Gå til innhold

Noe poeng i å skjule SSID?

Anbefalte innlegg

Har alltid skjult SSID'n min, men ser at det idag kanskje ikke har noen hensikt, da bruk av f.eks inSSIDer viser alle nett. Alle kan jo sjekke dette, så da er vel skjuling bortkastet og ingen hensikt - enig? Hvorfor skal man skjule den i så fall?

I windows har jeg et nett som har SSID *Nettverksnavn*, men dette viser kun i windows og ikke i inSSIDer. Noen som vet grunnen til det?

Edit: skrivefeil

Endret av kandasa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjult SSID dukker opp i spesialprogrammer som nettopp det - skjult SSID. For å finne den, må man observere handshaken mellom en enhet på nettverket og aksesspunktet. I et helt passivt "angrep" må man da vente på at en enhet kobler til, men det er også mulig å sparke av enheter som allerede er koblet til - og så vil de i de aller fleste tilfeller koble til igjen automatisk rett etterpå.

Kort oppsummert: skjult SSID skjuler nettverket fra vanlige folk, som uansett ikke vil klare å bryte seg inn på nettverket så sant det er sikret med kryptering. Det har ingenting å si for de som virkelig vil inn. Det viktigste er å bruke WPA, helst WPA2 med AES, og en god nøkkel samt å unngå standard SSID.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man unngå standard SSID? Greit nok at man da kjenner igjen sitt unike navn på det, men sikkerhetsmessig er det vel ikke noe å hente der.(?) Ettersom disse programmene også ser produsent av hvilken type router det er uanett, så røper man jo ingenting med standard SSID

Du kan også få problemer hvis det er flere som kjører samme router med default ssid. Det er forøvrig ikke veldig slitsomt å bytte til en unik ssid. Jeg klarer det ihvertfall uten å bli alt for svett. :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg leste om en som bodde forholdsvis sentralt (omtrent 15 nettverk synlig på en scan...), og han satte en unik SSID på sin ruter: "Virus oppdaget."

Historien forteller videre at de 12-15 andre nettverkene forsvant innen en halv time, og det tok to-tre døgn før de begynte å dukke opp igjen på listen...

;-)

(Nei, jeg oppfordrer ikke til å bruke dette navnet - men jeg har stor sans for historien...)

Lenke til kommentar

Betviler at den historien er sann. De fleste kobler seg på nettet sitt automatisk og sjekker sjeldent eller aldri tilgjengelige nettverk. At 12-15 stk skulle gjort det og skjult SSID og/eller tatt ned nettet sitt innen en halvtime høres lite sannsynlig ut. De som muligens sjekker nett og knoter med det vet at det er en SSID og de ville uansett ikke gjort noe.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg leste om en som bodde forholdsvis sentralt (omtrent 15 nettverk synlig på en scan...), og han satte en unik SSID på sin ruter: "Virus oppdaget."

Historien forteller videre at de 12-15 andre nettverkene forsvant innen en halv time, og det tok to-tre døgn før de begynte å dukke opp igjen på listen...

;-)

(Nei, jeg oppfordrer ikke til å bruke dette navnet - men jeg har stor sans for historien...)

Beklager. Jeg må nok være både treg og uvitende for jeg skjønte ikke historien.

Hvorfor forsvant de andre nettverkene bare fordi en hadde brukt "Virus oppdaget" som SSID?

Slo alle av ruterne sine i området da?

I så fall hvorfor?

Og du sier at du ikke oppfordrer til å bruke dette navnet. Hvorfor ikke?

Endret av Well
Lenke til kommentar

det eneste som er "sikkert" med trådløst er å skru av hele skiten. Kabler er veien å gå

Er det ikke sikkert nok hvis man også setter på access kontroll for hvilke enhetene som kan koble seg på nettet, da?

Lenke til kommentar

trådløst kan enhver kid knekke.

Bullcrap. Hvis en 'kid' skal knekke WPA2, så er han ikke en 'kid' lenger når/hvis han endelig har klart det.

Den eneste praktiske formen for 'knekking' av WPA2 er at man har flaks og gjetter riktig 'passphrase', og da snakker vi strengt tatt ikke om 'knekking' lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...