Plecto Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Hei. Jeg lager for tiden små hodetelefonforsterkere som jeg prøver å selge (http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32718138). Jeg er klar over at jeg treffer en liten kundegruppe, men hodetelefonforsterkere er vanskelig å komme over her til lands og det som finnes er som regel veldig dyrt. Jeg har lagt ut annonse på finn, qxl, hifisentralen og avtorget og har solgt noen få. Hva kan jeg gjøre for å øke salget mitt? Er det endringer i annonsen jeg kan gjøre, er det andre sider jeg kan bruke eller kanskje andre medier? Ser gjerne etter svar fra noen som kan litt om markedsføring Lenke til kommentar
puse Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Webside er jo greit, trenger ikke å være noe avansert. Trenger kun å holde informasjon om produktet og link til finn annonsen din. Så kan du feks bruke litt penger på Google Ads så det kommer opp som sponset resultat når noen søker på "hodetelefon forsterker". Det kan også være lurt å opprette 2 annonser så linker du kun en av de på nettsiden din, da kan du luke ut hvor effektiv kampanjen er. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 (endret) Har du rettighetene til å selge produktet i stor skala (dersom det er kjøpt av andre i deler) og bruke merkenavnet (dersom merkenavnet er reservert av andre)? Dette er dog ikke viktig for reklamen, men for lovligheten av salget og din egen økonomi. Dersom du kontakter leverandøren / eieren av merkenavnet kan du kanskje få lov til å drive reklame på deres vegne og få reduserte priser, og kanskje være lagerutsalg for dem i nord-europa. Du kan opprette en facebook-gruppe, og få vennene dine til å spre siden ved å like den. Endret 24. februar 2012 av Red Frostraven Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 24. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2012 Har du rettighetene til å selge produktet (dersom det er kjøpt av andre i deler) og bruke merkenavnet (dersom merkenavnet er reservert av andre)? Dette er dog ikke viktig for reklamen, men for lovligheten av salget. Har tenkt litt på dette. "Cmoy" er egentlig et litt meningsløst navn da den bare er den simpleste formen for hodetelefonforsterker, så skal du lage deg en slik ender du opp med en Cmoy uansett. Cmoyer er veldig populære DIY forsterkere og det er mange av dem på ebay som lages og selges av f.eks. elektronikkstudenter, jeg har hardt for å tro at det skal være et merkenavn, det er vel heller et navn på et type design som brukes på en spesiell måte (selve designet brukes i et utall forskjellige applikasjoner rundt om da det er uunngåelig å ikke gjøre det). Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Da bør du finne et godt merkenavn på det du lager Lenke til kommentar
spacemonster Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 (endret) Du kan jo også lage en YouTube video som du kan lenke til på Finn annonsen. Der får du vist hvordan produktet ser ut (størrelse osv) og hvordan det fungerer. For min del, hvis jeg skulle kjøpt produktet måtte det gå an å skru av det sterke LED-lyset på siden. Det ser veldig sterkt ut. Jeg misliker at ting lyser i mørket når jeg skal fokusere på feks video, eller at jeg vil ha det mørkt. Dette gjelder sikkert andre også. Ellers lykke til :-) Endret 24. februar 2012 av spacemonster Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Fett! Jeg visste ikke at slike fantes engang Du burde komme med i et Hifi- blad på en eller annen måte. Tips dem om det, så er de kanskje villige til å lage en gladsak om "Ole fra Oslo lager egne ampdingsebomser til headset". Google er nevnt, men du bør også være tilstede på alle sosiale medier du mener er riktige. For min del ville jeg vært på Facebook. Ikke fordi det er så forbanna nødvendig, men fordi det er gratis, og hvis EN person kjøper fordi du er på FB så lønner det seg. Kanskje du til og med får noen gode kommentarer der? For at markedsføringen i det hele tatt kan starte må du ha en navn på greia. Navnet bør til en viss grad fortelle hva produktet er, for helt ærlig: svært få vet at det der er. Jeg ante ikke at det gikk ann å forsterke lyden til hodetelefoner. PPPP. Fire P'er Pris: så lav at jeg tror ikke dette er avskrekkende i det hele tatt. Du kunne faktisk ha satt opp prisen til f.eks 699 og latt den falle ettersom salget økte. De som kjøper slikt til å begynne med er antageligvis ikke så prissensitive uansett. Har de en que for å kjøpe akkurat den foran en konkurrent, så kjøper de din dings uansett Dessuten, når salget øker kan du sette ned prisen, og alle som ikke hadde kjøpt i utgangspunktet vil føle at "nå er det jo så billig at jeg bare må kjøpe det". PLC Distribusjon (place): Du bør få produktet ut i butikkene. Du må velge om du skal gå for High- Fi kjedene eller om du skal treffe massene gjennom Clas Olson e.l. Product: Er produktet ditt bedre enn konkurrenter? Hva skiller ditt produkt fra de andres? Er det batteriløsning, eller er det kvalitet på lyden? Slike ting må du vektlegge i markedsføringen, og gjerne skrive en linje eller to eller fem om på annonsen du har på Finn. Var dette svar du tenkte på? Har du dannet en bedrift? Hvor lager du/får du tak i disse dingsene? Hvor mye er inn-pris/produksjonskostnader? Planlegger du å gjøre business av disse dingsene, eller er det en hobby? Mvh Freddy Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 25. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2012 Tusen takk for kjempefine svar. Jeg har lagt dette ut på Google, men jeg kontoen er rimelig tom akkurat nå så for øyeblikket kan linken min kun klikkes på èn gang hver dag. Har du dannet en bedrift?Hvor lager du/får du tak i disse dingsene? Hvor mye er inn-pris/produksjonskostnader? Planlegger du å gjøre business av disse dingsene, eller er det en hobby? Jeg har ikke dannet en bedrift. Så vidt jeg har forstått det kan man tjene opptil 50000kr. i året før det begynner å bli snakk om skatt og mva. Jeg er langt unna det beløpet Flesteparten av komponentene kjøper jeg fra en side i Bankok (vanvittig billig). Jeg betaler ca. kr. 33,- for alle komponentene. Tiden det tar å sette dette sammen vet jeg ikke enda, men det er ikke mer enn at timeprisen blir rimelig god hvis jeg selger den for kr. 200,- Hadde jeg hatt så stor etterspørsel at jeg kunne sittet hele dagen å laget disse forsterkerne hadde jeg kunnet effektivisere det langt ytterligere. Jeg må jo innrømme at jeg har en drøm om å kunne leve av noe lignende. Å rusle den i kjelleren på morgenen for så å gjøre noe jeg virkelig liker å gjøre som en livsvei hadde vært brilliant Jeg startet med disse hodetelefonforsterkerne fordi den rett og slett er lett å lage og det passer bra utifra den kunnskapen jeg har. Jeg la den ut på finn for å rett å slett se om det var noen som ville ha den, å få noen inntekt tenkte jeg ikke mye på, var bare for morro. Du burde komme med i et Hifi- blad på en eller annen måte. Tips dem om det, så er de kanskje villige til å lage en gladsak om "Ole fra Oslo lager egne ampdingsebomser til headset". Mulig jeg har et litt annet syn på denne dingsen enn personer som ikke har hørt stort om hodetelefonforsterkere, men dette er ingen original ide. Cmoy er inget ukjent begrep blant de som nyter lyd fra et headset, den blir laget verden over av diverse elektronikkstudenter. http://en.wikipedia.org/wiki/Cmoy For at markedsføringen i det hele tatt kan starte må du ha en navn på greia. Navnet bør til en viss grad fortelle hva produktet er, for helt ærlig: svært få vet at det der er. Jeg ante ikke at det gikk ann å forsterke lyden til hodetelefoner. Har du noen eksempler her? Jeg har holdt meg til "Cmoy" for det første fordi det er veldig lett å finne informasjon på nettet om dette, og fordi det rett og slett er en "Cmoy" Men jeg kan vel finne et eget navn for så å beskrive at mitt produkt følger samme design som en Cmoy forsterker. Pris: så lav at jeg tror ikke dette er avskrekkende i det hele tatt. Du kunne faktisk ha satt opp prisen til f.eks 699 og latt den falle ettersom salget økte. De som kjøper slikt til å begynne med er antageligvis ikke så prissensitive uansett. Har de en que for å kjøpe akkurat den foran en konkurrent, så kjøper de din dings uansett Dessuten, når salget øker kan du sette ned prisen, og alle som ikke hadde kjøpt i utgangspunktet vil føle at "nå er det jo så billig at jeg bare må kjøpe det". PLC Å sette opp prisen kan jeg godt gjøre selv om jeg får litt vondt i magen Instinktet mitt sier at jeg bør være så ærlig som mulig når jeg skal reklamere for et produkt så en pris på kr. 699,- vil føles grådig. Jeg syns allerede at kr. 200,- nesten er for høy med tanke på de direkte og indirekte kostnadene knyttet til produktet er betydelig lavere. Distribusjon (place): Du bør få produktet ut i butikkene. Du må velge om du skal gå for High- Fi kjedene eller om du skal treffe massene gjennom Clas Olson e.l. Jeg tror ingen seriøs butikk vil ta inn disse forsterkerne, rett og slett fordi de ikke er profesjonelt laget slik som andre elektroniske produkter. Jeg har begrenset med utstyr og kunnskap og resultat blir også da begrenset. Dette går ikke utover kvaliteten på produktet og heller ikke levealder i en betydelig grad, men mer det estetiske (spesielt på innsiden). Product: Er produktet ditt bedre enn konkurrenter? Hva skiller ditt produkt fra de andres? Er det batteriløsning, eller er det kvalitet på lyden? Slike ting må du vektlegge i markedsføringen, og gjerne skrive en linje eller to eller fem om på annonsen du har på Finn. Jeg vil si at produktet mitt er bedre enn mange konkurrenter, i hvert fall hvis man tar pris med i betraktningen. Tar man en tur på Ebay er det ikke vanskelig å finne lignende produkter, men her til lands er konkurransen minimal. Det at den er batteridrevet er også en fordel. Skal man gå til innkjøp av hodetelefonforsterker vil 90% trenge ekstern strøm og være langt dyrere. 1 Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Jeg kom på en god idè: prøv å selg produktet ditt hos komplett.no eller MPX e.l.!!! Her MÅ du nesten sette opp prisen, for hvis de sier ja til ditt produkt vil du selge mange fler enn det du klarer å lage innen rimelig tid. Tilbud/etterspørsel Det at du ikke gjør det med god samvittighet: de aller, aller fleste produsenter selger produktene sine til det dobbelte av det det koster å lage dem. Summerer du timer brukt (du jobber for ca 200 kroner timen), strøm, utgifter til råvarer, transport, markedsføring, telefonbruk etc, så er det ikke så galt å gjøre det. Andre produsenter, for eksempel innenfor kosmetikk og mote, 10- dobler ofte prisen. En T- skjorte til 500 koster som regel 5- 10 kroner å lage, kanskje mindre. Det har ikke noe med grådighet å gjøre (eller, det har det, men det er en annen sak) men det man formidler med prisen. Hadde de solgt produktene sine til 50 kroner hadde de ikke solgt like mange. Dessuten, du sier du lager dem for hånd, men at "kvaliteten er like god". Snu på flisa og si at kvaliteten er såpass god, ettersom hver eneste enhet er laget møysommelig for hånd. Akkurat som en Lamborghini- motor Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 25. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2012 Å selge dette på komplett eller mpx hadde vært en drøm, men de kan vel ikke være så lite nøye på hva de selger? Dette er et hjemmesnekret produkt som ikke ser like profesjonelt ut som andre elektroniske artikler. Jeg har f.eks. aldri kjøpt et elektronisk produkt som ikke har inneholdt et etset kretskort, jeg lager et kretskort med jumper-wires noe som helt klart se mer uprofesjonelt ut. Hva skal til for at mpx eller komplett tar inn et nytt produkt fra en privatperson? Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Skriv en mail med problemstillingen din. Kan du eventuelt få finishen gjort på et verksted? Eventuelt outsource produksjonen av boksen/etuiet? Kanskje kjøpe ferdige, tomme bokser som du innstallerer innmaten i? Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 (endret) "Product: Er produktet ditt bedre enn konkurrenter? Hva skiller ditt produkt fra de andres? Er det batteriløsning, eller er det kvalitet på lyden?" Produktet her klarer ikke å konkurrere med FiiO. Antagelig vil produktet vare i all evighet (=intet gjensalg) slik at man hele tiden må finne nye kunder. Du kan likesågodt glemme ideen om å selge et nyttig eletronisk produkt og istedet lage ett nettsted som gir folk nyttig informasjon gratis. Da får du betalt fra Google Adsense etter hvor mye besøk du får. Å kunne skrive = inntekter, ikke å konstruere elektronikk - det måtte eventuelt være noe som er umulig å importere og derfor kan prises til tusener, som avlyttingsutstyr, manipulasjon av kasseapparat o.l. = garantert ulovlig. Endret 13. oktober 2012 av Rosario Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå