Gå til innhold

Silver Power coil whine, vurderer ny PSU

Anbefalte innlegg

Heisann

Fikk nettopp et HD7970 i hus og satt det samme med mitt Bulldozer system. Det virker flott, men det viser seg, nå som jeg har fått et skjermkort som ikke bråker så mye, at strømforsyningen har coil whine. Endelig fått en stillegående PC også må jeg sitte å høre på coil whine.

For dere som kanskje sier at det er skjermkortet, så er det ikke det, da jeg kan høre coil whine fra PSU helt klart. Byttet også skjermkortet tilbake til tidligere kort, og kunne høre det da også, men dette fikset jeg ved å slå av C1 og C6 state på prosessoren. Tingen er at dette alene ikke hjelper til å redusere coil whine og mest sannsynelig har det vært der hele tiden, men mine HD4870 overdøvet det.

Totalt sett trekker ikke systemet mer heller, så det i seg selv har ikke endre seg. 2xHD4870 trakk mer enn ett HD7970.

Etter hva jeg har forstått så er coil whine ikke et problem annet enn irriterende lyd og vil ikke skade noen andre komponenter. Jeg har en gammel Corsair TX750 i en annen maskin som ikke har behov for å være stillegående, så jeg kan teste med den. Om det viser seg at denne er lydløs, vil den være kraftig nok til å drive min maskin?

FX-8120 klokket til 4,6Ghz på 1.5v (4,4Ghz@1,38v som 24/7 clock)

HD7970 uklokket for øyeblikket, men kan ha behov for litt klokking

5 HDDs og 7 vifter som ikke trekker alt for mye.

Kjørte noen slike PSU calculators, og den påstod at jeg ville trenge nærmere 850W. Silver Power PSUen jeg har nå er en 750W, men den er bygget på Seasonic så komponentene er av kvalitet og har en høyere effektivitet enn Corsairs TX750, som er laget av CWT.

Har lest flere steder at Seasonic ofte har problemer med coil whine fra sine strømforsyninger, så dersom jeg må kjøpe en ny PSU så må jeg si jeg er skeptisk til disse da jeg rett og slett ikke orker å gå gjennom en håndfull PSUer før jeg får en uten coil whine.

Beste scenario for meg er dersom Corsair TX750'en jeg har er nok til mitt system og ikke har coil whine.

Noen som har noen tips/erfaringer med coil whine, kom gjerne med de,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt noen problemer med HX 650 serien til Corsair (2x døde psu'er) og mener disse ble fabrikert av Seasonics , men generelt blir ikke Corsair serien nevneverdig plaget av coil whines selv om det faktisk skjer innimellom her også.

Mine ex Corsair psu'er (venter nå på nr 3) hadde forholdsvis lav coil whine, om noe.

Lenke til kommentar

HX650 er Seasonic ja. Jeg har en HX620 (som ikke er i tjeneste akkurat nå), som er forgjengeren. Jeg opplevde aldri coil whine med den. Så det er vel opp og ned, litt tilfeldig hvem som får det eller ikke. Den verste coil whine-PSUen jeg har hatt kom faktisk fra OCZ, en StealthXStream 600W (egentlig produsert av FSP). Den plystra som en fugl når den ble satt under last.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...