Andzel Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Jeg hater disse midlerne! De er bare i veien og skaper bare mye farlige situasjoner når de forsvinner igjen. Noe som medfører stygge forbikjøringer også videre. Har sett kjøre forbi biler uansett på høyre side via grøften nesten bare å komme forbi en som ligger i 70 i 90 sone! Nå har det kommet en ny sak angående dette: http://www.dagbladet.no/2012/02/25/nyheter/vei/midtdeler/problemer/ulykker/20394868/ 1 Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Er enig i at midtdeler på 1 felts vei kan være problematisk med dagens drittveier Det funker utmerket i Sverige bortsett fra når man ligger på 1 felts vei med midtdeler og det kommer utrykningskjøretøy bak. En ting man kan gjøre da er å gi full gass for så å slakke ned når forbikjøringfelt kommer, men er da ikke alltid dette lar seg gjøre. Regner med Norge skal bruke samme modell som Sverige, som har 3 felt som vil si at du har 2 felt i 2km så er det den motsatte kjørerettning som har 2 felt i 2 km osv. 1 Lenke til kommentar
JonH Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Er enig i at midtdeler på 1 felts vei kan være problematisk med dagens drittveier Det funker utmerket i Sverige bortsett fra når man ligger på 1 felts vei med midtdeler og det kommer utrykningskjøretøy bak. En ting man kan gjøre da er å gi full gass for så å slakke ned når forbikjøringfelt kommer, men er da ikke alltid dette lar seg gjøre. Regner med Norge skal bruke samme modell som Sverige, som har 3 felt som vil si at du har 2 felt i 2km så er det den motsatte kjørerettning som har 2 felt i 2 km osv. Så en slik situasjon tidligere i vinter et sted med autovern på den ene siden og midtdeler på den andre. En ambulanse forsøkte å komme forbi et vogntog midt i rushtrafikken som knapt beveget seg fremover, hjalp lite med blålys og sirener da. Lenke til kommentar
Gaby Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Jeg hater disse midlerne! De er bare i veien og skaper bare mye farlige situasjoner når de forsvinner igjen. Noe som medfører stygge forbikjøringer også videre. Har sett kjøre forbi biler uansett på høyre side via grøften nesten bare å komme forbi en som ligger i 70 i 90 sone! Nå har det kommet en ny sak angående dette: http://www.dagbladet.no/2012/02/25/nyheter/vei/midtdeler/problemer/ulykker/20394868/ Tullball! Av antall trafikkdrepte i 2010, ble 41% drept i møteulykker. Midtdelere forhindrer møteulykker. Saken du referer til kommer fra E18 gjennom Bamble. Det er en av de smaleste strekningene av alle europaveier i Norge, og her kan midtdelere absolutt være et problem for utrykningskjøretøy. Utbygging av denne veien er også på trappene i NT. På generelt grunnlag bør uansett terskelen for å sette opp midtdelere være lavere. Du sier selv at midtdelerne er i veien. Hva er de i veien for? At du skal kjøre forbi andre biler. Leste innleggene dine om gjennomsnittsmåling på riksvei 23, og jeg grøsser når jeg vet at idiotsjåfører som deg er ute og kjører på de samme veiene som meg og mine. 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 I utganspunktet så er det uheldig med midtdelere på tofeltsvegar. Møteulykker tar mange liv, det er det liten tvil om. Det som er det største problemet er at ved å hindre utrykkningskjøyretøy så vil dette sette andre personer i fare. Kor mange personer som ikkje får den hjelpa dei treng i tide veit vi desverre lite om fordi det er mykje lettare å telle antall omkomne etter møteulykker enn det er å anslå kven som hadde overlevd dersom ambulansen hadde komt fram X minutt tidligare. Midtdelere kan derfor i ytterste konsekvens hindre politi, ambulanse og brannvesen i å komme raskt fram til skadestedet, også skadested som ikkje har med biltrafikken å gjere. Det er derfor eit lite tankekors at trafikksikringa kan gå utover personer som ikkje befinner seg i trafikken. Som eksempel så kan ein tenke seg ein situasjon der politiet blir hindra i å nå fram til eit voldelig tilfelle av husbråk som kan føre til mord dersom dei ikkje kjem fram tidsnok, nettopp på grunn av at midtdeleren hindrer utrykkningskjøyretøyet. Når vi befinner oss i trafikken så tar vi ein bevist risiko. Spørsmålet er om det er rett å redusere risikoen før dødsfall i trafikken ved å auke risikoen for dødsfall andre plasssar i samfunnet? Men når det er sagt så har vi alle stor nytte av å sleppe å havne i ei møteulykke fordi bilen som kjem i mot ikkje klarer å holde seg på sin side. Det vil nok følast mykje meir urettferdig å bli skada i ei ulykke som ikkje var din feil og som du ikkje kunne ha avverga enn det er å bli skada i ei ulykke der du sjølv har gjort ein feil som fører til utforkjøyring. 3 Lenke til kommentar
Gaby Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Joda, jeg er helt enig i det du sier. Utrykningskjøretøy må fram. På strekningen i Bamble som TS henviser til er veien svært smal. På denne strekningen vil det ikke være hensiktsmessig med midtdelere. Det bør uansett gå an å finne løsninger som for eksempel og kun sette opp midtdelere i farlige svinger. I slike svinger kan ikke utrykningskjøretøy kjøre forbi uansett, og de blir minimalt hindret. De fleste større trafikkerte veiene på Østlandet (jeg kan ikke uttale meg om resten av Norge) har en veibredde som er bredere enn Bamblestrekningen. Da bør midtdelere opp, og det fort. Det nytter ikke å sitte på gjerdet og vente på veimilliarder fra en handlingslammet regjering mens mange titalls uskyldige personer dør som følge av uvettig kjøring. Lenke til kommentar
janingar Skrevet 3. mars 2012 Del Skrevet 3. mars 2012 Støtter meg til de andre som sier at ved å bygge midt-delere på for smale veier så vil dette kunne føre til dødsfall andre steder fordi midtdeleren uheldigvis like effektivt stenger for uttrykningskjøretøy som vanlige biler. Vi har mye å lære av Sverige angående midtdelere, vegbredde og 3-feltsvei. Var en tur borti der for 3 år siden. Midtdeler var det på store deler av strekningen, men så var veiene omtrent dobbelt så brede som i Norge så man kunne uten problemer parkere helt utenfor den hvite stripen. For de meste hadde de også 3-feltsvei hvor midtre feltet vekslet på å være på ene siden og så på andre siden av midtstripa omtrent annenhver km. På den måten visste man at det alltids kom en sjanse til å kjøre forbi vogntog og tyske bobilturister med jevne mellomrom. Her i Norge går det jo nesten i sport å lage lengst mulige strekninger uten forbi-kjøringsmuligheter Et eksempel er E6 sørover fra Mjøsbrua, er vel omtrent ei strekning på 15 km. uten forbikjøringsmulighet + midtdeler på største-delen av strekningen (10km). Er garantert sikker på at veien der ikke er bred nok til å la en brannbil passere andre biler. Om så er vil det fortsatt gå uhyre sakte om en søndagsskjører allerede har laget 3 km. kø som brannbilen skal forsøke å komme forbi For ikke snakke om alle de underdimensjonerte vegene som bygges av kortsiktige politikere med utdaterte planer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå