Gå til innhold

sprengt strømforskyning = andre ødelagte komponenter?

Anbefalte innlegg

I går satt jeg og spilte bf3 da jeg hørte et "pop" fra toweret også ble det stille!

Etterpå var det umulig å få liv i PC'n. Har testet strømforskyninen med "binderstesten" og den er død. Jeg lurer på hvor sannsynlig det er at de andre komponentene er skadet?

PC'n er helt ny, har brukt den i ca en måned, og jeg er litt bekymret. Har kontaktet CDON angående garanti på PSUn.

PSUen som gikk til h. var en Power Cooler Master GX 750 W

De andre komponentene er som følger:

Skjermkort: NVIDIA Gainward GeForce GTX 570

CPU: Intel i5-2500k

Hovedkort: Asus P8P67 EVO

8GB Corsair Vengance DDR3

SSD disk

Kjøpte egentlig PSU så jeg skulle ha muligheten til å sette inn ekstra skjermkort senere så burde jo være langt ifra overbelastet. Hovedkortet kommer med litt sånn nybegynner klokke instillinger så satte dette på "performance" ellers har jeg ikke tuklet noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cooler Masters GX-serie er noe drit. Så vet du det ;) Jeg tipper det har gått fint med resten, men det kan ikke sies for sikkert før du har prøvd med en annen PSU.

Ja, det er jo nesten å forvente at den eneste komponenten jeg kjøpte billig måtte ryke.

Over en 15 års tid har det vel røket 5-6 PSU'er for meg, 2 ganger har den også drept hovedkortet i samme slengen, 1 gang også skjermkortet.

Du får prøve med ny PSU, sannsynligvis har de andre komponentene klart seg.

Ok, takk for svar.

Jeg får bare håpe så lenge da. Produsenten lover 5 års garanti så da får jeg vel en ny en av samme type. Håper virkelig ikke at skjermkortet har gått, sykt dyrt hvis det ikke går på garanti.

Lenke til kommentar

Ja, det er jo nesten å forvente at den eneste komponenten jeg kjøpte billig måtte ryke.

Sånn for framtiden så er det greit å tenke på at PSU er en av de viktigste komponentene i forhold til levetid på resten av maskinen også. Strømforsyning som gir stabil strøm kan forlenge levetiden på utstyret ditt sammenlignet med dårlige PSUer som leverer ujevn strøm, spesielt under last. Mao. ikke rette plassen å forsøke å spare inn penger om du har en maskin som skal benyttes til spilling og andre ting som vil trekke mye strøm.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn for framtiden så er det greit å tenke på at PSU er en av de viktigste komponentene i forhold til levetid på resten av maskinen også. Strømforsyning som gir stabil strøm kan forlenge levetiden på utstyret ditt sammenlignet med dårlige PSUer som leverer ujevn strøm, spesielt under last. Mao. ikke rette plassen å forsøke å spare inn penger om du har en maskin som skal benyttes til spilling og andre ting som vil trekke mye strøm.

Jeg lærte på den harde måten. Jeg skal høre om det er mulig å oppgradere, eller så må jeg vel fortsette med denne hvis jeg får ny på garanti.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...