Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mørke ringer under øynene

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har vel alltid hatt mørke poser under øynene, de vises uansett hva jeg gjør. Jeg ser trøtt ut hele tiden. Jeg har prøve ulikd fuktighetskremer, jeg spiser noenlunde sunt og får nok med søvn. Dette er noe jeg alltid har slitt med, og ødelegger selvtilliten en del. Er det noen som har noe råd? Sminke klarer ikke å dekke de.

Hadde vært evig takknemlig hvis noen vet noe som kan hjelpe meg! :)

Postet av anonym: fa8ff0d9e67a9dc61ddec293c9987654

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke at det er så forferdelig relevant, men jeg fikk akupunktur i ørene mine relatert til rusavhengighet. Jeg ble lysere under øynene også og fikk sove bedre og gjorde det lettere for meg å sovne inn generelt, til mer normale tider av døgnet. Tenkte kanskje det ville være et bittelite utgangspunkt for deg om ikke noe i det hele tatt. Jeg velger å gå ut ifra at du ikke er på kjøret på alkohol eller andre stoffer ;)

Endret av Rayleigh
Lenke til kommentar

Det er ikke rart at du har ringer under øynene da!

Du bør sove i 9 time minst!

Det er direkte feil. Nyere forskning har vist at man ikke trenger 9 timer ideelt. Det er for enkelte nesten for mye. Rundt 7 timer er ideelt, men det er veldig individuelt. Noen trenger fler, noen langt færre, men 9 timer for alle er ikke riktig. De fleste sover langt mindre, og trenger mindre. Jeg vil også påpeke at mørke felter under øynene ofte kan være vitamin-mangel. Jeg får disse når jeg mangler b12. Jeg får injeksjoner for dette, og en del tid senere er det bedre. Jeg ville sjekket nivåer av jern og vitamin i blodet. Men mørke felter betyr ikke nødvendigvis at noe er veldig feil.

Endret av uthorax
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar! :) Det heller mer mot blå, mørke ringer, og jeg er ei jente på 18. :) Er vel ikke stort jeg kan gjøre med det utenom å ty til kirurgi, jeg skjønner det. Men er det noen som vet av et par kremer eller noe som skal virke/ dekke over slike "poser"? :)

Postet av anonym: fa8ff0d9e67a9dc61ddec293c9987654

Lenke til kommentar

Jeg lurer også på det samme, i og med at jeg siden ungdomsskole-alder har hatt mørke (blå) ringer under øynene. Jeg vurderer om det kan bli nødvendig med kosmetiske inngrep, men nå leser jeg at noen her nevner at ringer under øynene kan forekomme pga vitaminmangel.

Selv hender det at jeg sover lite om hverdagen, men i perioder hvor det har vært skoleferie har jeg sovet temmelig lenge. Det ble heller ingen synlig forandring da. I mitt tilfelle tviler jeg på at dette kan være stressrelatert.

Jeg skal selv forsøke å ta noen former for vitamintilskudd for å se om dette hjelper; jeg har et kosthold som er skummelt lite variert. Kanskje er det nettopp dette som er grunnen til de mørke ringene under mine øyne?

Skal se om jeg kan hive inn en oppdatering om et par uker etter å ha påbegynt et daglig vitamintilskudd (tran eller piller) :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har du/dere tenkt over om det er mørke ringer (Kun konturstrek, dette er blodårer) eller et mørkt blått/lilla/brunt område under øynene, gjerne med fokus rundt innerste øyekrok? Sistnevnte blir bedre av nok søvn, lavt stressnivå, nok fukt (Øyekremer er også alfa og omega i kampen om å unngå rynker/linjer lengst mulig, vinn-vinn-situasjon), og kanskje til en viss grad også riktig kosthold. Har man slike er man ofte også litt hoven om morgenen, derfor blir det gjerne kalt "poser".

Det første derimot har man gjerne hatt siden man var liten, og er fordi huden under øynene er spesielt tynn og blodårene ligger ekstra tett opp mot overflaten. Her er det genetiske faktorer som spiller inn og derfor varierer det så mellom mennesker. Noen har nesten ikke ringer under øynene i det hele tatt, mens hos andre er det veldig fremtredende. Det kan også variere om streken går i en bue under hele øyet eller er mer ujevn og slutter tidlig, alt etter hvordan blodårene ligger. Dette er det dessverre ikke så mye man kan gjøre med.

Edit: Når det gjelder sminke kan jeg garantere deg at det finnes noe som kan dekke over det, tilnærmet 100%. Men som omtrent alt annet må man prøve seg frem og finne noe man trives med og som passer deg og din hud. Viktig å velge noe som er beregnet på å være under øynene, produkter som er for tunge/tykke stresser og drar i huden og det vil man ikke på et så sensitivt område. Stalltips: Make Up Store Cover all mix (265,-)

Endret av Extermination
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...