ekarlso Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Jeg har ett lite scenario hvor jeg vil kjøre tv og data trafikk over samme uplink fra en switch som står ved Altibox hjemmesentralen (Type Zyxel som de har nylig starta og levere). Følgene er satt opp: Switch A Port 1 uplink til Switch B vlan 1,20,30 tagged Port 2 internett fra Altibox hjemmesentral - untagged vlan 10 Port 3 tv fra Altibox hjemmesentral - untagged vlan 20 Port 7,8 - LACP Trunk til server med vlan 1,10,20,30 tagged Switch B Port 1 uplink til Switch A vlan 1,20,30 tagged Port 2 untagged vlan 1 pc Port 3 untagged vlan 30 wifi Port 4 tv untagged vlan 20 VLANS: 1 - management / lan 10 inet lyse fra hjemmesentral mot server 20 tv fra hjemmeentral 30 wifi nett Det jeg ikke forstår er at det ser ut som at tv dekoderen er "online" men det kommer ikke opp noen kanal, er liksom som at den mangler noen type trafikk? Er det noe jeg mangler? Switchene er av type 1810g-8 fra HP Lenke til kommentar
PoTski Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Jeg har ett lite scenario hvor jeg vil kjøre tv og data trafikk over samme uplink fra en switch som står ved Altibox hjemmesentralen (Type Zyxel som de har nylig starta og levere). Følgene er satt opp: Switch A Port 1 uplink til Switch B vlan 1,20,30 tagged Port 2 internett fra Altibox hjemmesentral - untagged vlan 10 Port 3 tv fra Altibox hjemmesentral - untagged vlan 20 Port 7,8 - LACP Trunk til server med vlan 1,10,20,30 tagged Switch B Port 1 uplink til Switch A vlan 1,20,30 tagged Port 2 untagged vlan 1 pc Port 3 untagged vlan 30 wportifi Port 4 tv untagged vlan 20 VLANS: 1 - management / lan 10 inet lyse fra hjemmesentral mot server 20 tv fra hjemmeentral 30 wifi nett Det jeg ikke forstår er at det ser ut som at tv dekoderen er "online" men det kommer ikke opp noen kanal, er liksom som at den mangler noen type trafikk? Er det noe jeg mangler? Switchene er av type 1810g-8 fra HP SW1 Port 1 vlan 10 untagged\access Internett fra altibox port 2 vlan 20 untagged\access TV fra altibox 7\8 LACP til SW2 (trunk) alle VLan. (eller ikke) SW2 7\8 LACP til SW1 (trunk) port 1 vlan 10 untagged\access internett port 2 vlan 20 untagged\access TV ? Hvorfor ønsker du dette oppsettet? Hva er det du skal utføre? Lenke til kommentar
dakri Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Det jeg ikke forstår er at det ser ut som at tv dekoderen er "online" men det kommer ikke opp noen kanal, er liksom som at den mangler noen type trafikk? Høres ut som at multicast ikke slipper gjennom. Prøv å skru av IGMP snooping for VLAN 20 på begge svitsjene å se om det hjelper. Lenke til kommentar
ekarlso Skrevet 25. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2012 Jeg har ikke plass til både switch og altibox boksen der hvor fibern kommer inn, derfor blir det en litt mer tricky løsning. IGMP snooping finnes det da på hp1810g-8? Det er jo tross alt bare en L2 switch. Lenke til kommentar
dakri Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 (endret) IGMP snooping er en lag-2 funksjon og det kan være at HP svitsjen din har støtte for dette. Jeg har vært borti en lignende problemstilling tidligere og da måtte jeg fikle litt med IGMP snooping. Multicast i et LAN er egentlig bare broadcast trafikk og IGMP snooping hindrer multicast i å gå ut på porter som den ikke skal ut på. Derfor mistenker jeg at det er noe med IGMP snooping som klusser det til. Hva om du setter opp en til port på svitsj A som utagget i VLAN 20, kobler dekoderen til denne porten og lar IPTV trafikk bare gå inn og ut av den ene svitsjen? Endret 25. februar 2012 av dakri Lenke til kommentar
ekarlso Skrevet 25. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2012 Den switchen som er i boden er ikke der koblingspunktene er lagt opp så det er litt problematisk. Lenke til kommentar
dakri Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Ok, kan forresten også være greit å sjekke at ingen av portene er "autosenset" til halv duplex eller 10mbit... Lenke til kommentar
ekarlso Skrevet 25. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2012 Tror du kanskje jeg må ha meg en L3 switch i stedet for som støtter å slå av IGMP snooping ? Lenke til kommentar
dakri Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Nei, du trenger ikke en L3 svitsj. Dersom du ikke finner ut hvordan du skrur av IGMP via CLI/WEB interface har sannsynligvis ikke svitsjen støtte for IGMP i det hele tatt og da skal du ikke trenge å gjøre noe. Kommando via CLI er vel noe sånnt som "VLAN 20 ip igmp" Ulempen med å mangle støtte for IGMP snooping er at all multicast trafikk vil flyte ut på alle porter som er medlem av VLAN 20. Hos deg er det nok ikke noe problem da trafikken bare skal ut på en port. Har gjort noen søk, og det ser ikke ut til at svitsjen din har støtte for IGMP snooping. Så hvorfor det ikke fungerer hos deg er ikke greit å si...Du kjører siste firmware? Lenke til kommentar
ekarlso Skrevet 26. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2012 Nei, du trenger ikke en L3 svitsj. Dersom du ikke finner ut hvordan du skrur av IGMP via CLI/WEB interface har sannsynligvis ikke svitsjen støtte for IGMP i det hele tatt og da skal du ikke trenge å gjøre noe. Kommando via CLI er vel noe sånnt som "VLAN 20 ip igmp" Ulempen med å mangle støtte for IGMP snooping er at all multicast trafikk vil flyte ut på alle porter som er medlem av VLAN 20. Hos deg er det nok ikke noe problem da trafikken bare skal ut på en port. Har gjort noen søk, og det ser ikke ut til at svitsjen din har støtte for IGMP snooping. Så hvorfor det ikke fungerer hos deg er ikke greit å si...Du kjører siste firmware? Jepp, 2.x. Jeg vetta søren jeg. Men så det var noen så skrev noe om "no stp" for vlan'et for tv? Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Mulig du må gjøre noe tilsvarende som en annen bruker måtte på en cisco switsj? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1214003&p=15385562&st=0entry15385562 Lenke til kommentar
dakri Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Sjekk at du ser MAC adresser begge veier på begge svitsjene med kommandoen: show mac-address vlan 20 Kan også være greit å sjekke om spanning tree er aktivert: show spanning-tree Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå