Quote Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 At vi fordeler den dårlig er egentlig en annen sak. Hvis alle skulle ha sluttet å bruke naturen til å skaffe kjøtt, inkludert de som sulter og er fattige så tror jeg ikke resultatet hadde blitt pent. For det er jo det dette her i praksis handler om. NOAH er vel for at alle dyr skal få menneskerettigheter, søtt nok som det er. Men dette innebærer at ingen får lov til å høste av naturen for å skaffe seg kjøtt. Hvorfor? "Fordi de klarer å lage lyder, og føler smerte" Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 At vi fordeler den dårlig er egentlig en annen sak. Hvis alle skulle ha sluttet å bruke naturen til å skaffe kjøtt, inkludert de som sulter og er fattige så tror jeg ikke resultatet hadde blitt pent. For det er jo det dette her i praksis handler om. Jojo, kan godt være jeg overså poenget ditt, ihvertfall med våres teknologier er det slik som du sier. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Nei herrejesus! en hval er langt ifra et menneske, samme med en delfin! De er ikke på et intellektuelt nivå som en gang er i nærheten av mennesker, så lenge de ikke kan kreve rettigheter selv som en rase så er de bare dyr. Å stoppe hvalfangst i Norge kunne vært interessant da vi er en del av det naturlige miljøet til hvalen, når hvalfanatikerne ser at det blir en overbefolkning av hval og at de ikke klarer å løse problemet selv og starter å dø så blir det vel igangsatt nødslakt for å holde antallet nede. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 At vi fordeler den dårlig er egentlig en annen sak. Hvis alle skulle ha sluttet å bruke naturen til å skaffe kjøtt, inkludert de som sulter og er fattige så tror jeg ikke resultatet hadde blitt pent. For det er jo det dette her i praksis handler om. NOAH er vel for at alle dyr skal få menneskerettigheter, søtt nok som det er. Men dette innebærer at ingen får lov til å høste av naturen for å skaffe seg kjøtt. Hvorfor? "Fordi de klarer å lage lyder, og føler smerte" Kjøtt er jo anti hjelp når det kommer til å fø verden, kjøtt er dyrt å lage, koster enorme kvadrat meter, pr. kilo kjøtt i forhold til pr. kilo ris, eller mais eller hvete eller havre. Kjøtt er luksus vare og trengs ikke i det hele tatt for å fø fattige og sultene. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Kjøtt er luksus vare og trengs ikke i det hele tatt for å fø fattige og sultene. De fattige spiser ikke kjøtt, de spiser ris elle mais mens de drømmer om å kunne spise kjøtt. Du vil ta fra dem drømmen om en bedre fremtid? 2 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Alle har godt av et variert kosthold med både proteiner og karbohydrater. Noe jordareal må da gå til kjøttproduksjon. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Kjøtt er jo anti hjelp når det kommer til å fø verden, kjøtt er dyrt å lage, koster enorme kvadrat meter, pr. kilo kjøtt i forhold til pr. kilo ris, eller mais eller hvete eller havre. Kjøtt er luksus vare og trengs ikke i det hele tatt for å fø fattige og sultene. Snakket jeg om industriell kjøttproduksjon? Nei. Snakket jeg om å høste av det naturen selv gir oss? Ja. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Jakt er enda dårligere enn industiell produksjon, det var en grunn til at det bare var noen millioner med mennesker på jorda når vi løp rundt å jaktet på mamuter og moskus. Frie dyr er bare ikke i nok antall for å drive å "hørste" i store anntall. Det er 1.4 milliader kyr, det er over 1 milliard sauer/gjeiter, flere hundre millioner griser, 24 milliarder kyllinger i verden. Og dette er altså bare mat for "rike" Viss en milliard indiere skulle vandre ut i skogen og jakte ville india være tom for ALLE DYR i løpet av en to dager. Jakt er ikke en løsning på sult problemet, faktisk er den ikke en løsning på noen som helst. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Nå er det vel ikke mye ville dyr i india i det hele tatt? som store deler av afrika så er vel india også overbefolket som satan når det kommer til hvor lite potensiale det er til å hente ut resurser fra naturen grunnet varmt og tørt klima. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 India har masse ville dyr, tigere, løver, leoparder, gaseller, hjort, krokodiller, slanger, mungoser osv. De har bare ikke de enorme flokkene som afrika har, India lager faktisk mesteparten av maten de trenger selv, takkenvære den landsbruks revolusjonen på 70 og 80tallet, er india nå den andre største produsenten av landbruks produkter. 50% av befolkinga er sysselsatt i landbruket. Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 (endret) Kjøtt er jo anti hjelp når det kommer til å fø verden, kjøtt er dyrt å lage, koster enorme kvadrat meter, pr. kilo kjøtt i forhold til pr. kilo ris, eller mais eller hvete eller havre. Kjøtt er luksus vare og trengs ikke i det hele tatt for å fø fattige og sultene. Det har ikke slått deg at mennesker er kjøttetere og rovdyr enda? Hvorfor skal du forby andre å spise kjøtt bare fordi du er uenig med å spise kjøtt? Forøvrig finnes det flere eksempler på at "de fattige" ikke spiser kjøtt, feks. Nord Korea og Kina. Problemet er ikke kjøttet, problemet er fordelingen. Vi har mer enn nok kjøtt. Endret 27. mars 2012 av Kaymeerah 1 Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Mennesket er ikke kjøtteter, men alteter. Og nei, her finnes ikke mulighet for at alle skal spise like mye kjøtt som oss. Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Mennesket er ikke kjøtteter, men alteter. Vi kan spise alt, men det sunneste for ett menneske er å spise kjøtt. Det er mange ting kroppen trenger som er vanskelig å få tak i uten kjøtt. Og nei, her finnes ikke mulighet for at alle skal spise like mye kjøtt som oss. Jeg sa ikke at det var nok kjøtt til hver eneste på jordkloden, jeg sa at vi har mer enn nok kjøtt. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Mennesket er ikke kjøtteter, men alteter. Vi kan spise alt, men det sunneste for ett menneske er å spise kjøtt. Det er mange ting kroppen trenger som er vanskelig å få tak i uten kjøtt. Det er en myte. Kjøtt utgjør kanskje for oss her på berget den enkleste tilgangen på visse ting, men folk klarer seg helt utmerket i andre deler av verden omtrent helt uten å spise kjøtt. Det er ikke vanskelig, bare annerledes enn hva vi har vent oss til. Og nei, her finnes ikke mulighet for at alle skal spise like mye kjøtt som oss. Jeg sa ikke at det var nok kjøtt til hver eneste på jordkloden, jeg sa at vi har mer enn nok kjøtt. Jeg synes dette likner veldig på en selvmotsigelse, eller misforstår jeg? Her er mer enn nok, men ikke til alle? Det skurrer.. Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 (endret) Det er en myte. Kjøtt utgjør kanskje for oss her på berget den enkleste tilgangen på visse ting, men folk klarer seg helt utmerket i andre deler av verden omtrent helt uten å spise kjøtt. Det er ikke vanskelig, bare annerledes enn hva vi har vent oss til. Ja, du har vegetarianere som passer på hva de spiser så de får i seg nok næring, og du har som allerede nevnt Nord Korea, Kina, og noen andre land der de fleste spiser ris og har problemer med underernæring og vitaminmangel. Det inntrykket jeg har fått er at man må passe på dietten sin mye mer om man velger å ikke spise kjøtt. Jeg vil gjerne at du skal si meg ett land som ikke spiser kjøtt av andre grunner enn fattigdom. Jeg synes dette likner veldig på en selvmotsigelse, eller misforstår jeg? Her er mer enn nok, men ikke til alle? Det skurrer.. Tror jeg bør omformulere litt. Vi har mer enn nok kjøtt i den vestlige verden pga. den dårlige fordelingen. Massevis av kjøtt og annen mat blir kastet hver dag, men jeg har aldri påstått at hele jordens befolkning kunne overleve på kjøttet alene. Endret 28. mars 2012 av Kaymeerah Lenke til kommentar
Quote Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Jakt er enda dårligere enn industiell produksjon, det var en grunn til at det bare var noen millioner med mennesker på jorda når vi løp rundt å jaktet på mamuter og moskus. Så du forklarer folketallet med at vi jaktet. Det at vi knapt nok hadde teknologi, spiller altså ingen rolle? Frie dyr er bare ikke i nok antall for å drive å "hørste" i store anntall. Du tuller nå, vel? Hva med all fiskingen? Ikke kom her og prøv å si at fisking er viktig for mange fattige. Det er 1.4 milliader kyr, det er over 1 milliard sauer/gjeiter, flere hundre millioner griser, 24 milliarder kyllinger i verden. Nå er du igjen inne på industriell kjøttproduksjon. Det er helt idiotisk å ikke kunne bruke av det naturen gir oss, unntatt gress. Og dette er altså bare mat for "rike" Viss en milliard indiere skulle vandre ut i skogen og jakte ville india være tom for ALLE DYR i løpet av en to dager. Jakt er ikke en løsning på sult problemet, faktisk er den ikke en løsning på noen som helst. Du skjønner vel at jeg ikke mener at jakt løser sultproblemet? Men hvis vi hadde fjernet jakt og fiske - DA hadde vi bare gjort ting enda verre. Prøv å si til lille Nbuke på 13 år at han ikke kan fiske fisk fordi de føler smerte. Vi hadde nok merket det med at det ikke hadde vært fisk i butikken. Det du egentlig sier her er at du ønsker å gi slipp på all fisk i havet, uansett hvem som fisker den. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Ja, du har vegetarianere som passer på hva de spiser så de får i seg nok næring, og du har som allerede nevnt Nord Korea, Kina, og noen andre land der de fleste spiser ris og har problemer med underernæring og vitaminmangel. Det inntrykket jeg har fått er at man må passe på dietten sin mye mer om man velger å ikke spise kjøtt. Kan det tenkes at ditt inntrykk er en lille smule farget av din kultur? En annen grunn for vegetarianisme er religion. I India er svært mange veggiser nettopp pga religion. Men ja, mange også pga fattigdom. Bønner, linser, kikerter, erter, osv er like gode kilder til bla proteiner som storfekjøtt. Ikkeno problem. Må ikke passe så mye på, det handler kun om matvaner, kultur og innstilling. Tror jeg bør omformulere litt. Vi har mer enn nok kjøtt i den vestlige verden pga. den dårlige fordelingen. Massevis av kjøtt og annen mat blir kastet hver dag, men jeg har aldri påstått at hele jordens befolkning kunne overleve på kjøttet alene. På det tilgjengelige kjøttet alene? Nei, det trodde jeg ikke du mente. Det jeg mistenker, er at du kanskje tenker at hele verdens befolkning kan ha et kjøttforbruk lik nordmenns uten at det skulle by på problemer.. Visste du at nordmenn legger beslag på halvannen gang mer jordbruksareal enn det som er tilgjengelig per person i verden? Nei, skal her være nok mat (ikke bare kjøtt altså) til alle, må veldig mye gjøres annerledes, også her "hjemme". Hadde vi kunne leve på et gjennomsnittlig godt, indisk kosthold derimot.. Lenke til kommentar
Freakwens Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 (endret) Ved å gi hvaler menneskerettigheter vil jo bli en katastrofe for vår og hvalene sin del. Heldigvis har vi en kvote når det kommer til hvalfangst for og holde bestanden nede.. Hadde vert 10 ganger verre hvis vi måtte ha nødslaktet flere tusen hvaler og "kastet" kjøttet om 50år. Kan f.eks se på inuittene i nord Alaska som trenger hval til mat til seg selv. Antallet hvaler som slaktes under sesongen der er veldig lite, 5-10 tror jeg. Hvis kvoten deres hadde forsvunnet ville disse urfolkenes kultur og etterkommere forsvinne da de må flytte. Hvis vi gir hvaler,delfiner,elefanter,griser,hunder og andre dyr menneskerettigheter skal jo det betales veterinærer, trygd, eldreomsorg, godtgjørelse til bønder/fiskere og et vakthold til sjøs som vil koste ekstremt mye osv. Tør ikke tenke på skatten... Jeg syntes vi lar dette være slik det er i dag! Endret 28. mars 2012 av Freakwens Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Bare så det er sagt så bruker delfiner fysiske språk. Er også blitt bevist nå at fugler også har ett språk, som vi har, men på en annen måte. Alle 'lydene' betyr enkelte ting, og de har også navn til hverandre. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 (endret) Og hva er det som er dårlig med de rettigheten delfinen har fra før av? Dette her blir bare føleri... Endret 28. mars 2012 av Quote Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå