desi-bruker Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Jeg har fått inn VDSL til kontoret mitt. Internettleverandøren har sendt nettverks-modem og router i en boks. Firmaet mitt har to kontorer i et kontorbygg, og trenger derfor å få Internettilgang i begge kontorene. Det er lagt inn nettverks-kontakt i begge kontorene som er koblet til hver sin utgang i en nettverksswitch i nettverks-rommet. For øyeblikket er Internett kabelen tilkoblet direkte i switch-kontakten for det ene kontoret. Og i det kontoret har vi plassert modem/routeren. Vi ønsker å få Internett tilgang via veggkontaktene i begge kontorene, hvordan er det mulig å splitte Internett tilkoblingen? Og om vi ev. splitter det, vil det påvirke Internett kvaliteten? Og blir det mulig å tilkoble trådløs router i kontorene også? I kontorene er det veggkontakt med RJ11 utgang som brukes for nettverkstilkobling. På modem/routeren er det DSL inngang med kontakt RJ11, (og vanlige LAN utganger med RJ45) Internettkabelen som skal tilkobles i nettverksrommet er av RJ45, samtidig som nettverksswitchen har RJ45 innganger. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Enkleste er å ha en kabel fra hovedswitchen til en egen switch i det andre kontoret, så ut til maskinene. Internett>Modem>Router>Switch----Switch(kontor2) RJ11 skal bare brukes mellom vegg/splitter og modem... Lenke til kommentar
desi-bruker Skrevet 26. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2012 Tror ikke det dekker behovene våre. Ettersom vi trenger Internett splittet til begge kontorene. Det jeg så for meg var noe sånt: Internett > Modem/Router --> Switch med inngang for kontor 1 og Inngang for kontor 2 --> Kablet nettverk i begge kontorene. (Systemet med hovedswitch til kontorene er innlagt, der vi har RJ11 utganger i kontorene) Men problemet her er at modem/router fra internettleverandøren er en DSL router, med RJ11 inngang. Mens Switch har kun RJ45 inngang. Hvordan kan dette ordnes? Og er det noen steg der vi kan få tap på Internett kvalitet eller hastighet? Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Du "splitter" jo internett med switchene. RJ45 er for vanlig nettverkskontakter/ethernet, RJ11 er telefonkabel fra splitter/vegg til modem. Lenke til kommentar
desi-bruker Skrevet 26. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2012 Men hvordan skal jeg splitte med switchen? Jeg har jo bare en Internettkabel som montøren koblet. Den internettkabelen (RJ45 kabel) går ikke inn i modem/routeren fordi den har bare RJ11 inngang? Jeg har jo behov for samme nettverk i begge kontorene, ettersom skriverne skal kobles til det. Har denne ruteren: http://www.nextgentel.no/brukerveiledning/xavi5668/1_innhold_i_pakken.html Foruten så skrev jeg feil øverst, det er ADSL. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 (endret) Internettkabel er et misvisende ord, bruk nettverk eller ethernetkabel, og port til inngang. edit. aha, ser hva du mener med internettkabel... Ser på det i morgen. Om jeg har forstått det riktig: Du har en telefonkabel (RJ11) fra vegg til routermodemet. Så en nettverkskabel (RJ45) fra routermodemet til en switch (hvilken switch er dette?). Herfra er jeg usikker på oppsettet ditt. Du har fra switchen nettverkskabler rett ut til tilkoblingspunkter (RJ45 håper jeg) rundt i kontor 1 OG kontor 2. Eller kun en kabel til ETT punkt i kontor 2? Endret 26. februar 2012 av Kakeshoma Lenke til kommentar
desi-bruker Skrevet 26. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2012 Tror alle de ordene blir misvisende. Det jeg kaller Internettkabel er den kabelen som montøren lagde fra en veggtilkobling/anlegg. Den kabelen som ble tilkoblet det vegganlegget har en RJ45 kontakt. Hva kan vi kalle en slik kabel? DSL kabel/bredbåndsoppkobling? Systemet for øyeblikket er: DSL kabel/Bredbåndsoppkobling (m/ RJ45 Modularkontakt) --> tilkoblet en nettverksswitch som har inngang som er tilkoblet kontoret mitt --> I kontor 1 har jeg vegguttak (m/ RJ11 Modularkontakt) tilkoblet routermodemet --> PC og skriver. I kontoret: For øyeblikket har jeg en telefonakabel (RJ11) fra vegg til routermodemet. Denne routeren har en nettverkskabel til PC og Printer. Nettverksrommet som kontorbygget har er slik at det ligger en stor switch der, der man putter inn sin "DSL Kabel" til inngangen for kontoret sitt. I kontoret mitt har jeg det oppsettet som sagt over. Den switchen i nettverksrommet har også innganger for andre kontorer i bygget inkl. det andre kontoret mitt. Alle inngangene er merket med et punktnr. for vegguttaket i rommene. Det jeg har behov for er, m.a.o: DSL kabel/Bredbåndsoppkobling (m/ RJ45 Modularkontakt) --> NOE I MELLOM ? --> Routermodem fra internettleverandøren (m/ RJ11 Modularkontakt inngang) --> to kabler til Switch (m/ RJ45 Modularkontakt) for kontor 1 og kontor 2. I kontorene tar jeg en RJ11 kabel fra vegguttaket til en router som sender trådløs signal til PC og kan tilkobles printer med kabel. I kontorene har jeg da behov for: * Å koble en kabel til nettverksprinter * Å tilkoble PC, helst via en trådløs router tilkoblet veggkontakten. = Alt må gå på samme nettverk, for å kunne bruke printere og maskiner i samme nettverk. Hvordan blir dette da? Routermodemet er: http://www.nextgentel.no/brukerveiledning/xavi5668/1_innhold_i_pakken.html Håper dette ble mer forstålesesfullt... blir så rotete med feil definisjoner og rotete oppsett. Lenke til kommentar
desi-bruker Skrevet 28. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2012 Googlet litt og tenkte litt på en løsning, og kom frem til dette: DSL Linje fra leverandør --> ADSL Adapter --> Modemrouter --> LAN kabel til switch inngang for kontor 1, og LAN kabel til switch inngang for kontor 2 . I kontor --> Nettverkskabel fra veggen til printer. PC'ene kjører trådløst nettverk via. modemrouteren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå