charrl0tte Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Hei! Jeg skal lage et design til et bakeri, som skal starte egen nettside og trenger litt hjelp! På siden skal det være mulig å skrive innlegg, samt noen sider med info om brød og bakeriet. Er det mulig å lage dette med WordPress? Eller hva trenger jeg?? Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Har vært igjennom denne biten selv nylig, og skrevet guiden under på bakgrunn av det jeg har lært. Har også bestemt meg for å overlate jobben til proffene da det er mer enn bare å mekke en side. Wordpress er populært, men selv skygget jeg unna etter å ha sett at man relativt raskt må ut og finne moduler osv og har vært borti moduler før og vil helst slippe så langt som mulig. Kommer selv til å få hjelp til å sette opp en side med typo3, som jeg fyller med innhold. Hvordan lage en nettside.doc Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Det går helt fint å bruke wordpress til dette. Og moduler (eller plugins som det heter) er det som er så genialt med wordpress. Man kan med en enkelt innstallasjon få en kode som fikser hvilken som helst funksjon du ønsker, og denne pluginen er da testet av flere andre. Man har også support. Tenk deg for en tidkrevende jobb å sette sammen noe lignende selv! Å betale for ekspertise kan absolutt være aktuelt, men flere firmaer bruker også wordpress som cms for å sette opp klientsider. Nettopp fordi wordpress er så allsidig som det er. Det du trenger er: -Domene -Webhotell Anbefaler proisp.no som leverandør av disse. De er norske, litt dyrere enn andre, men har god support og er hjelpsomme om du trenger det. De har også en automastisk programvare som kan innstallere wordpress for deg med noen få klikk. Da slipper du å redigere noen filer selv. For en standard nettside så kan du se på gratisthemes (Google free wordpress themes (gjerne fra 2011 eller 2012)), eller du kan kjøpe ett. . Feks. elegantthemes.com er billig og du får tilgang på alle themene de har med en årlig sum. Vil du ha hjelp til innstallasjon tar det meg og haugevis av andre her inne ti sekunder å sette opp siden. Selve designet tar tid, om du vil ha egendesignet. Men hvorfor ikke bruke gratis theme eller et billig et, med personlig logo? Så lenge du (som jeg antar er amatør på dette) har fått jobben regner jeg med at det ikke er store budsjettet. Bare spør om du trenger hjelp! Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Vet at moduler er flott for mange, men har vært igjennom det i forbindelse med en SMF side og sett hvor mye om og men det er. Noe på norsk, noe på engelsk, kompabilitetsproblemer, og krav til rekkefølen det skal legges inn i. Oppdateres SMF så krasjer moduler, og oppdateres moduler så krasjer SMF. Moduler er spredt utover masse sider, lite info om bruk og konsekvenser, mye prøv og feil. Kjenner ikke til wordpress så vet ikke om det er samme forhold der, men vil heller ha en mer komplett løsning fra start enn et lappeteppe om det er alternativet. Men det er kun basert på mine SMF erfaringer, ikke wordpress. Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Vet at moduler er flott for mange, men har vært igjennom det i forbindelse med en SMF side og sett hvor mye om og men det er. Noe på norsk, noe på engelsk, kompabilitetsproblemer, og krav til rekkefølen det skal legges inn i. Oppdateres SMF så krasjer moduler, og oppdateres moduler så krasjer SMF. Moduler er spredt utover masse sider, lite info om bruk og konsekvenser, mye prøv og feil. Kjenner ikke til wordpress så vet ikke om det er samme forhold der, men vil heller ha en mer komplett løsning fra start enn et lappeteppe om det er alternativet. Men det er kun basert på mine SMF erfaringer, ikke wordpress. Det er sjelden slike problemer innen wordpress. Så hvorfor advarer du mot wordpress på bakgrunn av modulerfaring fra annet cms? I wordpress innstallerer man plugins fra dashbordet, man oppdaterer de fra dashbordet og redigerer de ikke om man ikke ønsker. Brukere kan rate de og kommentere, så man ser fort om det er en plugin som funker eller ikke. Plugins er kun om man ønsker å ha ekstra funksjoner. Man får en komplett side med wordpress uten plugins. Plugins er kun om man trenger mer enn hva som er "vanlig" eller om man vil ha spesielle løsninger. 1 Lenke til kommentar
agm Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 @charrl0tte: Wordpress passer fint til denne typen bruk. I tillegg til domene og webhotell (som Heidi nevner) trenger du en database. Er inkludert i mange webhotell, eller koster noen få kr ved siden av. @Ankh: Blir for dumt å anbefale Typo3 foran Wordpress på bakgrunn av at du har negativ erfaring med Simple Machines. Typo3 bruker extensions til flere funksjoner selv, så hva er da fordelen med dette? Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 @charrl0tte: Wordpress passer fint til denne typen bruk. I tillegg til domene og webhotell (som Heidi nevner) trenger du en database. Er inkludert i mange webhotell, eller koster noen få kr ved siden av. Ikke forvirr henne mer med databaser nå, når det er som du sier inkludert i de fleste webhotell. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 agm: Har nettopp vært igjennom en tilsvarende diskusjon, og ble der frarådet wordpress av ulike årsaker. Har ingen erfaring med det selv, men fikk følgende forklaring: WordPress er opprinnelig en bloggplattform, som etterhvert ved hjelp av tilleggsmoduler har blitt utviklet til en mer eller mindre fullverdig publiseringsløsning. Enkel å installere - tar faktisk ikke mer enn 4 - 5 minutter, sette opp og jevnt over brukervennlig for brukeren. Personlig mener jeg at løsningen har en del begrensinger. Norsk Luftambulanse sine sider er laget i WordPress. Er ofte reklamebyråenes valg - fordi det er raskt å sette opp å designe rundt, samt enkelt å bruke. At det bruker moduler skaper sjelden kompabilitesproblemer, men kan gjøre det. Siden vi har planer om å lage en nettside for et firma så stilles det større krav enn om jeg selv skulle laget noe for moro skyld til eget bruk og jo mer jeg gravde meg ned i saken dess mer fant jeg ut at dette burde jeg overlate til erfarne folk. Hva man trenger av funksjoner er vanskelig å vite på forhånd, men har blitt anbefalt bl.a facebook støtte og en viss alpha editor men alt i alt så har jeg som sagt spurt masse om disse tingene ganske nylig og satset derfor på TYPO3 med hjelp til å sette opp siden slik at vi kan fylle inn innholdet. Når det er sagt ser alle ut til å ha sine egne favoritter, og hva man velger er opp til en selv. Har som sagt negative erfaringer med moduler til SMF som er noe helt annet, og om wordpress slipper disse problemene er jo det flott. TYPO3 har også moduler, men såvidt jeg har forstått er "grunnpakka" stor nok til at man stort sett slipper å legge til moduler. Det gjelder også funksjoner som forenkler redigeringen av innholdet i etterkant. Jeg har blitt forklart at når TYPO3 er oppe å gå er det lettere å bruke enn wordpress fordi man har endel verktøy som wordpress mangler. Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 De du ble frarådet wordpress av, var ikke tilfeldigvis de som ville selge deg en "proff" nettside? Seriøst, de argumentene der må komme fra noen som aldri har vært innom wordpress, og har de det er det i såfall flere år siden. Orker ikke begynne å forklare engang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå