Gå til innhold

Vil gi delfiner menneskerettigheter

Gjest medlem-1432

Anbefalte innlegg

http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.8006757

Ekspertene sier at hvaler kan bli sett på som ikke-menneskelige «personer», og har et så høyt intelligensnivå at de bør få samme rettigheter som mennesker.

Erklæringen er basert på årevis med forskning på hjernene til hvaler, som viser at de er komplekse og har et menneskelig nivå av selvbevissthet.

Hvis forslaget går igjennom vil det derfor bli slutt på all hvalfangst, og hvaler holdt i fangenskap og brukt til underholdning blir historie.

Jeg støtter dette, og håper flere og flere kommer etter.

BAH!

Hvalfangst genererer penger og skaper arbeidsplasser.

Syns slettes ikke mer synd på en hval som lider enn laverestående organismer som f.eks. fisk som følge av fangst.

Hvalen er et pattedyr og skal slettes ikke ha noen menneskerettigheter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Intill da foreslår jeg at vi eliminerer FNs menneskerettighetsærklæring slik at vi alle er på like fot.

Neida - fjern heller skattefradrag for bidragene til diverse useriøse "dyrevernere", så tenker jeg det stopper opp av seg selv

Lenke til kommentar

Intill da foreslår jeg at vi eliminerer FNs menneskerettighetsærklæring slik at vi alle er på like fot.

Neida - fjern heller skattefradrag for bidragene til diverse useriøse "dyrevernere", så tenker jeg det stopper opp av seg selv

Jeg er tilhenger av alle skattefradrag som eksisterer, og ser gjerne mange fler "smutthull" :D

Lenke til kommentar

Ekspertene sier at hvaler kan bli sett på som ikke-menneskelige «personer», og har et så høyt intelligensnivå at de bør få samme rettigheter som mennesker.

Erklæringen er basert på årevis med forskning på hjernene til hvaler, som viser at de er komplekse og har et menneskelig nivå av selvbevissthet.

Hvis forslaget går igjennom vil det derfor bli slutt på all hvalfangst, og hvaler holdt i fangenskap og brukt til underholdning blir historie.

BAH!

Hvalfangst genererer penger og skaper arbeidsplasser.

Syns slettes ikke mer synd på en hval som lider enn laverestående organismer som f.eks. fisk som følge av fangst.

Mennesker er pattedyr de også.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor er vår evne til å være rasjonelle viktigere enn vår evne til å oppleve verden og føle smerte?

Kan ikke se at vi har noe å tjene på å behandle dyr som om de har rettigheter.

Og hva om Russerene finner ut at de ikke har noe å tjene på å behandle nordmenn som om de har rettigheter?

Alternativt:

Hva har i å tjene på la foreldreløse psykisk utviklingshemmede ha rettigheter?

Mennesker er en ape av arten homo sapiens sapiens, i familien hominidae (storaper, slik som gorillaer og sjimpanser) og ordenen primater, i klassen pattedyr.

Mennesker er storaper, aper og pattedyr.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit nok det, men ingen andre dyr (hverken pattedyr, reptiler, etc.) bryr seg om eller synes synd på de dyrene lavere nede på næringskjeden.

Nå har det seg slik at vi mennesker i ren fysisk forstand befinner oss svært langt nede på næringskjeden. Var det ikke for våpen og teknologi, (tilbake til steinalderen, med andre ord) er det nettopp langt nede på næringskjeden vi ville vært. En sulten og rasende løve synes ikke synd på deg, bryr seg svært lite om dine rettigheter og vil flerre deg opp uten betenkeligheter dersom den får sjansen. Det samme gjelder spekkhoggeren (som jo er en delfin, jfr. trådens emne).

Det er et menneskelig fenomen å synes synd på alle dyrene. Jeg synes ingen dyr skal lide unødig under fangst og slakt, men noen dyreverner er jeg slettes ikke.

Lenke til kommentar

Greit nok det, men ingen andre dyr (hverken pattedyr, reptiler, etc.) bryr seg om eller synes synd på de dyrene lavere nede på næringskjeden.

Nå har det seg slik at vi mennesker i ren fysisk forstand befinner oss svært langt nede på næringskjeden. Var det ikke for våpen og teknologi, (tilbake til steinalderen, med andre ord) er det nettopp langt nede på næringskjeden vi ville vært. En sulten og rasende løve synes ikke synd på deg, bryr seg svært lite om dine rettigheter og vil flerre deg opp uten betenkeligheter dersom den får sjansen. Det samme gjelder spekkhoggeren (som jo er en delfin, jfr. trådens emne).

Det er et menneskelig fenomen å synes synd på alle dyrene. Jeg synes ingen dyr skal lide unødig under fangst og slakt, men noen dyreverner er jeg slettes ikke.

Hva med spekkhuggere, dette er vilde dyr som spiser så godt som alt det kan få tak i, fra små delfiner og seler, til blåhvaler, men av en eller annen gunn spiser de ikke mennesker, visse flokker med spekkhuggere lever av pattedyr, like vel spiser de ikke mennesker, vi ville være kjempe lette bytter for dem. Det er ingen forklaring på hvorfor de ikke spiser oss annet enn at de kjenner igjen noe av seg selv i oss, nemmelig intiligensen vår.

Elefanter redder andre dyr rett som det er, og de dreper ikke andre dyr uten grunn, i indonesia der elefanter brukes til arbeid, har det det skjedd gang på gang, at de går lang vei utenom for å ikke skade andre dyr, enten de er hunder, eller mennesker.

Elefanter har også passet på skadde mennesker. Ikke bare det men elefanter har et sjele liv, det er filosofikse, de har kultur og sans for det vakre, de er kunstneriske og ja, til og med hate fulle, dyr har vanligvis ikke hat i seg, løver dreper ikke gaseller fordi dem hater dem, bare for mat, men elefanter kan faktisk ta hevn, på 70tallet når tusenvis av elefanter ble drept av mennesker, begynnte unge han elefanter å flokke sammen, de pønsket tydligvis ut hevn, og begynnte å rasere landsbyer og drepe mennesker dette var en hevn/terror aksjon mot mennesker pga. det mennesker hadde gjort mot dem.

Alt dette høres vedlig menneskelig ut, ikke bare har de gode menneskelige askepter som kunst og alturimse, men også de mørke sidene ved menneskeheten, som hevn og hat.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med spekkhuggere, dette er vilde dyr som spiser så godt som alt det kan få tak i, fra små delfiner og seler, til blåhvaler, men av en eller annen gunn spiser de ikke mennesker, visse flokker med spekkhuggere lever av pattedyr, like vel spiser de ikke mennesker, vi ville være kjempe lette bytter for dem. Det er ingen forklaring på hvorfor de ikke spiser oss annet enn at de kjenner igjen noe av seg selv i oss, nemmelig intiligensen vår.

Det stemmer iflg. wiki at spekkhoggeren slettes ikke uten videre er noen trussel ovenfor mennesker. Men nå snakker vi om en sulten og rasende spekkhogger som ikke har noe annet alternativt bytte i nærheten. Da er jeg temmelig sikker i min sak at den vil drepe og spise et menneske om den får muligheten. Og den har neppe noen samvittighetskvaler i etterkant.

Lenke til kommentar

Og du ville ikke spist en spekkhogger om du var sulten og hadde en harpun?

Ville du hatt samvittighetskvaler i etterkant?

Empati på kryss av arter, hos andre dyr enn mennesker, er veldig godt dokumentert.

Løven Christian.

Løver som adopterer gaseller.

Elefanter som hjelper dyr som holder på å drukne.

Aper som hjelper dyr som sitter fast.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Delfinene bør nok være glad for at de ikke har menneske rettigheter, men de har andre former for beskyttelse. Delfiner (altså tannhvaler som omfatter alt fra små delfinarter til spekkhoggere)er fredet mot jakt. Men i en del farvann så fanges de dessverre i store garn slik som oftest brukes til å fange tunfisk. Det er her forbrukerne kommer inn, kjøp bare hermetisk tunfisk på boks som er stemplet delfin vennlig..

At delfiner er intelligente har jo vørt kjent lenge, men det er faktisk bra for dem at de ikke er for intelligente heller, for da kan de fort få fiender, hvis de feks. ta over viktige arbeidsoppgaver til dykkere, det vil ikke være uproblematisk.

Til det kan jeg nevne at det finnes en dyreart som opptrer som mennesker, før så fantes de mange steder, men nåfinnes de bare noen få steder der de er trygge.Og de kunne ta mange arbeids oppgaver som vi gjør. De jobbet for føden og et sted og bo, så arbeidere følte seg truet pga. dette. Det er veldig synd, for de er veldig opptatt av barns oppvekst (av alle arter) og sine egne selvfølgelig.

Så det å hele tatt tenke på å gi delfiner menneskerettigher vil vøre å gi dem en stor bjørnetjeneste.

I vår verden lykkes dyr som er snille, men ikke for kloke best. For vi mennesker tåler ikke konkuranse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Delfiner i fangenskap, og hvaler brukt til underholdning er eneste grunnen til at folk ser på dem slik.

Uansett er sjimpanser MYE smartere enn hvaler/delfiner så da må de i såfall også gis menneskrettigheter. Og vi klarer ikke å håndheve menneskerettighetene for mennesker hva får deg til å tro at vi kan håndheve det ovenfor hvaler og delfiner??

Jeg er formodentlig imot, ikke fordi det er galt i å bevare hvalen og delfinen men hvordan menneskerettighetene er som de ti bud: Et fantastisk ideologisk regelsett som i praksis er umulig å leve opp til.

-frank

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

laverestående organismer som f.eks. fisk som følge av fangst.

Veeel.. fisk regnes ikke som en "laverestående organisme". De har nerver, og følgelig følelser, de også. Føler fisken smerte? Ja.

Mennesket er også et pattedyr. Sånn sett er der ingen forskjell på hval og menneske, det er bare to forskjellige arter.

Forøvrig er det idag nedfelt i lov, at dyr har egenverdi utover den nytteverdien de måtte ha for mennesker. Det i seg selv, gir dem allerede en del "rettigheter" og ikke minst beskyttelse mot dårlig og uetisk behandling.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Evt kan man gi dem rettigheter når de begynner å betale skatt :whistle:

Hvor mye skatt ønsker du å betale igjen?

Uansett -- så dyrene har ikke rettigheter fordi de er liberalister?

Hvorfor støtter ikke liberalistene dyrene?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tankegangen her er interesant. Kva må til for å kunne kreve retten til menneskerettane?

Er det nok å være smart og sjølvbevist? I så tilfelle er det svært mange dyr som må opp på lista i tillegg til delfinar.

Er det eit krav at dei som har menneskerettar må forstå lovene og deretter kunne skille mellom rett og galt?

Vil ein delfin som skader eit menneske kunne fengslast?

Dersom jorda blir besøkt av intelligent liv fra verdensrommet, vil dei då ha beskyttelse gjennom menneskerettane? Vil dei kunne reknast som mennesker dersom dei er smarte nok? Eller må dei uansett ha sine eigne lover?

Den størrste fallgruva som eg ser med å gi delfiner, kval og apekatter menneskerettigheiter er at dette då vil kunne åpne for ei induviduell vurdering av om ein person har menneskerettigheiter eller ikkje.

Er ein 1 åring som ikkje kan snakke skikkelig og som ikkje klarer å skille mellom rett og galt eit mennesker? Vil ein delfin med mentalkapasitet til ein 3 åring være eit menneske?

Vil ein kunne avklassifisere psykisk utviklingshemmede frå å være mennesker og dermed åpne for at vedkommande kan eigast av andre?

Diskusjonen er viktig, men ein må fyrst bli enige om kva som må til som minimum for å ha menneskerettigheiter.

Lenke til kommentar

Leser at det blir snakket om at dyr faktisk føler smerte. Det er jeg ikke i tvil om i det hele tatt.

Hva kan man gjøre med det?

1 - Unngå å høste av naturen - og gå glipp av utrolig store mengder av mat, i en verden hvor mange sulter?

2 - Unngå at dyret lider unødvendig, og ta det jorden har å by oss i fornuftige mengder.

Det at et dyr har mulighet for å vite at man selv eksisterer, og kan føle smerte mener jeg ikke er god nok grunn til å gi dyret menneskerettigheter. De klarer seg fint med de rettighetene de allerede har. De lever fritt og spiser bra. Tror dere virkelig at hvalen bryr seg om at menneskene gir dem samme rettighetene?

Så et spørsmål til spesielt Gypsy, men andre får selvsagt lov til å svare:

Du får et valg om å redde en baby eller en delfin. Du kan kun redde én av de. Hvem velger du?

Lenke til kommentar

Erklæringen ble opprinnelig opprettet i mai 2010, og sier blant annet at «hvert individ av delfiner og hvaler har livets rett», «ingen hvaler skal bli holdt i fangenskap, bli dårlig behandlet eller fjernes fra sitt naturlige miljø», og «ingen hvaler kan bli eid av land, firmaer, organisasjoner eller andre».

Morsomt at mennesker blir satt i fengsel med tvang da. At dyr jakter på hverandre er naturlig, skal vi da forby en haug med dyr å jakte på mat?

Forøvrig så tror jeg ikke like mange hadde brydd seg hadde dette vært AGI med tilnærmet, eller høyere intelligens enn ett menneske.

Men delfinene bruker tydeligvis ett ''språk''.

Da spørs det mer på definisjonen av språk er, for så langt jeg vet bruker hunder lyd, kropp og lukt for å kommunisere med hverandre. Alle de 3 tingene kan være ett språk.

1 - Unngå å høste av naturen - og gå glipp av utrolig store mengder av mat, i en verden hvor mange sulter?

2 - Unngå at dyret lider unødvendig, og ta det jorden har å by oss i fornuftige mengder.

Problemet her er ikke hvor mye mat vi faktisk har, men hvor dårlig vi fordeler den.

Alvorlig talt, du kan ikke si at grunnen de ikke alltid spiser oss er pga. de kjenner igjen noe av seg selv i oss eller at de skjønner at vi er mer intelligent enn dem. Hvis vi trenger flere år med forskning for å komme frem til en slik konklusjon, hvorfor vet spekkhoggerne dette uten forskning?

Du vet ikke hva som foregår oppi hodet til en spekkhogger, jeg nekter å gå med på hva du sier her før vi har mer forskning på emnet. Det finnes en grunn, men det kan godt være langt fra det du konkluderte med her.

Elefanter redder andre dyr rett som det er, og de dreper ikke andre dyr uten grunn, i indonesia der elefanter brukes til arbeid, har det det skjedd gang på gang, at de går lang vei utenom for å ikke skade andre dyr, enten de er hunder, eller mennesker.

Elefanter har også passet på skadde mennesker. Ikke bare det men elefanter har et sjele liv, det er filosofikse, de har kultur og sans for det vakre, de er kunstneriske og ja, til og med hate fulle, dyr har vanligvis ikke hat i seg, løver dreper ikke gaseller fordi dem hater dem, bare for mat, men elefanter kan faktisk ta hevn, på 70tallet når tusenvis av elefanter ble drept av mennesker, begynnte unge han elefanter å flokke sammen, de pønsket tydligvis ut hevn, og begynnte å rasere landsbyer og drepe mennesker dette var en hevn/terror aksjon mot mennesker pga. det mennesker hadde gjort mot dem.

Alt dette høres vedlig menneskelig ut, ikke bare har de gode menneskelige askepter som kunst og alturimse, men også de mørke sidene ved menneskeheten, som hevn og hat.

Elefanter er ikke kjøttetere. Denne sammenligningen kan du ikke trekke.

Det burde også påpekes at de fleste dyr har følelser, skal du finne dyr som kun handler på instinkt så er du nede på insekter. Jeg hadde en tarantell som fant ut hvordan den skulle åpne terrarium-døren, og den gjorde dette opp til flere ganger og krøp helt til jeg fikk teipet den fast, men det betyr ikke at tarantellen fortjener menneskerettigheter.

I ett utopisk samfunn hadde nok dyr hatt rettigheter, men det hadde ikke vært menneskerettigheter av den simple grunn at vi ikke er samme dyr.

EDIT: Typo.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...