15-20 kg med kjøtt, pakker du det sammen blir det kanskje på størrelse med et fenalår tilsammen. (Som sagt, veldig uapetittelig eksempel) Endret 26. februar 2012 av LonelyMan Lenke til kommentar
carpsdi Skrevet 26. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2012 De som kutter ned på karbohydrater går ned i vekt av samme årsak som du går ned i vekt etter du har vært på dass og bæsjet. Mister du bæsjen går du ned i vekt selvfølgelig, men det er jaggu ikke fettet som har forsvunnet. Det samme kan ofte være tilfellet med stor nedgang i karbohydrater, det er for det meste bare muskeljuicen/vann som forsvinner. Mindre inntak av karbohydrater gjør deg mindre tørst gjennom dagen, du drikker mindre veske, får i deg mindre salter og elektrolytter og kroppen holder på mindre vann enn den vanligvis gjør og folk blir lurt til å tro at fettet er borte. Noen gang sett en tørket drue? Det blir til rosin. Et litt uapetittelig eksempel, et lik tørker inn, over 60% av kroppen er vann, når liket er tørket vil det veie bare 15-20 kg med kjøtt, pakker du det sammen blir det kanskje på størrelse med et fenalår tilsammen. (Som sagt, veldig uapetittelig eksempel) Så å kutte ned vil man ikke miste vekt? Har hørt at om man kutter ned og tar proteiner eller noe så kan man få muskler samtidig og miste litt fett/vekt. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Ikke hør på vaset over der. Han overkompliserer det, og det gir ingen mening. Først og fremst, å gå ned i vekt handler om å skape en negativ energibalanse. Altså, du skal bruke mer energi(kalorier) enn du inntar. Dette kan gjøres på mange måter. Du kan trene eller bevege deg mer, men den viktigste delen ligger i hva du spiser. Jeg ser ut fra det du skriver at det nesten utelukkende er karbohydrater du spiser. Du MÅ få i deg mer proteiner og fett. Dette får du i fra kjøtt, fugl, fisk, egg, melk. Dette er mat som metter mer enn brødskiver med pålegg, og inneholder i stor grad færre kalorier. Tilbehør til mat trenger ikke nødvendigvis være poteter og ris, selv om du gjerne kan ha dette i mindre mengder. Få med frukt og grønnsaker på tallerken. Du må også huske på at dette er en livsstilsendring. Det vil ta tid(ca 1kg per uke), og det vil gjerne føles som et strev, men du vil ha utrolig mye igjen for det. 2 Lenke til kommentar
carpsdi Skrevet 28. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2012 Ikke hør på vaset over der. Han overkompliserer det, og det gir ingen mening. Først og fremst, å gå ned i vekt handler om å skape en negativ energibalanse. Altså, du skal bruke mer energi(kalorier) enn du inntar. Dette kan gjøres på mange måter. Du kan trene eller bevege deg mer, men den viktigste delen ligger i hva du spiser. Jeg ser ut fra det du skriver at det nesten utelukkende er karbohydrater du spiser. Du MÅ få i deg mer proteiner og fett. Dette får du i fra kjøtt, fugl, fisk, egg, melk. Dette er mat som metter mer enn brødskiver med pålegg, og inneholder i stor grad færre kalorier. Tilbehør til mat trenger ikke nødvendigvis være poteter og ris, selv om du gjerne kan ha dette i mindre mengder. Få med frukt og grønnsaker på tallerken. Du må også huske på at dette er en livsstilsendring. Det vil ta tid(ca 1kg per uke), og det vil gjerne føles som et strev, men du vil ha utrolig mye igjen for det. Joda, men problemet er at jeg er tenåring med en mor som lager mat. Jeg selv klarer ikke dette, og hun orker ikke, hun lager etter det vi har og det hun vil... Men det du sier er heller noe levende? Noe mettende. Selv trener jeg ikke så mye. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Om du ikke er villig til å forandre kostholdet ditt, og heller ikke trene, vel, da kan du bare glemme å gå ned i vekt. Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 (endret) Nå er ikke jeg noen eksepert på ernæring, så det kan godt være at det blir litt "bro science" her … Uansett, jeg har hatt veldig gode resultater med å kutte ned på karbohydrater. Jeg spiser på ingen måte etter "ketosediett", men jeg baserer hvert måltid på at kjøtt/fisk/grønnsaker er hovedretten, og spiser gjerne litt ris eller pasta inntil. Tidligere spiste jeg mye karbohydrater (kunne spise masse pasta med dolmio og litt skikebiter til middag), men ikke så mye mer i kaloriemengde. Denne omleggingen av kosthold har jeg kombinert med styrketrening og IF, som har gjort at jeg har gått markant ned i fettprosent, og samtidig blitt sterkere i alle øvelsene (jeg er nybegynner, så det er nok lettere på mitt nivå å gjøre dette enn for dem som er litt mer drevne i gamet). Jeg trener hovedsakelig kroppsvektsøvelser; klatring og buldring, så noe av dette skyldes nok vekttap, men jeg har nok blitt en god del sterkere òg. Vekten har gått ned ca 4 kg siden før jul, men jeg er mye mer markert og har f.eks. gått fra ingen synlige blodårer på armene til synlige blodårer på biceps; skuldre og nederst på magen, i tillegg til noe som begynner å ligne på en sixpack. Edit: Nå var ikke jeg tjukk da, men heller tynn med lite markeringer og litt mage. Endret 29. februar 2012 av The mighty Quinn Lenke til kommentar
aomt Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Om du kutter ned carbo og erstatter dei med fet, vil du se null resultat. Har er noen tips, som vil få deg til å gå ned i vekt. - Spis mindre brødskiver. Erstat det med salat. - Ikkje brukk dressing på salat. Ungå den. Om du må ha noe på, brukk litt oliven-olje. - Mindre ris/poteter/nudler - kok/wok heller grønnsaker. - Kutt ut alt godteri, erstat det med frukt - kutt ut alt brus, drikk vann, evt litt jus - spiss 5-7 små måltider pr dag, istedenfor 2-4 store - bruk mindre olje når du lager mat - spiss meir protein (kjøtt, fisk, kylling). Pølser/pålegg går IKKJE under kjøtt, det meir heller feit/carbs - erstatt alt brød/ris/pasta med grov med stor inhold av fiber - tren i alle fall 30min kvar dag (til å med vanleg gåing) - drikk mye vann - 15min før kvart måltid, ta ein glass vann - prøv å spise LITT mindre enn det du gjer no. Altså berre bitte-litt mindre. Integrer disse ein og ein i kvardagen din, så vil du se resultat etter kvart. Kroppen trenger tid til å forandre seg. Gi den 1-2 månad og du vil merke jamt nedgang i vekt. Dette er veldig fin, enkel og sunn måte å gå ned i vekt på. Om du har følgt all tipser men går ikkje ned i vekt - tren litt meir, spiss endå litt mindre. Då vil du bjynne å gå ned i vekt garantert! Selv om du er tenåring, kan du følge det meste av tipsene. Du kan vel woke litt grønsaker til seg selv (tar 5min), isteden for pasta/ris? Du kan jo også snakke med foreldra dine (ikkje var redd for det!) ang. ditt ønske om å miste litt vekt. Fortell kva forandringer du vil ha (meir grønsaker, fullkort pasta/ris salat istedenfor brødskiver). Eg trur dei vil hjelpe deg med det? Alternativer er å bjynne å trene meir. Jogge kvar morgen før du spiser noe som helst (20-30min), 5 gonger i uka. Så jogg litt på kvelden (30-60min) Ta 4-20 (eller det talet du greier å ta 4 x tall av). Same med push-ups og dips. Og spiss litt mindre og fleire små måltider. Igjenn, gi det tid (1-2 månad), SÅ sjekk framgongen og evt. spiss enda litt mindre OM du har ikkje framgong. 1-2kg i månad er det maks du skal miste!! Lykke til! 1 Lenke til kommentar
ultraaa Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 (endret) For noe vås som enkelte serverer her, tydelig at folk ikke vet hva de snakker om.. Vil du gå ned i vekt av å kutte ned på karbohydrater? Ja, absolutt. Økt inntak av fett og protein stimulerer veksthormoner og får opp forbrenningen, ikke hør på de som anbefaler deg å kutte ut fett(Det eneste fettet du bør kutte ut er frityrstekt mat og lignende). Måltidsfrekvens kan diskuteres men etter min viten og ikke minst erfaring så er det ingenting som tilsier at man MÅ spise 5 til 7 ganger om dagen, jeg spiser fra etter jeg har trent til jeg legger meg - ett tidsrom som sjeldent overskrider 8timer, ellers om dagen spiser jeg ikke, og jeg legger ikke på meg noe fett. Det eneste du bør få i deg av karbohydrater er fra følgende kilder: fullkornsris, grønnsaker, søtpotet og kanskje også bananer og helmelk. Fokuser karbo inntaket til før og etter trening, resten av dagen spiser du kun fett og protein + grønnsaker. Drikk MYE vann. Gode kilder til fett og protein: Fisk og kjøtt av alle slag, nøtter, egg, oljer (kaldpresset raps og oliven olje, kokosolje, fiskeolje - omega3), avokado, kokosmelk, fløte(Litt karbo i det men). Du kan godt spise majones (den fete typen) om du liker det, det har litt sukker og annet, men det er så minimalt at det ikke blir å hemme deg noe - du trenger ikke være helt nazi i startfasen STYR unna prosessert og dårlig mat: Ris, pasta, pizza, lasagne, pølser og en drøss annen middagsmat. Pålegg av mange varianter. Potetgull, brus. Sukker generelt. Gluten(Kutt ut brød 100%, spis heller omelett og/eller tunfisk stekt i olje). Det er veldig mye enkelt som kan lages i henhold til dette, her er noen eksempler: Egg og bacon (+ majones?), litt grønt (salat, brokkoli, gulrot eller grønnsaks blanding) Omelett (+ majones), litt grønt Kyllingfilet (delt i biter), stekes og tilsett kokosmelk og karri. Server med brokkoli eller søtpotetmos (Skrell søtpotet, del i biter og kok til de er møre, tøm ut det meste av vannet - la bittelitt være igjen, og mos. Tilsett litt fløte, litt salt og mye pepper). Stekt tunfisk i olje, bland inn brokkoli og egg å kryddre med litt salt og pepper og det blir veldig godt. IKKE tenk spis mindre. Det skal godt gjøres at du legger på deg om du kutter ut det meste av karbohydrater + begynner å trene, med mindre du spiser en pose nøtter daglig i tilegg til dine vanlige måltider. Tenk "minimaliser karbohydrater", utover det så skal du spise deg mett på fett og protein. Trening må til! Jeg vil dog ikke anbefale deg å hoppe på ett jogge regime som anbefalt ovenfor. Begynn med styrke trening 3 ganger i uken, start med pushups, pullups, dips, planken, knebøy med kroppsvekt, jumping jacks osv - kjør sirkeltrening(Gå igjennom øvelsene uten pause imellom, så tar du en 2minutters pause når du har gjennomført alle øvelsene, også starter du en ny runde. Gjennomfør 2 til 5 ganger). Avslutt øktene med intervall orientert trening. 30 sekunders løping, 30sekunders gåing (repeter 10 ganger). Om du er utrent bør du starte litt forsiktig her. Utover det så kan det være lurt å bevege litt på seg de dagene du ikke trener, en rolig svømmerunde eller en gå/ski/sykle- tur i rolig tempo gjør susen, ikke se på det som trening - det har du de tre styrke / intervall øktene til. Til sist vil jeg si at det å leve under mors tak og endre kostholdet totalt er vanskeligere enn om man bor for seg selv, men ikke bruk det som en unnskyldning. Det er alltids tiltak som kan gjøres. Be moren din kjøpe inn egg, bacon, majones, kjøtt og fisk osv. La være å spise brød, pasta og hvit ris. La være å spise godteri osv. Hvordan skal du gjøre det med frokost og lunsj om du kutter ut brød tenker du kanskje? Du får enten lage salat dagen i forveien (Salat med kokt egg og stekt bacon + majones tilsatt ved servering blir veldig godt), eller noe tunfisk måltid eller en omelett. Nøtter fungerer som mellommåltid. Vær kreativ. Endret 1. mars 2012 av ultraaa 2 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Du skriver på å kutte ut "usunt fett", samtidig som du anbefaler bacon? Eg kan berre sei, at å kutte kun carbs er ikkje det beste. Kutt ned på ALT. Slik at du beholder sunn diet. Carbs er kroppens energi-kilde og den er viktig. Fett er viktig for hormon-balansen, proteiner bygger og oppretholder muskler. Det beste er å redusere inntaket av alt, bytte ut raske carbs med "slow-digesting", øke protein mengde (protein virker som appetite-suppresser), og bytte ut usunne fett med sunen. Få litt trening inn i bildet så får du bra oppskrift. Berre for å vise kvifor det er ikkje bra å kutte kun på carbs: Ein sunn diet skal ha ca 25-30% protein, 40% carbs og 30% fett. Om du kutter carbs, så vil proporsjoner forandre seg og du får i deg alt for mye feit. Meir enn kroppen trenger. Om du kutter ned på alt. F.eks med 10%, så får du i deg alle viktige ingridienser, samtidig som du vil gå ned i vekt. Einaste som er "lurt" å gjere, er å øke menge protein, opp til 40% kanskje, VIS ein trener mye. Lenke til kommentar
carpsdi Skrevet 2. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2012 Om du ikke er villig til å forandre kostholdet ditt, og heller ikke trene, vel, da kan du bare glemme å gå ned i vekt. Skal starte på helsestudio Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå