settings Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 er det vansklig? trenger jeg spesialverktøy? har en passat som må byttes hjullager på før den går gjennom EU men jeg vet ikke om jeg kan gjøre det uten spesialverktøy, har tilgang på noe verktøy, men ikke mere en det basiske, feks, jekk, skraller, skiftenøkkler. kan jeg gjøre det selv? det jeg må gjøre er? 1. demontere hjul og skive. 2. demontere lager??? 3??? Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Foran? er presset lager her. Det jeg ville gjort da var å demontere hele navnet og ta det med til et sted hvor de kan presse ut navet, så lageret og presse i nytt. Da er det som blir mest lettvint for deg da du kan skru alt utenom å presse ut lageret. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Fremme: verksted. Bak: er middels vanskelig. Kalipper og bremseskiver må av. Vurdering å bytte skiver og klosser og muligens kalipper, brekkwire når du har alt av. Kjøp en haynes bok for detaljert info. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Ved bytte av hjullager fremme så trenger man ikke på verksted, det er også lettere å skifte her enn bak (om man ser bort i fra at lageret fremme må presses av og på). Har man tilgang til en presse som kan presse av lageret mens den ligger horisontalt, trenger man bare av med skive og senterbolt. Da kan man presse mens restsen står på bilen (om du har multilink). Hvis du ikke har tilgang til en slik presse, kan jeg anbefale deg dette settet fra Biltema: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Chassis/Verktoysett-for-forhjulslager-191319/ Annen måte er å skru av navet og leverer dette til verksted slik at d ekna prese det av for deg. Regn med at dette koster ca. 500 kroner. Gjøre alt på verksted tipper jeg koster rundt 3000. Har du multilink slipper du forstillingskontroll. Hjullager kjøper du billig på Biltema. Lenke til kommentar
trra Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Gjøre alt på verksted tipper jeg koster rundt 3000. Har du multilink slipper du forstillingskontroll. Hjullager kjøper du billig på Biltema. Har neppe multilink da passat fikk det først i 1997. Ved å skru av hele fjærbenet, altså med demper\fjær på Mcpherson som passat 1996 har slipper man også forstillingskontroll. Lenke til kommentar
settings Skrevet 26. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2012 snakka med pappa om det(eks. mekaniker) han mente at vi skulle sende det på verksted, så vi slipper eventuelle skader og skjev forstilling. tar det + lykteinnstilling på verksted. styrestag og mansjett får vi se på, men tipper det og blir på verksted da det liksom er i samme sonen. Lenke til kommentar
Indian Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 Jeg har prøvd Biltema sitt sett og jeg brukt en time på bakhjulslageret til en BMW. Aldri gjort det fortere enn det før. Verktøysettet er genialt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå