oleronning Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 (endret) Jeg har fått i oppdrag å hente ut noe data fra en gammel harddisk. Jeg regner med at det eneste jeg kan gjøre er å finne overganger slik at jeg kan koble disken på maskinen min, men problemet er bare at jeg ikke vet hva slags kobling det er på disken, og dermed ikke vet hva jeg skal se etter av kabler. Vedlagt ligger to bilder, et som viser kontakten der man kobler på data-"båndet", mens det andre viser strømkontakten. Er det noen som vet hva slags kontakter dette er og evt. hva jeg trenger av overganger= På forhånd takk! Endret 24. februar 2012 av oleronning Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Strømkontakten ser ut til å være en vanlig molex kontakt - altså en av de mest vanlige kontaktene du finner på en PSU - og burde dermed ikke være noe problem å koble til. Dette er samme som ble brukt på alle gamle disker (spesiellt IDE disker) før de nye type tynnere strømkontaktnee ble tatt i bruk omtrent samtidig med S-ATA. Datakontakten er værre. Jeg er nesten helt sikker på at datainterfacet er av IDE-typen, men kontakten er ikke standard åpenbart. Noen laptopper (spesiellt tidligere føles det som) av noen merkeprodusenter var laget med spesielle kontakter - sikkert fordi det skulle "oppmuntre" brukere til å kjøpe reservedeler direkte fra produsenten i stedet for å kjøpe tredjeparts deler. Du må nok ha en overgang for denne fra denne spesialkontakten til en standard IDE for å få den koblet til en vanlig maskin. Jeg vet ikke hva denne kontakten er - og slike produsent-spesifikke kontakter er ofte ikke standardisert og dermed vanskelig å gi et navn i det hele tatt. Jeg ville annbefalt at du først av alt sjekker hvme produsenten var på laptoppen (jeg anntar det var en laptop?) som disken kom fra. Når vi vet produsenten så burde det være mulig å spore opp en adapter eller noe sånt på ebay eller lignende. Rapporter tilbake når du har undersøkt dette. EDIT: Alternativt - om den originale maskinen fremdeles fungerer så kan du jo hente ut dataene via denne (via nettverk eller ekstern harddisk). Det er jo alltids en mulighet. -Stigma Lenke til kommentar
oleronning Skrevet 24. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2012 Har funnet ut såpass at det er en 5.25-tommer disk, men fortsatt uvitende til hva slags kontakter det er, og om det finnes noen måte å koble denne til noe moderne utstyr. Lenke til kommentar
Ash Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Modellbetegnelsen til harddisken hadde vært et godt utgangspunkt. Det nærmeste jeg kommer noe som likner er dette. Men da mangler du isåfall bilde av en kontakt. Kan se at det står Seagate på kretskortet i det første bildet så det er ikke helt umulig. Lenke til kommentar
oleronning Skrevet 24. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2012 Det er en ST238 Lenke til kommentar
Ash Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Kjapp runde med google tilsier at ST-238 bruker ST-412 grensesnittet. Se linken i min forrige post. Dvs den er ikke kompatibel med IDE standarden og kan derfor ikke kobles til pata/sata med en overgang. Her trenger man tilgang til et kontrollerkort eller pc med riktig kontroller for å forsøke å hente ut dataen. Avhengig av hvor harddisken kommer fra, kan det godt hende at dataen i tillegg er lagret med et gammelt filsystem som ikke kan leses av en moderne Windows pc. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Det er en MFM/RLL drive. Forgjenger til IDE. Kan bare glemme å få ut data fra denne på egenhånd. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Det er en MFM/RLL drive. Forgjenger til IDE. Kan bare glemme å få ut data fra denne på egenhånd. Forgjenger til IDE? Hvor gammelt snakker vi egentlig om da? Det må være før min tid da i så fall - og jeg husker da vitterlig helt tilbake til coax nettverks-epoken -Stigma Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Om det er veldig viktig å få ut dataen på disken kan du enten høre om de har maskinen disken sto i eller kontakte Ibas å betale dem et par lapper for å hente ut infoen. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 (endret) MFM/RLL disker bruker en egen Seagtate spesfikk interface og kontroller - st-5xx/st-4xx eller no. Poenget er at uten en slik kontroller og interface tilgjengelig i en maskin har man ingen mulighet til å ekstrahere noe data overhodet fra den. Edit: Bare for at dere skal se hva dette "er".Og hvorfor det er et håpløst prosjekt. Undersøkelse av en Seagate ST251 MFM/RLL disk (interface ST412) http://hacksomethingtonight.blogspot.com/2011/02/vintage-hard-drives-seagate-st-251.html ST412 ISA Kontroller: http://stason.org/TULARC/pc/hard-disk-floppy-controllers/C-D/CMS-ENHANCEMENTS-INC-Two-ST506-412-MFM-drives-ST41.html Endret 25. februar 2012 av syar2003 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Dette er en disk fra slutten av 80-tallet, og selv hvis du får tak i den rette diskkontrolleren krever den sannsynligvis et AT/286-hovedkort for å fungere. Man må nemlig inn i BIOS for å legge inn korrekte parameter for hoder, tracks osv., hvis ikke klarer man ikke lese data fra den. Sannsynligvis har denne blitt brukt med vanlig MS-DOS, men dette kan ikke garanteres. Har man råd til det kan man sjekke om IBAS kan hente ut data, hvis ikke må man få kontakt med noen som har liggende gamle maskiner fra slutten av 80-tallet og lyst på en utfordring. Lenke til kommentar
oleronning Skrevet 25. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2012 Det kan hende jeg kan greie å skaffe datamaskinen den stod i (hvis jeg er heldig). Hva blir da fremgangsmåten for å få data over på et brukende medium? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Hvilken filformat kan disken ha? FAT 16? Du bør da ha tilgang til OS som kan lese/konventere "gamle" filformater etterpå. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 (endret) Det kan hende jeg kan greie å skaffe datamaskinen den stod i (hvis jeg er heldig). Hva blir da fremgangsmåten for å få data over på et brukende medium? Kommer an på hva slags kontrollere det er i denne gamle computeren og hva slags arkitektur det er i den. Diskett stasjon er jo et mulig media å flytte data til - i gml computer (dette var før USB) Problemet er data fra diskett til ny PC , finns vel ikke diskett stasjoner for 5.25" eller 8" for nye PC - kun 3.5" ekstern USB/Floppy. Edit: Ingen tvil om at du står foran en stor utfordring , ref: http://forums.storagereview.com/index.php/topic/20561-mfm-rll-esdi-controller-question/ Endret 25. februar 2012 av syar2003 Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Kanskje jeg kan hjelpe deg. Har en gammel men fungerende pc stående med kontrollerkort for denne typen disk. Så lenge disken fortsatt virker bør det i teorien gå glatt. Kopierer det som er ønskelig over på disketter og sender det i en komprimert fil til deg. Har USB-floppy til min pc så det går bra. Kan også foreta en sikker sletting av innholdet på disken etterpå. Bor i Trondheim. 1 Lenke til kommentar
oleronning Skrevet 25. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2012 Kanskje jeg kan hjelpe deg. Har en gammel men fungerende pc stående med kontrollerkort for denne typen disk. Så lenge disken fortsatt virker bør det i teorien gå glatt. Kopierer det som er ønskelig over på disketter og sender det i en komprimert fil til deg. Har USB-floppy til min pc så det går bra. Kan også foreta en sikker sletting av innholdet på disken etterpå. Bor i Trondheim. PM sendt Lenke til kommentar
oleronning Skrevet 25. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2012 Kudos til RS2000 Meget !! Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Hmm, jeg er ikke sikker om jeg fortjener det. Har tatt en titt på PCen. Kontrolleren er for ST-225 og har en ekstra kabel. Ifølge Wikipedia er disken i min maskin av typen MFM (Modified Frequency Modulation). Diskettstasjonene har samme tilkobling som oleronnings disk. Kanskje det funker å bruke en av dem? Bare en teori. Problemer er at jeg ikke kommer inn i BIOS på den. PCen er en HP Vectra ES fra 1987 - 88. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Stemmer, det er to kabler på MFM. Men diskettkabelen kan ikke brukes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå