Gå til innhold

[Løst] Nytt skjermkort eller CFX?

Anbefalte innlegg

Hei alle forum lesere!

Jeg har vurdert å oppgradere maskinen min. Det jeg lurer på er om det er beste med et helt

nytt skjermkort eller om jeg skal kjøre Crossfire med det jeg har?

Dette er mine specs:

Antec 600 kabinett (stygg som juling)

AMD Phenom II x4 965 BE @ 3,4Ghz

4GB DDR3 1333mhz RAM

1TB Hardisk 7200rpm (seagate barracuda)

Sapphire Radeon HD 6850 1GB GDDR5 @ 940/1260 mhz

500W silver power PSU

Problemet er at jeg har et hovedkort (husker ikke navnet i slengen) som ikke støtter

CFX og en svak strømforsyning. Hva bør jeg velge og hvilket grafikkort bør jeg velge

som er bedre enn det jeg som fungerer på en 500W strømforsyning?

Er det eventuelt andre ting jeg bør oppgradere?

Tusen takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei alle forum lesere!

Jeg har vurdert å oppgradere maskinen min. Det jeg lurer på er om det er beste med et helt

nytt skjermkort eller om jeg skal kjøre Crossfire med det jeg har?

Dette er mine specs:

Antec 600 kabinett (stygg som juling)

AMD Phenom II x4 965 BE @ 3,4Ghz

4GB DDR3 1333mhz RAM

1TB Hardisk 7200rpm (seagate barracuda)

Sapphire Radeon HD 6850 1GB GDDR5 @ 940/1260 mhz

500W silver power PSU

Problemet er at jeg har et hovedkort (husker ikke navnet i slengen) som ikke støtter

CFX og en svak strømforsyning. Hva bør jeg velge og hvilket grafikkort bør jeg velge

som er bedre enn det jeg som fungerer på en 500W strømforsyning?

Er det eventuelt andre ting jeg bør oppgradere?

Tusen takk for all hjelp.

synes du burde skaffe deg et nytt skjermkort og ikke kjøre CFX

hvilken prisklasse tenker du?

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Jeg hadde ikke tenkt til å bruke stort mer enn 3000kr, men jeg trenger et grafikkort som drar

BF3 på ultra, synted AMD 7000 serien ser bra ut, men de er ganske dyre, bør jeg vente til Nvidia kommer med nye kort og se hvordan prisene blir?

jeg ville prøvd å vente på HD 7870 som kommer en gang snart, eller hvis du ikke kan vente så kan du jo kjøpe ett GTX 570 eller HD 6970

Lenke til kommentar

Er spent på ytelsen til HD 7870 ettersom HD 7770 ikke var stort mer enn 5770/6770.

Hvor mye bedre kan vi anta et HD 7870 vil yte kontra 6870/6950?

tipper et sted mellom GTX 570 og GTX 580

men med mulighet for langt høyere overklokk, mindre strømforbruk og mindre støy

Lenke til kommentar

Det vil vell være naturlig for AMD å levere HD 7870 med 1,5GB minne kontra 3GB minne som de

har på high end kortene sine (Hvis de holder seg til samme bus bredde).

Jeg kan forsåvidt ikke se noen grunn til at jeg trenger 3GB med videominne,

men det er kanskje lit mer fremtidsrettet?

Slik det ser ut nå så venter jeg til 7870 release og ser på ytelse og pris. Hvis Nvidia

kommer in på banen snart så kan det også være aktuelt med et Nvidia kort eller et noe

nedpriset 7950. Hvis de klarer å få 7950 ned mot 3000kr virker det som en god deal for meg

hvertfall.

Lenke til kommentar

Styr unna CFX hvis du kan, selv om du får bra score i benchmark så vil microstuttering ødelegge mye når du spiller - mellomklasse kort som 6850/70 er vel de som er mest plaget av det også. Kan hende du er av de som ikke legger merke til microstuttering, men jeg ville ikke tatt sjansen på det.

Jeg ville gått for det rimeligste 7950 du får tak i, ellers ville jeg satset på et 570 kort.

Eller vente på nyere kort da...

Lenke til kommentar

Det vil vell være naturlig for AMD å levere HD 7870 med 1,5GB minne kontra 3GB minne som de

har på high end kortene sine (Hvis de holder seg til samme bus bredde).

Jeg kan forsåvidt ikke se noen grunn til at jeg trenger 3GB med videominne,

men det er kanskje lit mer fremtidsrettet?

Slik det ser ut nå så venter jeg til 7870 release og ser på ytelse og pris. Hvis Nvidia

kommer in på banen snart så kan det også være aktuelt med et Nvidia kort eller et noe

nedpriset 7950. Hvis de klarer å få 7950 ned mot 3000kr virker det som en god deal for meg

hvertfall.

hvis du gidder å vente, jeg derimot tror ikke på mirakler... jeg forventer egentlig ikke en massiv prisreduksjon på HD 7000 korta, men det er bare meg

BTW så er det lekket at det skal være en HD 7870 versjon med 1GB minne og en 2GB minne

Lenke til kommentar

Å viss du ikke klarer å vente å heller ikke har lyst å bruke allverdens penger, så anbefaler jeg deg å kikke på billigkroken til komplett.no.

Dem har noe kjempe fine priser på en del av skjermkorta der. (ja, jeg vet det er demo/brukte/retur kort, men du har fortsatt samme garanti og reklamasjon)

Kjøpte selv et HD6950 2gb kort der i fra til 1400kr. For å si det sån, det er veldig billig :)

Lenke til kommentar

Okay, noen som vet når 7870/7850 er forventet å komme?

Ettersom de har enten 1 eller 2GB med minne så har de mindre bus bredde enn 7900 korta?

Det finnes noen HD 7950 kort som kan klokkes opp mot 7970 hastigheter, det er meget interessant. Glemte å nevne at spillene jeg kommer til å spille fremover er:

- BF3

- Skyrim (mods)

- Diablo III

- SCII

- ROF

... og sikkert noen til.

Regner med at et kort som kan hamle opp med bf3 på max klarer å kjøre de andre spillene

relativt enkelt?

Lenke til kommentar

Okay, noen som vet når 7870/7850 er forventet å komme?

Ettersom de har enten 1 eller 2GB med minne så har de mindre bus bredde enn 7900 korta?

Det finnes noen HD 7950 kort som kan klokkes opp mot 7970 hastigheter, det er meget interessant. Glemte å nevne at spillene jeg kommer til å spille fremover er:

- BF3

- Skyrim (mods)

- Diablo III

- SCII

- ROF

... og sikkert noen til.

Regner med at et kort som kan hamle opp med bf3 på max klarer å kjøre de andre spillene

relativt enkelt?

Et koret som takler BF3 på Ultra har enda ikke blitt laget.

Mitt 7970 @ 1250/1750 klarer ikke BF3 på Ultra, og da er ytelsen på linje med GTX 590 uten microstutter.

Lenke til kommentar

Okay, jeg tok nok lit i når jeg sa kjøre bf3 på max. Men hvis man ikke kjører x16 MSAA og SSAO til tusen så burde man klare å dra de fleste andre instillinger opp mot ultra sant?

Kjører BF3 på high uten AA på laptopen (riktignok ikke 60 frames) men ser ingen grunn til

at man ikke skulle kunne levere BF3 opp mot sitt beste med et kort i disse prisklasser.

Morsomt at det fortsatt lages spill som kneler kremen av kremen :)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Bare sånn lenge etterpå-innskudd. Jeg endte opp med å kjøpe GTX 670 og jeg vil helt klart si at det kortet drar BF3 på Ultra. Med 4xMSAA så har jeg over stort sett 60FPS (vsync) og minimum framerate på 40 ish.

Unnskyld hvis jeg drar frem denne tråden sånn lenge etterpå, men ettersom den aldri egentlig ble løst så løser jeg den her og nå!

Takk for meg

Lenke til kommentar

Det hele koker ned til smak og hvor seriøs du er på gaming, Jeg startet med å kjøpe en 120hz skjerm, det endte opp meg at jeg følte jeg trengte fler fps. Da startet fps jaget, kjøpte et 7970 med tro om at det ville kjøre alt perfekt. Fps drops er så utrolig kjedelig og ødelegger all fly, så på neste lønning kjøpte jeg et kort til. Kjører begge kortene 1000/1575 på 1920x1080 alt på ultra untatt motion blur. Da får jeg 100 fps avg. Det svir i lommeboken midlertidig, men jeg er så takknemmlig for det hver gang jeg sitter meg ned for å spille. :)

Lenke til kommentar

Bare sånn lenge etterpå-innskudd. Jeg endte opp med å kjøpe GTX 670 og jeg vil helt klart si at det kortet drar BF3 på Ultra. Med 4xMSAA så har jeg over stort sett 60FPS (vsync) og minimum framerate på 40 ish.

Unnskyld hvis jeg drar frem denne tråden sånn lenge etterpå, men ettersom den aldri egentlig ble løst så løser jeg den her og nå!

Takk for meg

Det samme som jeg fikk det...

Ikke i nærheten av spillbart dessverre siden Frostbyte 2 er en clusterfuck av en spillmotor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...