Gå til innhold

Ikke bestått oppkjøring - rett eller galt?


ddan

Anbefalte innlegg

Har nettopp hatt oppkjøring og lurte på deres meninger om at jeg strøk.

 

Kjøringen var etter min egen mening ganske lett da jeg gjorde akkurat som man skulle. Oppgaven jeg fikk først skulle jeg kontrollere mønster dybden og det gikk bra. Men mot slutten av oppkjøringa så begynte hun det hele med å spørre meg om hvordan det gikk og jeg syntes det gikk ganske bra. Men uten å spørre om hvorfor jeg gjorde de såkalte feilene så krysset hun med engang av ikke bestått. Trodde man kunne forklare hvorfor man handlet slik der og der før hun kunne vurdere bestått eller ikke bestått. Ble litt overasket da jeg ikke bestod men hun la det grunnlaget på at jeg ikke hadde god nok trafikk avikling og ikke samhandlet godt nok med andre trafikanter. Hun sa også at jeg kjørte alt for sakte i området hvor det var godt oversikt (15-20 km/t for sakte ift fartsgrensen). Generelt lav hastighet gjennom rundkjøringen, hindret andre, stoppet nesten helt opp hvor var oversiktelig og klart.

 

Det er sant at jeg kjørte saktere enn fartsgrensen når vi skulle kjøre opp en uoversiktelig vei hvor snøen hadde satt dype spor. Her var det heller ikke trafikk bak i noen av tilfellene. Problemet jeg har med hennes vurdering er at jeg aldri var til hinder for trafikken og vurderte utifra kjøreforholdene at jeg måtte kjøre litt under fartsgrensene. Når det først kom trafikk bak så kjørte jeg imidlertidig litt raskere for å ikke være et hinder (opp til fartgrensen igjen altså). Det neste tilfellet var i et tettbygd strøk hvor det var fartsdumper med ca 10 meters mellomrom og slik var det langt nedover gata. På hver fartsdump var det også et gangfelt over, så jeg kjørte derfor litt under fartsgrensen da biler var parkert slik at jeg ikke kunne se om noen kom ut på gangfeltet. Da vurderte jeg situasjonen slik at jeg fant det mest trafikksikkert å holde litt under fartsgrensen (forsåvidt 50-sone elns) er da korrekt sålenge det aldri er trafikk bak? Var heller ikke til hinder for trafikken her. Jeg var nettopp obs på å sjekke speilene gjevnlig for å være helt sikker på at fartreduksjon var fornuftig og at jeg aldri var til hinder for noen.

Det tredje og siste tilfellet var fartstilpasning på motorvei. Jeg kjørte først en retning fra venstre og holdt fartsgrensen på 80 km/t med trafikkflyt blant andre. Kom deretter inn på en relativt stor rundkjøring (den i orkanger) og reduserte farten i god tid hvor jeg var i stand til å oppfatte situasjonen og komme meg inn i rundkjøringen. Kjørte derfor i en forsvarlig fart ut av rundkjøringen igjen.

 

Men senere så skulle jeg kjøre ut på motorveien igjen men denne gangen fra høyre side av rundkjøringen. Når jeg raskt kom i motorveien så fikk jeg solskinn rett i øynene og vannpytter på veien gjorde en refleksjon som var utrolig irriterende. Det som skjedde var at jeg ikke var istand til å se hvilken fart jeg hadde da jeg bare var istand til å se rattet og veien. Jeg fokuserte derfor på veien for å unngå total kræsj med motgående trafikk og prøvde å holde den farten jeg trodde var 80 km/t. Det viste seg at hun faktisk kunne se speedometeret og så at jeg holdt en fart ca 15-20 km under fartsgrensa. Jeg forklarte henne derfor hvor ekkel situasjonen var da jeg ikke kunne se det pokkers speedometeret og måtte følge den farten jeg trodde var riktig (dette gjorde jeg når situasjonen oppsto). Kom deretter til rundkjøringa igjen og måtte avvente og se hva bil fra venstre skulle gjøre da den hadde plassert seg midt i rundkjøringa uten å vise med lys hvor den skulle. Det førte til at jeg kjørte saktere for å vike hvis den skulle passere meg. Denne sensoren hadde tydligvis en politikk på at hvis man ikke kunne peise ut av rundkjøringen i ett sett uavhengig av hva andre bilister gjør så er det stryk.

 

Jeg hadde alltid trafikkflyt når det kom biler bak, og var aldri et hinder i trafikken. Samhandlet og viket bra med alle bilister hele tiden da jeg faktisk kan kjøre. Jeg var derfor helt sikker på at jeg ville bestå men neida. Andre erfarne gamlinger jeg har øvelseskjørt med før synes at jeg kjører utmerket. Sensoren har derfor vært så trangsynt at hun grunnla en situasjon som jeg reagerte fornuftig med å være en såkalt stryk årsak. Hun mente altså at jeg kjørte tregt flere plasser, men jeg forklarte hele tiden hvorfor da kanskje sikten var god men ikke føret. Når jeg heller aldri var til hinder for andre bilister, hvordan kan hun stryke meg på noe sånt?? Hadde forstått det hvis det faktisk oppstod kø bak og jeg sinket andre med å komme seg hjem, men det gjorde jeg aldri!

 

Hva synes du om vurderingen hennes? Og burde jeg klage på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å høre kjørelærers vurdering så blir det vanskelig å uttale seg.

 

Hehe, sant det.

 

Det jeg fikk i form av skriftlig og muntlig vurdering er som følger:

 

Kjøremåten din i dag fører ikke til god nok trafikkavikling og samhandler ikke godt med andre.

Fart- gjennomgående 15-20 km/t under fartsgrensen (eks. i 50 km med god oversikt).

Trafikkavikling - Lav hastighet gjennom rundkjøring, hindrer andre, eks stopper nesten helt opp der det er oversiktelig og klart.

 

 

 

Det var altså det hun kunne formidle og si om kjøringen også. Hun endret ingen meninger når jeg så forklarte henne alt dette ( oppsummert ovenfor). Det å stryke en elev som faktisk aldri er til hinder eller skaper farlige situasjoner er vas. Hun sa også at dette var den eneste grunnen til at jeg strøk.

Lenke til kommentar

Du vurderte at det ikke var forsvarlig å holde fartsgrensen på grunn av forholdene, men da du fikk biler bak deg var det plutselig greit å øke farten?

 

Tilpasset farten forsvarlig i begge tilfeller. Kom til en lengre og bedre strekning når det kom bil bak, skrev litt raskt. Økte altså farten ikke bare på grunnlag av trafikken bak nei.

Problemet hennes var kun det faktum at jeg i noen tilfeller måtte kjøre sakte.

Endret av ddan
Lenke til kommentar

Neste gang får du montere på et kamera, og filme oppkjøringen. Da kan du vise oss filmen, slik vi kan få noen gode meninger om kjøringen.

 

Det blir veldig vanskelig å vite om du fortjente å stryke eller ikke, siden vi ikke var der.

Men i helhet så mente sikkert sensoren at du trenger litt mer erfaring før du kan få lappen.

 

Mitt forslag: Øv litt mer, og ta oppkjøringen på ny. Det vil nok gå mye bedre da.

Lykke til forresten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fart- gjennomgående 15-20 km/t under fartsgrensen

 

Det står gjennomgående. Det vil si at kjørelærer mener du ofte har holdt lav fart. Du nevner ett eksempel hvor du mener du kjørte aktsomt. At hun og mener du holdt lav fart gjennom rundkjøringer og stoppet unødig får meg til å tenke at du kanskje trenger å kjøre litt mer i trafikk for å bli vant til samhandling/flyt/hastighet i trafikken?

 

Kanskje du har kjørt saktere enn du tror ved flere anledninger uten å merke det selv?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det er, som allerede bemerket her, vanskelig for oss å bedømme hvorvidt din sensor har rett eller ikke, utifra kun din skildring - ikke minst siden måten du skildrer hvordan du kjørte på er din bedømming av det hele.

 

Sensorer (og kjørelærere) liker forøvrig ofte ikke at man ikke klarer å holde jevn fart opp mot fartsgrensa. Mange er redd for å kjøre for fort på oppkjøring, og senker dermed farta. Du skal selvfølgelig kjøre etter forholdene, men det er ikke noe lurt triks å ligger 15-20 km/t under.

 

Kanskje du viste noe usikkerhet turen gjennomgående?

Lenke til kommentar

Som alle de andre har sagt over her, er det umulig for oss å svare på om det var riktig eller galt av sensor å stryke deg. Det er mulig hun har sett noen feil du har gjort som ikke du selv har lagt merke til.

 

Men jeg føler med deg. Jeg strøk på min første oppkjøring også, og da bare fordi jeg lå litt under fartsgrensa på steder hvor jeg mente det var riktig å være forsiktig.

 

Jeg syns egentlig at dette er en uting av sensorene å legge så stor vekt på om en ligger 10 km/t under fartsgrensa sålenge en slipper biler forbi.

Det er en grunn til at det sies at når man får førerkort er en ikke en erfaren sjåfør, men en er flink/forsiktig nok til å fortsette å lære på egenhånd.

 

Og forøvrig, hvor flink skal man være til å ligge nøyaktig på fartsgrensa? Ifølge "våre" erfaringer er det ikke greit å ligge 10-15kmt under, og hvis en kjører så mye som 5km/t over kan en i prinsipp få bot.

Endret av rekk
Lenke til kommentar

Er man ukjent med bilen så skal man se ofte nok ned på speedometeret til å kunne korrigere høy fart eller lav fart. Etterhvert som man blir kjent med bilen så pleier man å kunne avgjøre om man kjører for fort eller for sent av å se omgivelsene og lytte på motorlyden, selv om dette på ingen måte er en sikker måte å gjøre det på. Så tipset er å se ofte nok ned, uten å stirre på det.

 

Når det gjelder trafikkavvikling så er det stort fokus på å holde fartsgrensen med mindre forholdene skulle diktere noe annet. Med andre ord, er det 60-sone så skal du også holde 60km/t, med mindre du har en god grunn.

 

Når sensoren så spør deg om hvordan det gikk, så var dette tidspunktet for deg å kommentere hvorfor du valgte å kjøre sakte der du kjørte sakte. Sensoren må vite hvorfor, selve vurderingen din, og ikke bare at du er redd for å kjøre i trafikken og dermed ikke klar for å bestå. Når du da sa du syntes deg gikk ganske bra, og ingenting annet, så sa du indirekte at du ikke hadde fått med deg hastigheten og at du mente du hadde holdt korrekt hastighet hele veien. Noe du da ikke hadde gjort.

 

Et tips til neste gang er å snakke "med deg selv" mens du kjører. Snakk høyt om de vurderingene du gjør så sensor får disse med seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et tips til neste gang er å snakke "med deg selv" mens du kjører. Snakk høyt om de vurderingene du gjør så sensor får disse med seg.

 

^ Dette ^

 

Ved å tenke høgt under oppkjøyringa så vil sensor få eit innblikk i korleis du tenker og vurderer situasjonen fortløpande.

På denne måten kan du sleppe unna med enkelte feil. Dersom du kjøyrer sakte så opplys om dette og fortell samtidig korfor du kjøyrer sakte.

 

Sensor legger merke til nesten alt du gjer feil så det nytter ikkje å prøve å skjule feil.

Dersom du gjer ein feil så sei det med ein gong. Dersom du f.eks plasserer deg feil i eit kryss så fortell at du her tenkte feil og plasserte deg for å svinge til venstre i staden for høgre, osv.

På den måten vil du vise at du har trafikkforståelse sjølv det du gjorde ikkje var korrekt.

 

Husk forresten at du ikkje får feil på oppkjøyringa for å kjøyre feil, så pass for all del på å ikkje gjere forhasta manøvere der du "kaster" bilen rundt ein sving fordi du nesten hadde gløymt at sensor sa at du skulle svinge av vegen 200 meter lengre framme.

Lenke til kommentar

Alle de andre har adekvat kommentert det materielle spørsmålet om hvorvidt du har gjort noe rett eller galt. Jeg vil påpeke noen merknader knyttet til hvorvidt du bør klage.

 

Det følger av trafikkopplæringsforskriften § 31-6 at man kan klage på førerprøven. Det er imidlertid et stort unntak fra denne klageretten, og det er at du ikke kan klage på sensors skjønnsmessige vurdering av den praktiske prøven. For å klage må du derfor klage på sensors rettsanvendelse, altså at sensor har stilt krav til deg som vedkommende ikke hadde lovlig hjemmel for å stille, eller at sensor har feiloppfattet trafikkreglene.

 

Sensor har vurdert deg opp mot kravene om god samhandling og god trafikkavvikling, som er lovlige krav etter trafikkopplæringsforskriften § 11-1.

 

For øvrig: Hvis du først har begrunnet dette i etterkant, etter at hun har påpekt det, så er det i seg selv et problem -- hun har ikke grunnlag for å vite om du forsto det der og da eller om du forsøker å ro.

Lenke til kommentar

Vanskelig å si ettersom vi ikke får sett kjøringen din, men høres ut som du kanskje kjører litt pasivt. Selv om du kanskje mente det var uforsvarlig å ligge i fartsgrensen på de bestemte områdene, kan det hende at sensor mente det motsatte og at du ikke var trygg nok til å ligge i forsvarlig hastighet. Man ser jo ofte overforsiktige føreskole biler som ikke klarer å lese trafikkbilde i det hele tatt og stopper opp i rundkjøringer der man klart å tydelig ser at bilene skal svinge av.

 

Jeg vil tippe at sensoren tok riktig avgjørelse nettopp fordi de har god erfaring og vet hva de driver med, man hører jo hele tiden om folk som klager på stryk av forskjellige grunner inkl. min egen søster som mente sensoren var et strykejern etter å ha strøket henne for å kjøre inn på innkjøring forbudt.

 

Greit man skal kjøre forsiktig på oppkjøring men 15-20km/t høres veldig mye ut, med mindre det er ekstremt glatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...