AnonymDiskusjon Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Fikk brev fra barnevernet om undersøkelses samtale, pga bekymringsmelding fra Politiet. Meldingen går ut på at Politiet har iverksatt etterforskning pga et par gram syntetisk cannabis adressert til far. Jeg er da faren, og har absolutt ikke bestilt noe syntetisk cannabis. Hva er det som skjer, eller kan ha skjedd? Hvorfor blir jeg ikke tatt opp til avhør slik at jeg kan renvaske meg. Er det ikke pussig opplysning å få fra barnevernet, at politiet har iverksatt etterforskning for noe jeg ikke har anelse om? Ligger det stoff i Politi eller tollvesenets lager som er adressert til meg siden de har startet etterforskning? Burde jeg ikke få brev eller telefon om det i såfall? Har ingen anelse om hvem som har sendt denne pakken, og håper inderlig på spor som avsender og land slik at man kan avdekke hvorfor jeg har fått denne pakken. Kan det være at de har blandet navn hos politiet? Mye spørsmålstegn her, men håper noen har noen kloke og beroliggende ord til overs her. Selv om det burde være unødvendig, så bør jeg antageligvis prate med en advokat. Kan man få innsyn i hva etterforskningen egentlig dreier seg om via advokat? Takker for alle bidrag. Postet av anonym: 8422f4ae997861be776030451ea20aab Postet av anonym: 8422f4ae997861be776030451ea20aab Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 En hevngjerrig eks kan ha bestillt det i ditt navn, og gamblet på at det du opplever kom til å skje. Eller en hevngjerrig kollega, bekjent osv. Kanskje noen du kjenner har bestillt det til seg men brukt din adresse i tilfelle det som skjedde skulle skje. Da er de "rene for mistanke". Lenke til kommentar
bbll Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 adressert til far. Postet av anonym: 8422f4ae997861be776030451ea20aab Postet av anonym: 8422f4ae997861be776030451ea20aab Hva betyr dette? Har du unger som kan ha bestilt det? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2012 Takk for rask svar. Vet ikke hva det betyr, dukket opp når jeg postet innlegget. Ungen er 3år.. Har tenkt tanken selv. Vanskelig å komme på hvem som kunne gjort noe sånt. Er også kjipt å beskylde og mistenke folk for noe så obskurt. Må politiet ha lagret stoffet fysisk et eller annet sted for bevis, siden de har startet etterforskning? Et fingeravtrykk hadde isåfall avslørt noen jeg kunne ha mistenkt. Postet av anonym: 9cad42571ec35b67dc528317b6dd50b4 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Det kan noen ganger virke som om barnevern og politi ikke er særlig samkjørt. Imidlertid er det juridiske årsaker til dette. I tillegg jobber barnevernet noen plasser raskere enn politiet... At du nå innkalles til samtale er første skritt i om det skal opprettes en barnevernsak eller ikke. Du gjør klokt i å møte til samtalen, legg alle kortene på bordet. Din opptreden i møtet vil ha stor betydning for utfallet. Det er da barnevernet som etter møtet vil ta en avgjørelse om det skal opprettes en sak, eller om bekymringen skal henlegges. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Har en kjenning som opplevde litt av det samme. Hans postkasse ble brukt som narkosentral - og siden mannen jobbet på sokkelen, var det ikke vanskelig å misbruke adressen. Løsningen for han var å få seg en privat boks hos Posten. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Du må skille mellom straffesaken og barnevernsaken. Selv om barnevernskaen er avledet av straffesaken, er det uansett to ulike forhold. Når det gjelder straffesaken så regner jeg med den er bare på etterforskningsstadiet. Da kan du risikere at politiet nekter deg innsyn i hele eller deler av saken for å ikke ødelegge etterforskningen. Rett til innsyn følger av straffeprosessloven §264 første ledd: Mistenkte, hans forsvarer, fornærmede, etterlatte i lovbestemt rekkefølge og bistandsadvokaten skal på begjæring gis adgang til å gjøre seg kjent med sakens dokumenter såfremt det kan skje uten skade eller fare for etterforskingens øyemed eller for tredjemann. Innsyn i opptak, notater og andre dokumenter som inneholder opplysninger fra kommunikasjonskontroll etter kapittel 16 a, kan også nektes dersom innsyn kan skade etterforskningen av andre saker. Offentlig forsvarer kan ikke nektes adgang til dokumenter som fremlegges eller har vært fremlagt i rettsmøte, unntatt rettsmøte som holdes for å avsi kjennelse etter tredje ledd. Disse regler gjelder likevel ikke dokumenter som bør holdes hemmelig av hensyn til rikets sikkerhet eller forhold til fremmed stat. Ber deg også legge merke til tredje ledd: Blir adgang til dokumentene nektet, kan spørsmålet kreves avgjort ved kjennelse av retten. Denne bestemmelsen utfylles av påtaleinstruksen kap. 16. Med andre ord trenger du ikke advokat for å få innsyn i saken din hos politiet. Når det gjelder barnevernsaken har det offentlige i noen tilfeller plikt til å varsle barnevernet uavhengig av taushetsplikt, dette følger av barnevernloven §6-4 annet ledd: Offentlige myndigheter skal av eget tiltak, uten hinder av taushetsplikt, gi opplysninger til kommunens barneverntjeneste når det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet i hjemmet eller det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt, jf. §§ 4-10, 4-11 og 4-12, eller når et barn har vist vedvarende alvorlige atferdsvansker, jf. § 4-24. Jeg vil også påpeke at barnevernet skal hovedsaklig innhente informasjon i samarbeid med partene: Opplysninger skal så langt som mulig innhentes i samarbeid med den saken gjelder eller slik at vedkommende har kjennskap til innhentingen. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2012 Tusen takk for info! Er det slik at jeg kan få innsyn i meldingen/dokumentet sendt fra politiet til barnevernet? Postet av anonym: 9cad42571ec35b67dc528317b6dd50b4 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2012 Dvs før møtet? Postet av anonym: 9cad42571ec35b67dc528317b6dd50b4 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Du har innsynsrett i bekymringsmeldinger etter forvaltningsloven §18, bare å henvende deg til barnevernet. Vær oppmerksom på at det finnes unntak fra denne innsynsretten, slik som interne saksdokumenter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå