Andre1980 Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Kom over denne artikkelen som handler om ei dame som fikk bot fordi hun ikke hadde parkeringsskive. Jeg har sett en del utenlandske biler som har parkeringsskive, men aldri hørt at dette er noe som er i bruk i Norge... Kan ikke si at jeg kan huske merket på bildet i artikkelen som noe jeg lærte når jeg tok lappen, og heller aldri å ha sett merket der hvor jeg har kjørt, ei heller i avisene før nå. Er dette merket allmenn kjennskap, eller en ny måte for staten/kommunen å flå oss på? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Hvis du ser på denne siden ser du at skiltet er offisielt underskilt (skilt nummer 831): http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkskilt/Underskilt Det er bilførere ansvar å dette seg inn i gjeldende lovgivning, herunder skilt. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Er dette merket allmenn kjennskap, eller en ny måte for staten/kommunen å flå oss på? Det er et forholdsvis nytt skilt, m.a.o. neppe almenn kunnskap, og sånn sett en "ny måte å flå oss på", men som allerede nevnt har vi som bilførere ansvar for å kunne skiltene og trafikkreglene, også de reglene/skiltene som er endret/nye etter vi tok lappen (som for en 70-åring kan være over 50 år siden...). Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Tja, begynner vel å nærme seg ti år gammelt nå... Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Tja, begynner vel å nærme seg ti år gammelt nå... Si heller tre. Ut fra det jeg leser her, så var denne endringen i skiltforskriften (nytt underskilt 831 "parkeringsskive" sammen med flere andre nye) på høring i siste halvdel av 2008, og ble vel da i aller tidligste fall innført fra 01/01/09. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Hvorfor siterer du en høring for skiltnormalen som er Statens Vegvesens "håndbok" i skiltplassering når spørsmålet handlet om skiltforskriften...? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Var nok litt kjapp der.. Skiltet kom altså noe tidligere, men de skriftlige reglene for bruken av det i 2009. Ser nå (her) at dette skiltet kom fra 1. juli 2006, som forøvrig heller ikke er i nærheten av ti år siden, men en del mer enn tre.. Lenke til kommentar
ArkArk Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 Kom over denne artikkelen som handler om ei dame som fikk bot fordi hun ikke hadde parkeringsskive. Jeg har sett en del utenlandske biler som har parkeringsskive, men aldri hørt at dette er noe som er i bruk i Norge... Kan ikke si at jeg kan huske merket på bildet i artikkelen som noe jeg lærte når jeg tok lappen, og heller aldri å ha sett merket der hvor jeg har kjørt, ei heller i avisene før nå. Er dette merket allmenn kjennskap, eller en ny måte for staten/kommunen å flå oss på? Parkeringsskive ordningen er veldig fin den, men da må man innføre den i hele landet, og ikke bare i en enkelt kommune.Det er ikke mange Norske biler som har sånn skive, jeg aner ikke hvor man får tak i en heller.I Danmark er det slik at de aller fleste p-plasser har denne ordningen, og da er det jo ikke bare uproblematisk fordi alle da skaffer seg sånn skive, men så slipper man dette tullet med å trekke gratis parkeingsbilett, noe som er noe forbanna tøv og tar extra tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå