infoerbra Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 (endret) Hei. Har internet koblet via fibernetmodem. Så via en svitsj til tre kontakter som går kablet til hvert sitt rom i huset. Det funker stort sett, men flere ganger om dagen så brytes forbindelsen. Det virker som det bryter hver gang det skjer noe (det at andre kobler seg på i et annet rom), men jeg er ikke helt sikker på at dette er problemet. Det ser ut til at problemet ikke ligger i fibernettforbindelsen for det modemet blinker alltid på samme vis (som tyder på at det er kontakt med internett = OK). Jeg må skru av og på svitsjene hele tiden noe som er kjedelig. Og jeg har Telio ip-telefonadapter koblet på kontoret så tlf. går av og på i tide og i utide. Oppkoblingen i detalj er slik: Fra 0.) (se tekn. spek under) så går bredbåndsignalet inn i svtisj type 1.) Belkin (se spek under), og fra 1.) videre til cat-5 kontakter på veggen som går via kabel inn på bl.a. kontor, stue og kjøkken. På Kontor går kabel fra cat-5 kontakt inn i Telioadpter og utfra Telioadapter inn i Svitsj type 2.) (se spek. under). Noen som har noe råd? Har lagt ved eget bilde av fibermodem og skjermopi av feilmelding som viser at "internett" og "tjener" ikke virker. SPEK: 0.) Homebase fibernett modem, type "Eci b-focus on-4f2p" antagelig av edre type uten trådløs), 3 grønne lamper, to lyser fast og den tredje blinker (som skal indikere at det funker så vidt jeg forstår). 1.) Belkin F5F5131-8v4 (8 port 10/ 100 switch 2). D-Link DGS-1008D Gigabit Switch 8P 3.) Telioadapter type Linksys Cisco adapter med innebygd ruter (så vidt jeg forstår) Endret 26. februar 2012 av Mangoguru Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 (endret) I utgangspunktet ville jeg mistenke telioadapteret. Det er nok svakeste ledd. Du burde koble modem -> switch -> switch -> telio. Ikke koble noe på Telio LAN. EDIT: Er fibermodemet ditt et routermodem? IP: 192.x.x.x Endret 25. februar 2012 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
infoerbra Skrevet 26. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2012 I utgangspunktet ville jeg mistenke telioadapteret. Det er nok svakeste ledd. Du burde koble modem -> switch -> switch -> telio. Ikke koble noe på Telio LAN. EDIT: Er fibermodemet ditt et routermodem? IP: 192.x.x.x Takk for svar Jan. Hvordan finner jeg ut om det er et routermodem? Lenke til kommentar
infoerbra Skrevet 26. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2012 Ellers så har jeg forsøkt å kjøre "modem -> switch -> switch -> telio". Det er forøvrig et Linksys Cisco adapter fra Telio. Det virker ikke som om telioadapteret vil starte opp via denne løsningen (da ip-tlf. ikke funker). Det er bare den ene lampa som blinker på Telioadapteret og de tre faste lampene som indikerer at ok på Telio kommer ikke opp. Det som funker, men funker ustabilt er som nevnt (se detaljer i første innlegg topp): Telioadapter på kontoret får signalet rett fra ethernet uttak vegg og så fra Telio går signalet videre til router type 2.) D-Link DGS-1008D Gigabit Switch 8P Så det er tydelig at det er noe som ikke spiller helt sammen her. Lenke til kommentar
infoerbra Skrevet 26. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2012 (endret) Har forøvrig funnet ut at telioadateret også skal fungere som en router? Kan det stemme? Mener at Telioadapteret er av denne typen Har nå oppdatert toppinnlegget slik at mer ryddig med bilde av feilmelding og type fibermdem osv. Endret 26. februar 2012 av Mangoguru Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå