Fotballspiller15 Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 HAr du spørsmål: 1. Hva hjelper det egentlig mot? Hva gjør rått egg med kroppen. Skal man drikke etter eller før trening? 2. Er det farlig? Kan man på noen måte bli syk? Tusen takk for svar. MVH. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 1. Egg inneholder proteiner, som hjelper å bygge opp og vedlikeholde musklene. Derfor er det viktig å få i seg proteiner, spesielt når en trener. Men det å drikke rått egg er idiotisk. Mennesker klarer ikke utnytte alle proteinene i egg når egget er rått, så det er mye bedre å tilberede egget før man spiser det. Å spise rått egg er bare en gammel treningsmyte. Når du får i deg proteinene er ikke så veldig viktig, men er greiest etter trening. 2. I Norge skal det ikke være farlig med rå egg, så lenke de er ferske. Men som jeg skrev over: det er bortkastet å spise egg rå. Kok de, stek de eller noe annet, så smaker det godt og er sunnere. 2 Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 (endret) Rått kan bli veldig "slimete" å få i seg i lengden. Da ville jeg i det minste laget en eggedosis av det, slik at det ble noenlunde drikkelig. Om du har prøvd eggedosis før. Det skal sies at mange ganger verdens sterkeste mann, jon pall fra island (som døde tidlig på 90 tallet) brukte også egg primært som proteinkilde i sin tid. Han puttet som regel 12 egg i en blenderboks, puttet alt mulig annet, bananer, og greier og suste det rundt, drakk det. Under hans tid fantes det ikke proteintilskudd. Han brukte noe som het "Skyr", det var forøvrig noe yoghurt lignende greier som var proteinrikt. Endret 26. februar 2012 av LonelyMan 2 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Eggeproteinet er noe av det beste proteinet som finnes, men egg smaker nå best tilberedt. Har du ikke tid til noe annet rett etter trening, er det dog ikke noen fare å sluke ett par råe egg. Lenke til kommentar
Fotballspiller15 Skrevet 26. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2012 aha, ok da skal jeg begynne med å faktisk gjøre det etter treninger. Blande egget om til eggedosis, uten sukker selvføgelig. Men noen av dere sa at jeg burde koke/steke det, mister det ikke da effekten/proteinene? eller får man i like mye proteiner hvis man steker/koker? Lenke til kommentar
Fotballspiller15 Skrevet 26. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2012 og ja et spm til: Er det samme effekt hvis jeg blander det råe egget med melk og banener? takk for svar. Leste også at rå eggehvitte er ikke bra forde det hindrer kroppen i biotin opptak, er dette sant. Mvh. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 aha, ok da skal jeg begynne med å faktisk gjøre det etter treninger. Blande egget om til eggedosis, uten sukker selvføgelig. Men noen av dere sa at jeg burde koke/steke det, mister det ikke da effekten/proteinene? eller får man i like mye proteiner hvis man steker/koker? Leste du ikke det Matsemann skrev? Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 http://www.bodybuilding.com/fun/drryan28.htm "Some older athletic diets use to propose eating just raw eggs. This is a foolish attempt at taking in additional protein. Eating raw eggs (or raw egg whites) will only result in about 50% absorption of the available protein. That means that if you eat enough raw eggs to give you 40 grams of protein, your body will only absorb 20 grams. Eating just raw egg whites results in the same (or worse). Egg whites have a huge amount of a substance called "avidin," which loves biotin. As a matter of fact, once the avidin-biotin forms a bond, the body can't break it apart. So you will develop a partial or full Biotin Deficiency Syndrome. Cooking your eggs (or egg whites) will quickly denature the protein avidin and will allow you to absorb 98% of the protein. In short, always cook your eggs." 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå