Gå til innhold

Intel Core i5-2500K tempraturer

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nå nylig kjøpt meg noen nye datakomponenter hvor en av tingene er en Intel Core i5-2500K prosessor.

Nå bruker jeg kun stock kjøleren som følger med prosessoren og har heller ikke overklokket prosessoren noe heller. Så den kjører på stock hastighet.

Mitt spørsmål er om en 'Idle' tempratur som 55 grader og en 'Load' tempratur som 86-88 grader etter å ha kjørt IntelBurnTest en liten stund er akseptabelt eller alt for mye?

Når jeg spiller forskjellige spill og kjører program som Adobe After Effects CS5 og slike program, så går tempraturen aldri over 76-78 grader. Er dette mere akseptable tempraturer?

Håper noen kan svare meg å dette siden jeg ikke akkurat liker de høye tempraturene på prosessoren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Førsteinntrykket mitt er at dette var veldig høy idle temp. BurnTest på nesten 90 grader var også ganske voldsomt men stock kjøleren er heller ikke akkurat diger.

Min anbefaling er at du tar av stock kjøleren. Rengjør den og legger på ny kjølepasta. Monterer den igjen, pass godt på at den sitter som den skal.

Forsøk evt å bruk pcen en stund med åpent kabinett, hvis dette hjelper er det en indikasjon på at du trenger et kabinett med bedre luftgjennomstrømming.

Lenke til kommentar

Førsteinntrykket mitt er at dette var veldig høy idle temp. BurnTest på nesten 90 grader var også ganske voldsomt men stock kjøleren er heller ikke akkurat diger.

Min anbefaling er at du tar av stock kjøleren. Rengjør den og legger på ny kjølepasta. Monterer den igjen, pass godt på at den sitter som den skal.

Forsøk evt å bruk pcen en stund med åpent kabinett, hvis dette hjelper er det en indikasjon på at du trenger et kabinett med bedre luftgjennomstrømming.

Kabinettet har god luftgjennomstrøming, så akkurat det er ikke noe problem.

Jeg tok av CPU-kjøleren i sta og så satt den på igjen for å forsikre meg på at den satt skikkelig. Og etter at jeg satt den på igjen så fant jeg ut at det var null forandringer på tempraturen. Så skal se om jeg klarer å få på noe Arctic Silver 5 kjølepasta i morgen. Jeg må da låne litt pasta hos kompisen min da.

Lenke til kommentar

Men IBT presser vel opp varmen mye mere en når du spiller..

Min er klokket til 4,0GHz og har 70C load i BF3 med Vannkjøling på cpu (CoolIt Vantage som ikke er så bra) men i IBT så går den opp mot 82C. Den Idler på 40C.

Det virker litt mye på Idle for din del men den tar jo ingen skade..

Ja, IBT presser CPU'ene til det ytterste. Selve maskinen min lagger en del når jeg kjører IBT.

Men kan jeg f.eks klokke opp CPU hastigheten med samme volt uten å få noen tempraturøkning?

Ok, så lenge det ikke tar noen skade at CPU'en kan komme opp i 85 grader, så er jo det bra da.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Har egentlig ikke noe ordentlig svar å gi deg, men temperaturen som vises på min CPU i bios ligger 6-7 grader under det CPUID Hardware Monitor viser. Vet ikke hvem som er mest nøyaktig av disse. Kanskje like greit å safe og ta den høyeste temperaturen som den mest riktige.

Mulig du har lest dette alt men ta en kikk på post nummer 16 - Lenke

Hmmm, skal prøde det som blir sagt i post nummer 16 der.

Det som er rart er at idle tempraturen i UEFI Bios'en er på 33-35 grader. Så jeg tror ikke tempraturen er så alt for ille. Men skal skifte 'CPU Voltage' greia i fra Auto til 1.2-1.25 volt å se om det hjelper.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Idle temperaturer er unøyaktige å du burde ikke bry deg nevneverdig om den.

Ikke bruk intel burntest for å teste temp, bruk heller prime95, og sjekk hva den blir da.

Ang temp, så kan det være greit å ikke ha den på 90 grader under full load, men det vil ikke si 90c med IBT!

Lenke til kommentar

Ikke bruk intel burntest for å teste temp, bruk heller prime95, og sjekk hva den blir da.

Ang temp, så kan det være greit å ikke ha den på 90 grader under full load, men det vil ikke si 90c med IBT!

Etter det jeg har lest så er IBT like bra som Prime95 å bruke for å teste stabiliteten på maskinen. Eneste er at IBT får CPU'en til å bli noen grader varmere enn Prime95.

Fikk også testet maskinen min i går ved å sette ned CPU voltage i fra Auto til 1.25v. Men da ville ikke IntelBurnTest kjøre testen uten å få opp errors. Testet alt i fra 1.2 til 1.8v, og alle testene feilet i IBT. Så gikk tilbake til Auto da.

Men skal teste med Prime95 også siden jeg allerede har den på maskinen. Etter det så skal jeg gi tilbakemelding her på hvordan det gikk.

Lenke til kommentar

Etter det jeg har lest så er IBT like bra som Prime95 å bruke for å teste stabiliteten på maskinen. Eneste er at IBT får CPU'en til å bli noen grader varmere enn Prime95.

Fikk også testet maskinen min i går ved å sette ned CPU voltage i fra Auto til 1.25v. Men da ville ikke IntelBurnTest kjøre testen uten å få opp errors. Testet alt i fra 1.2 til 1.8v, og alle testene feilet i IBT. Så gikk tilbake til Auto da.

Men skal teste med Prime95 også siden jeg allerede har den på maskinen. Etter det så skal jeg gi tilbakemelding her på hvordan det gikk.

Håper du tuller med meg nå? 1.8v?! :no: Da har du muligens stekt CPUen hvis du i hele tatt fikk startet PCen. Sandy Bridge er ikke beregnet for spenninger særlig over 1.4V når det er snakk om 24/7 overklokking, litt over det kan man gå om man skal utføre benchmarks (ikke 24/7) og har temperaturene på sin side.

Endret av Genius-Boy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Håper du tuller med meg nå? 1.8v?! :no: Da har du muligens stekt CPUen hvis du i hele tatt fikk startet PCen. Sandy Bridge er ikke beregnet for spenninger særlig over 1.4V når det er snakk om 24/7 overklokking, litt over det kan man gå om man skal utføre benchmarks (ikke 24/7) og har temperaturene på sin side.

Det var en skrivefeil. Skulle være fra 1.2v til 1.28v :thumbup:

Lenke til kommentar

1,2V skal ikke være nødvendig før du passerer 4 GHz.

Hva er spenning under load med Auto?

Hvorfor feilet testene i IBT?

For høy temperatur?

I så fall ville jeg heller prøvd å justere ned spenning eller helst bytte til en skikkelig kjøler.

Den som følger med er uegnet til overklokking.

Er du sikker på at du har satt fast kjøleren skikkelig?

Hvis spenning under load er unødvendig høy, med auto satt i BIOS, kan det forklare høye temperaturer.

Lenke til kommentar

1,2V skal ikke være nødvendig før du passerer 4 GHz.

Hva er spenning under load med Auto?

Hvorfor feilet testene i IBT?

For høy temperatur?

I så fall ville jeg heller prøvd å justere ned spenning eller helst bytte til en skikkelig kjøler.

Den som følger med er uegnet til overklokking.

Er du sikker på at du har satt fast kjøleren skikkelig?

Hvis spenning under load er unødvendig høy, med auto satt i BIOS, kan det forklare høye temperaturer.

Hei. Spenningen når jeg kjører VidCoder nå (som konverterer en raw avi fil til MKV) er på rundt 1.32v (Auto) på CPU'en.

Hvorfor IBT feilet er ikke lett å si på hvorfor, men kan jo tenke meg at tempraturen på CPU'en er årsaken. Prime95 feiler også selv med 'CPU Voltage' på Auto. Så min mistanke er at tempraturen blir alt for høy.

Jeg kan dog kjøre helt vanlige programmer og slikt uten at noe feiler da. Er bare disse CPU Torture programmene som får CPU'en til å feile.

Jeg skal etterhvert kjøpe meg en ny kjøler. Jeg ser frem mot en Corsair H100 vannkjøler, men den skal jeg ikke kjøpe før jeg kjøper meg dette Corsair Obsidian 650D kabinettet. Så vil tro da at jeg kommer til å kjøpe meg Corsair A70 CPU-kjøleren i stedet da som ikke koster mere enn 369 kroner eller noe sånt.

Men ja, jeg overklokker ikke CPU'en nå så lenge jeg kjører på stock Intel kjøler på grunn av at den kjøler veldig dårlig.

CPU-kjøleren sitter også som den skal.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

IBT er laget for å DREPE chips som ikke er gode nok.

Med mindre du vil risikere og ta livet av cpuen din så vil jeg anbefale og la være å putte den under unødvendig stress.

Du vil aldri under noen omstendigheter klare å presse cpuen din så hardt i en annen situasjon som du gjør med IBT så det har liten hennsikt å bruke den som stresstest i første omgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...