Dataidiot Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Jeg driver og krangler litt med en leverandør som ikke kan levere det som er beskrevet, det er kun snakk om en liten mangel, likevel ikke helt ubetydelig. Jeg mener at når varen/tjenesten firmaet leverer har en mangel, så betinger det prisavslag, og jeg har satt en frist på 14 dager til å utbedre det punktet jeg har anmerket om de ønsker å ta full pris. Leverandøren er oppmerksom på mangelen og skriver at forholdet vil bli utbedret, men ikke innen 14 dager. Noe prisavslag kommer likevel ikke på tale skriver de til meg i en mail. Da mangelen er av minimal karakter og burde være ordnet på maksimum et par timer av en flink medarbeider, synes jeg at svaret leverandøren har gitt er litt uforståelig. Så derfor: Er det riktig, slik jeg synes å ha hørt, at når en vare/tjeneste som er levert har en mangel, så betinger det prisavslag? Eller er det sånn at det bare kan gi prisavslag? At det er en mer eller mindre frivillig sak for leverandøren? Noen som vet noe helt eksakt om dette? Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Er du en forbruker eller er dette et kjøp gjort i næringssammenheng? Hva er det som er kjøpt og på hvilken måte utarter mangelen seg? Vil det hindre eller i vesentlig grad degradere bruk frem til mangelen er utbedret? Er det gitt noe anslag på når utbedring vil finne sted? Lenke til kommentar
Calondriel Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Kan du oppgi flere detaljer om hva det gjelder? Blir litt lettere å finne relevant informasjon. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 1: Detaljer. Jeg skjønner ikke hvorfor folk på død og liv skal snakke så veldig konkret, når jussens svar i en sak alltid beror på saken selv, og slike vage formuleringer ikke kan gi noen gode svar (I alle fall ingen du ikke kan komme til selv ved å lese lovteksten). Det kan likevel nevnes at den relevante lovbestemmelsen lyder "Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag". Det betyr at dersom mangelen rettes i samsvar med §§ 29 og 30, så har du ikke krav på prisavslag. FOr at mangelen skal være rettet "i samsvar med §§ 29 og 30" må det være tilbudt fra selgeren uten opphold (altså, med en gang du krever prisavslag, må han tilby retting) og det må skje uten "kostnad og vesentlig ulempe for deg". 1 Lenke til kommentar
Calondriel Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 (endret) Det er stor forskjell mellom en vare og tjeneste i loven. En vare kjøpt av en privatperson vil falle under forbrukerkjøpsloven. En tjeneste vil ikke. Det blir også lettere å finne vedtak fra tidligere saker, fra for eksempel Forbrukertvistutvalget. EDIT: Men det er selvsagt slik at dersom en vare/tjeneste ikke leveres som beskrevet, så har du som regle krav på prisavslag, ja. Eneste grunnen til at jeg spurte om mer info var slik at trådstarter kunne få et bedre og mer konkret svar. Endret 26. februar 2012 av Calondriel Lenke til kommentar
srbz Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 (endret) EDIT: Men det er selvsagt slik at dersom en vare/tjeneste ikke leveres som beskrevet, så har du som regle krav på prisavslag, ja. Kjekt om du backer slike påstander med referanser, særlig ettersom innlegget over deg inneholder referanser til det motsatte. TS: hva slags vare/tjeneste/mangel dreier det seg om? Du er så vag at du ikke engang spesifiserer om det er en vare eller en tjeneste, noe som dekkes av ganske så ulike lovverk. Hva baserer du forresten denne 14-dagers-fristen din på? Jeg ser du skriver det er en forholdsvis triviell mangel, men det er også alt du skriver, så ut ifra informasjonen du har gitt kan det vel så godt hende det er en vare som må sendes til Ungarn for reparasjon. For å legge til noe til det Herr Brun skriver: Forbrukerkjøpslovens § 31 lyder som følger § 31. Prisavslag Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren. Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede. Slik jeg forstår det ønsker TS både avhjelp og prisavslag. Paragrafen om prisavslag gjelder, som Herr Brun allerede har spesifisert, tilfeller der mangelen ikke rettes iht. § 29 til 30. Slik § 31 er formulert vil den ikke i utgangspunktet åpne opp for "ja takk, begge deler". § 30 første ledd sier at Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Slik paragrafen er formulert er dette en skjønnsmessig sak. Jeg vil tro dette må avgjøres basert på mangelens art, noe du foreløpig ikke har beskrevet. Jeg kjenner ikke til at 14 dager er noen "magisk grense", jeg mener bransjestandard og forsåvidt rettspraksis tilsier noe sånt som 4-6 uker normalt for elektronikkprodukter. Igjen, vanskelig å si noe om så lenge vi ikke engang vet om forbrukerkjøpsloven er relevant for saken din. Men altså, dersom mangelen ikke rettes "innen rimelig tid" kan du ha krav på prisavslag selv om varen omsider faktisk rettes. Endret 26. februar 2012 av srbz Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Det er nettopp det man kan, men selger kan avskjære det kravet ved å tilby avhjelp uten opphold. Men man kan altså kreve det, og da må selger aktivt gå inn for å "avverge" det kravet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå