Gå til innhold

Alvorlig skade i familien - Rett på 3 uker fri?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt på 18år som er lærling hos et firma.

Det har seg sånn at jeg er fra utlandet, altså min mor og far er fra Midtøsten. Men vi bor i Norge.

Spørsmålet mitt er om jeg har rett på fri i 3uke om jeg spør eller søker? FORDI AT – Onkelen min har krasjet og ligger i koma.. Og Mormoren min har blitt bevisstløs etter hun har fått vite det. Og legen sier at det er lite sannsynlig at onkelen min får lever… :( :(

Han er min ynglingsonkel og jeg er nødt å si farvel til han.. Ellers vil jeg angrer resten av livet for at jeg ikke har reist ned til han..

SÅ, er det noe måte jeg kan gjøre det på uten at jeg får konsekvenser fra det firma jeg er lærling i?

VÆR SÅ SNILL GI MEG BRA RÅD, JEG TRENGER DET VIRKELIG…[/b]Trenger svar umiddelbart fort..

Endret av adrian2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arbeidsmiljøloven toucher inn på emnet, men slik som eg forstår ordlyden så vil ikkje dette være aktuelt i ditt tilfelle. I aml står det:

§ 12-10. Omsorg for og pleie av nære pårørende

Arbeidstaker som pleier nære pårørende i hjemmet i livets sluttfase har rett til permisjon i 60 dager for pleie av den enkelte pårørende.

Arbeidstaker har rett til permisjon i inntil 10 dager hvert kalenderår for å gi nødvendig omsorg til foreldre, ektefelle, samboer eller registrert partner. Det samme gjelder ved nødvendig omsorg for funksjonshemmet eller kronisk sykt barn fra og med kalenderåret etter at barnet fylte 18 år når arbeidstakeren har hatt slik omsorg for barnet som nevnt i § 12-9 tredje ledd. Departementet kan gi forskrift om dokumentasjon av nødvendig omsorg.

Endret ved lov 9 apr 2010 nr. 11 (ikr. 1 juli 2010 iflg. res. 9 apr 2010 nr. 499).

Det beste vil uansett være å prøve å få til ein avtale med arbeidsgiver. Det burde ikkje være så vanskelig å komme til enigheit om ein fornuftig måte å ordne dette på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...