Occi Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Ikke som artikkelen gir utrykk for. De kommuniserer via lyd. Det er jo basicly det vi gjør også. Jeg er ikke for enten eller i denne debatten, jeg bare kom over linken og syntes at den var relevant Vi er på mange måter lik dyr, så skal vi dra en paralell der og? Hva er det som gjør oss til mennesker? Hva er ett ''menneske'', bortsett fra ett ord vi har funnet opp for oss selv for å distansere oss fra andre dyr på planeten? Vi er mennesker fordi vi er en egen art... det da virkelig ikke noe mer til det enn det. Vi er distansert fra andre dyr på planeten fordi vi er overlegen på absolutt alle måter og har frie tanker til å handle utover instinkter ulikt mer eller mindre alle andre arter. Så jo, vi er spesielle, det er noe mer enn bare et ord. 1 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Og hunder kommuniserer via lukt, adferd og, vel, lyd (bjeffing & shit). Relevant er det, men på langt nær nok til å distansere hvaler fra resten av verden. Vi er ikke ganske like dyr, vi er dyr. Hva gjør oss til det vi er? Mange ting, men evnen til å kommunisere er ikke enestående. 1 Lenke til kommentar
Trusselvurdering Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 "Retten har funnet deg skyldig i drapet på Herr Hval. Du straffes etter straffelovens § 233b., som slår fast at "den, der forvolder en Hvals Død, eller som medvirker dertil, straffes for Drab med Fængsel i mindst 6 Aar.". Ettersom at drapet skyldtes uaktsomhet ved bruk av motorisert kjøretøy, en båt, har Retten bestemt at siktede skal idømmes fem, det er fem, års ubetinget fengsel." 9 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 (endret) March of the hippies. Det var mer sjarmerende på sekstitallet ... Hadde bare disse hvalvennene skjønt at all mulig form for "snill" tvang bør innehylles i tung cannabisrøyk, så hadde vi nok endt opp som Hvalfaddere noen og enhver ... (samtale mellom relativt intelligente hvalbrothers): (den ene hvalen) hvor var det nå jeg hadde lagt den dærre chillumen, sa du ... (den andre hvalen) Du satte den ingensteder - du bare lot den gli mellom dine barder, bro ... og moder Tidevann har skylt den opp på stranden, yo ... (den ene hvalen) hmm, hva nå?! - jeg har jo luffene mine fulle av Seaweed (og det er litt for jævlig for langhåra hvaler å måtte tygge i seg dopet - når det var ment for røyking) (den tredje hvalen) har du prøvd med "undervannsluffe", bro? (den ene hvalen) undervannsWtf? - sikker på at du bare har røyka, yo dog whalebro ... ?! osv ... Endret 25. februar 2012 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 (endret) Og hunder kommuniserer via lukt, adferd og, vel, lyd (bjeffing & shit). Relevant er det, men på langt nær nok til å distansere hvaler fra resten av verden. Vi er ikke ganske like dyr, vi er dyr. Hva gjør oss til det vi er? Mange ting, men evnen til å kommunisere er ikke enestående. Evolusjonsmessig har vi ett clingfilm-tynt lag av menneskelighet som dekker de langt lubnere delene som vi arvet etter frosken og hesten. Liddeli moro å se hvor meget ansvar noen forlanger av "clingfilmen" ... Edit: Jeg tror at jeg for ettertiden bør bruke multisitat-funksjonen ... Endret 25. februar 2012 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Kan man forlange at de gjennomfører tvungen verneplikt som takk for at vi gir dem menneskerettigheter da? Tullete diskusjon egentlig... Lenke til kommentar
Runinho Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Dette er bare nok et forsøk ifra hval-fanatikere på å stoppe hvalfangst. Hval og delfin er neppe noe glupere enn blekksprut, primater, hunder, katter, pappegøyer, eller grisen, som sagt over, bare for å nevne noen. Jeg synes hvaljakt er flott. Da maksimerer man mengden kjøtt man får, for antall dyr man dreper. Kontra f.eks kylling som det drepes titalls milliarder av. Det vi bør gjøre er å frata fanatikerne i Greenpeace og Sea Sheperd deres menneskerettigheter, og senke piratskutene deres. 3 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Dette er bare nok et forsøk ifra hval-fanatikere på å stoppe hvalfangst. Enig, men ... hvem gidder ete en hel hval? Indrefileter er digg - men en hval har jævlig mye annet kjøtt/spekk som bare isbjørner gidder sette tenna i. Litt synd å drepe en koloss, bare for litt indrefilet ... Lenke til kommentar
Runinho Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Microorganisms have to eat, too! Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Ikke som artikkelen gir utrykk for. De kommuniserer via lyd. Det er jo basicly det vi gjør også. Jeg er ikke for enten eller i denne debatten, jeg bare kom over linken og syntes at den var relevant Vi er på mange måter lik dyr, så skal vi dra en paralell der og? Hva er det som gjør oss til mennesker? Hva er ett ''menneske'', bortsett fra ett ord vi har funnet opp for oss selv for å distansere oss fra andre dyr på planeten? Vi er mennesker fordi vi er en egen art... det da virkelig ikke noe mer til det enn det. Vi er distansert fra andre dyr på planeten fordi vi er overlegen på absolutt alle måter og har frie tanker til å handle utover instinkter ulikt mer eller mindre alle andre arter. Så jo, vi er spesielle, det er noe mer enn bare et ord. Nei menneske er ikke en egen art, alle arter i geniusen homo er mennesker, arter som homo erectus og homo neadertalis er også mennesker, men ikke samme art som oss. Jeg er for å gi menneskerettigheter til hvaler, menneskeaper og elefanter. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Jeg er for å gi menneskerettigheter til hvaler, menneskeaper og elefanter. Jeg synes det blir for snevert - jeg for min del mener at alle dyr som vi mennesker finner så tiltrekkende at vi seksuelt "utnytter" dem bør få samme rettigheter som vi har. Forhørsleder: Hvem putta tissen inni deg? sauen: Bædi Forhørsleder: Han kjenner jeg ikke til - er det den ulne sorte sauelignende saken som besitter din nabobås? Sauen: Bædi Dommeren: Da er saken klar ... Kan dere alle være så snille å legge fra dere høyballene deres - reise dere opp på to, og være så snille å ikke tygge mens jeg leser opp dummen!? Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 «ingen hvaler skal bli holdt i fangenskap, bli dårlig behandlet eller fjernes fra sitt naturlige miljø». Så bra rettigheter har ikke mennesker en gang... 5 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 (endret) Jeg synes dette er en god idé. Derfor må vi gjøre noen tiltak i henhold til menneskerettighetserklæringen. Artikkel 5 Ingen må utsettes for tortur eller grusomhet, umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff. Hver dag blir hvaler angrepet og drept av haier. Dette må vi få slutt på. Artikkel 7 Alle er like for loven og har uten diskriminering rett til samme beskyttelse av loven. Alle har krav på samme beskyttelse mot diskriminering i strid med denne erklæring og mot enhver oppfordring til slik diskriminering. Mange mennesker går i dag rundt i den tro at de er bedre enn hvaler og diskriminerer dem, både i privatlivet og i jobbsammenheng. Her må vi sette igang en stor holdningskampanje. Artikkel 9 Ingen må utsettes for vilkårlig arrest, fengsling eller landsforvisning. Tusenvis av hvaler er i dag landsforvist fra fastlandet uten noen grunn, lov eller rettergang. Artikkel 12 Ingen må utsettes for vilkårlig innblanding i privatliv, familie, hjem og korrespondanse, eller for angrep på ære og anseelse. Enhver har rett til lovens beskyttelse mot slik innblanding eller slike angrep. Mange forskere forsker på hvaler og deres privatliv uten hvalenes samtykke. Artikkel 13 1. Enhver har rett til å bevege seg fritt og til fritt å velge oppholdssted innenfor en stats grenser. 2. Enhver har rett til å forlate et hvilket som helst land innbefattet sitt eget og til å vende tilbake til sitt land. Hvalene i Nordsjøen og Nordishavet har ikke denne muligheten i dag. Jeg har i hvert fall ikke sett noen hvaler her jeg bor. Artikkel 16 1. Voksne menn og kvinner har rett til å gifte seg og stifte familie uten noen begrensning som skyldes rase, nasjonalitet eller religion. De har krav på like rettigheter ved inngåelse av ekteskapet, under ekteskapet og ved dets oppløsning. 2. Ekteskap må bare inngås etter fritt og fullt samtykke av de vordende ektefeller. 3. Familien er den naturlige og grunnleggende enhet i samfunnet og har krav på samfunnets og statens beskyttelse. Mange hvaler treffer potensielle partnere blant de besøkende på akvariene, men har til nå ikke hatt muligheten til å gifte seg med dem. Artikkel 21 1. Enhver har rett til å ta del i sitt lands styre, direkte eller gjennom fritt valgte representanter. 2. Enhver har rett til lik adgang til offentlig tjeneste i sitt land. 3. Folkets vilje skal være grunnlaget for offentlig myndighet. Denne vilje skal komme til uttrykk gjennom periodiske og reelle valg med allmenn og lik stemmerett og med hemmelig avstemning eller likeverdig fri stemmemåte. Hvalene ble utestengt fra kommune- og fylkestingsvalget i fjor høst. Artikkel 22 Enhver har som medlem av samfunnet rett til sosial trygghet og har krav på at de økonomiske, sosiale og kulturelle goder som er uunnværlige for hans verdighet og den frie utvikling av hans personlighet, blir skaffet til veie gjennom nasjonale tiltak og internasjonalt samarbeid i samsvar med hver enkelt stats organisasjon og ressurser. Mange arbeidsløse hvaler lever kun på det de kan finne i naturen fordi de ikke kjenner til rettighetene sine. Disse hvalene må få saken sin behandlet hos NAV, slik at de kan få utbetalt dagpengene sine. Artikkel 23 1. Enhver har rett til arbeid, til fritt valg av yrke, til rettferdige og gode arbeidsforhold og til beskyttelse mot arbeidsløshet. 2. Enhver har uten diskriminering rett til lik betaling for likt arbeid. 3. Enhver som arbeider har rett til en rettferdig og god betaling som sikrer hans familie og ham selv en menneskeverdig tilværelse, og som om nødvendig blir utfylt ved annen sosial beskyttelse. 4. Enhver har rett til å danne og gå inn i fagforeninger for å beskytte sine interesser. På jobben min har jeg kolleger av mange nasjonaliteter og kjønn, men ikke én hval er ansatt i hele selskapet. Så vidt jeg vet, har ikke hvalene noen egen fagforening heller. Artikkel 25 1. Enhver har rett til en levestandard som er tilstrekkelig for hans og hans families helse og velvære, og som omfatter mat, klær, bolig og helseomsorg og nødvendige sosiale ytelser, og rett til trygghet i tilfelle av arbeidsløshet, sykdom, arbeidsuførhet, enkestand, alderdom eller annen mangel på eksistensmuligheter som skyldes forhold han ikke er herre over. 2. Mødre og barn har rett til spesiell omsorg og hjelp. Alle barn skal ha samme sosiale beskyttelse enten de er født i eller utenfor ekteskap. Barnevernet har ikke grepet inn i mishandlingen av hvalbarn som finner sted hver eneste dag. Her har Barnevernet tydelig opptrådd som et foreldrevern og hele tiden vært på hvalforeldrenes side. Artikkel 26 1. Enhver har rett til undervisning. Undervisningen skal være gratis, i det minste på de elementære og grunnleggende trinn. Elementærundervisning skal være obligatorisk. Alle skal ha adgang til yrkesopplæring, og det skal være lik adgang for alle til høyere undervisning på grunnlag av kvalifikasjoner. 2. Undervisningen skal ta sikte på å utvikle den menneskelige personlighet og styrke respekten for menneskerettighetene og de grunnleggende friheter. Den skal fremme forståelse, toleranse og vennskap mellom alle nasjoner og rasegrupper eller religiøse grupper og skal støtte De Forente Nasjoners arbeid for å opprettholde fred. 3. Foreldre har fortrinnsrett til å bestemme hva slags undervisning deres barn skal få. Myndighetene har lenge forsømt hvalenes rett til skolegang. Artikkel 27 1. Enhver har rett til fritt å delta i samfunnets kulturelle liv, til å nyte kunst og til å få del i den vitenskapelige framgang og dens goder. 2. Enhver har rett til beskyttelse av de åndelige og materielle interesser som er et resultat av ethvert vitenskapelig, litterært eller kunstnerisk verk som han har skapt. Hvaler og andre dyr nektes adgang til blant annet kinoer og klesforretninger. Her har jeg foretatt meg noen av menneskerettighetene, men det er flere av dem som brytes. http://no.wikisource.org/wiki/Verdenserkl%C3%A6ringen_om_Menneskerettighetene Endret 25. februar 2012 av Zarac 7 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Menneskerettigheter for delfiner og hvaler er nok et av de sykere forslagene jeg har hørt på lenge. Personlig ser jeg ikke noe behov for å beholde dem en gang, dersom de var så smarte som man skulle ha det til, ville de vel ikke vært utrydningstruet? March of the hippies. Skal være forsiktig med å gre alle hippier under samme kam. Mennesker er smarte. Men det hindrer ikke folkegrupper fra å bli utryddet av agressive fiender. Lenke til kommentar
Purple Fox Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 (endret) Ekspertene sier at hvaler kan bli sett på som ikke-menneskelige «personer», og har et så høyt intelligensnivå at de bør få samme rettigheter som mennesker. Idiotisk. "Retten har funnet deg skyldig i drapet på Herr Hval. Du straffes etter straffelovens § 233b., som slår fast at "den, der forvolder en Hvals Død, eller som medvirker dertil, straffes for Drab med Fængsel i mindst 6 Aar.". Ettersom at drapet skyldtes uaktsomhet ved bruk av motorisert kjøretøy, en båt, har Retten bestemt at siktede skal idømmes fem, det er fem, års ubetinget fengsel." Husk også at rettigheter og ansvar går hånd i hånd. Dersom hvaler har rettigheter og drap av hvaler skal straffeforfølges, så må hvaler som forvolder skade på andre hvalers eller menneskers eiendom, straffes. Vi må altså begynne å bygge fengselsceller med bassenger! Jeg håper dette ikke ser seriøst ment fra "ekspertene" i filosofi, psykologi og adferd. Endret 26. februar 2012 av Purple Fox 1 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Jeg har aldri forstått den rasjonelle begrunnelsen for at intelligens, følelsesliv eller det å ha et nervesystem og kunne føle smerte skal være et grunnlag for forskjellsbehandling. Jeg vil gjerne at noen forklarer det for meg. På et rasjonelt plan ser jeg ingen grunn til at verken mennesker, dyr, planter eller gråstein skal anses å ha forskjellig "verdi". Alle sammen simpelthen eksisterer og alle vurderinger utover det grenser til det religiøse. 1 Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Så vi vurderer hvilke rettigheter noen skal ha etter intelligensnivå? 1 Lenke til kommentar
Purple Fox Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Jeg har aldri forstått den rasjonelle begrunnelsen for at intelligens, følelsesliv eller det å ha et nervesystem og kunne føle smerte skal være et grunnlag for forskjellsbehandling. Jeg vil gjerne at noen forklarer det for meg. Svaret ligger i spørsmålet ditt: Du spør etter en rasjonell begrunnelse. Dette kan du kun spørre etter fordi du er et rasjonelt vesen med kapasitet til å forstå rasjonelle begrunnelser. Mennesket er det eneste rasjonelle dyret. Du kan spørre et hvilket som helst annet dyr, men du vil aldri få et eneste rasjonelt svar. Du kan bruke forsøke å overtale et hvilket som helst annet dyr med rasjonelle argumenter, men du vil aldri komme noen vei. Mennesket har rettigheter fordi det er et rasjonelt dyr. Det er det eneste dyret vi kan forholde oss til på en fredelig måte, og bruke fredelig overtalelse i stedet for fysisk makt. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Hvorfor er vår evne til å være rasjonelle viktigere enn vår evne til å oppleve verden og føle smerte? Hvis et barn kan føle smerte og oppleve verden, men ikke er rasjonelt, er ikke barnet verdt mer enn en gris? 1 Lenke til kommentar
Purple Fox Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 (endret) Hvorfor er vår evne til å være rasjonelle viktigere enn vår evne til å oppleve verden og føle smerte? Kan ikke se at vi har noe å tjene på å behandle dyr som om de har rettigheter. Endret 26. februar 2012 av Purple Fox Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå