Gå til innhold

Tilbakeblikk: Full Throttle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Full throttle har bra skuespill, fin stemningsfull grafikk, og er på mange vis mere strømlinjeformet enn forløperene. Men som artikkelen toucher litt innpå, kjerneelementene synes jeg ikke er like bra som i feks MI og DOTT, spillet er kort, og endel av sekvensene er ikke så spenstige. På mange måter den siste store tittelen i den grenen av adventure som fantes på den tiden, men den kom når ting var over toppen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Altfor kort og altfor lett, ellers perfekt!

 

Skader ikke å ha spillhistoriens beste skurk og intro heller såklart, pluss mange utrolige actionscener.

 

http://www.youtube.com/watch?v=FmOh9H0ejgY&feature=related

 

På mange måter den siste store tittelen i den grenen av adventure som fantes på den tiden, men den kom når ting var over toppen.

 

Man forventer vel historieløshet i en artikkel om eventyrspill, og dette er intet unntak. Broken Sword hadde ikke engang begynt å eksistere, Gabriel Knight fantes det bare et spill av, Riven var langt unna, Blade Runner, Pandora Directive, Last Express, etc etc alle store titler, spill som virkelig definerte gullalderen til adventurespill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange av eksemplene dine er ikke det jeg vil kalle samme gren av adventure i det hele tatt. Kanskje broken sword. Men resten er jo stort sett spill som er ganske ulike (FMV, helt annen synsvinkel osv osv), Broken Sword kan man kanskje regne som samme gren, iogmed at det er en 2D-grafikk point and click adventure. (dog vil sikkert noen si at humorelmentet er en sentral del av den grenen Full Throttle tilhører). Dette er ting som sikkert kan diskuteres, men det er generelt klokt å innse at andre kan ha ett annet perspektiv når de bruker begrep, før man utbasunerer historieløshet og annet.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man forventer vel historieløshet i en artikkel om eventyrspill, og dette er intet unntak. Broken Sword hadde ikke engang begynt å eksistere, Gabriel Knight fantes det bare et spill av, Riven var langt unna, Blade Runner, Pandora Directive, Last Express, etc etc alle store titler, spill som virkelig definerte gullalderen til adventurespill.

 

Eh jeg vil nå ganske klart påstå at når folk flest snakker om adventure spillenes "gullalder" så ligger det implisitt at det lucasarts/sierra sine 2d pek/klikk spill som ligger i utrykket. Eksemplene du nevner har stort sett et helt annet perspektiv/synsvinkel, og markerer et stort skifte i mediet. Dette forsterker jo bare påstanden om at de overnevnte spill sin tid var forbi (personlig ser jeg på Grim Fandango som enden på æraen).

 

At det er laget (og fortsatt lages) meget gode spill og serier i sjangeren er det vel ingen tvil om, men begrepet vi diskuterer er så inngrodd at det nesten er definert. Det blir litt håpløst å kaste om seg påstander om historieløshet bare fordi man er uenig i den gjengse oppfatning av utrykket.

Endret av Wrathmont
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...