AnonymDiskusjon Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Hei, datt på sykkel for tre dager siden og slo kneet. Helt fram til i dag har det ikke forandret seg særlig, men det kommer fortsatt væske på plastret/papiret (som jeg bytter noen ganger om dagen). Da jeg dusja i dag kom det et slags grå/grønn-aktig slimbelegg over, og det gjør fortsatt vondt, og viser få tegn på å bli helt lukket/tørt. Prøver å la det være i friluft så mye som mulig, men om natta og på dagen når jeg ikke er hjemme er det vanskelig. Sånn set det ut nå: Hva bør jeg gjøre? Postet av anonym: 738077f57cf2c4c872bdfca0488cccba Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Hold det rent og sett bildet i spoiler 4 Lenke til kommentar
marvol Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Rens med pyrisept, grundig. Deretter kan det være lurt å ha litt grønnsåpe på et plaster, da grønnsåpe 'trekker til seg' verk, som er det gule/grønne i såret. Når såret er helt rent, uten verk, trenger såret mye luft. Sørg derfor for å bruke plaster som lar såret få tilstrekkelig med luft. Salve anbefales også på plasteret, slik at det ikke setter seg fast i såret. FlinkeFreddy: Jeg synes ikke det såret var så ille? Har du aldri vært barn, evt spilt fotball på kunstgress? Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Blir nok vanskelig å ikke pilke på det der. Lenke til kommentar
The_Tom Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 helt vanlig. Som håndball spiller kan jeg fortelle deg at det der er bare en skramme. Hatt mye værre sår enn det der. (ikke at håndball er ekstremsport, men som keeper i shorts får man sine merker) Lenke til kommentar
Bruker-97420 Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Jeg slet ofte med sår som aldri grodde før, men så fikk jeg ett tips av faren til en venninne som funket kjempeflott. Det finnes "gnagsår-plaster" som Compeed selger, det er som ett ekstra lag hud. Sånn logisk sett vet jeg ikke hvorfor det funker, men det gjør det. Er ikke sikker på hvor stort såret ditt er, og om det finnes plaster som passer, men det finner du nok ut av. Bare husk å rens det godt før du setter på plasteret, men det trenger jeg nok ikke påpeke. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Enkelt og greit, ha på potetmel og la det være åpent. På natta kan ha på ekstra mye og dekke det til litt. Men med potetmel blir det fort ei hinne pga fuktighet absorberes. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Minst mulig, men hold det rent. -frank Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Ser at det er mange totalt forkastelige "kjerringråd" i denne tråden. Først: det gule i såret er ikke "verk". Det er fibrin og ufarlig i et slik overfladisk sår. For å få det å gro fortest mulig gjør følgende: Vask såret med lunkent vann og såpe, gjerne i dusjen. Klipp til en bit Jelonet som dekker til 5 mm utenfor sårkanten. Klipp til en like stor bit Mepore som du setter utenpå. Skift bandage minst annenhver dag eller når sårvæsken har trukket gjennom bandasjen, eller hvis bandasjen blir våt. Jelonet og Mepore får du på apoteket. Lykke til! 4 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Ikke gjør noe med det. Det gror igjen av seg selv... Hvis det begynner å blø så kan du kanskje sette på noe stort plaster eller lignende som kan dekke såret. Lenke til kommentar
marvol Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Ser at det er mange totalt forkastelige "kjerringråd" i denne tråden. Først: det gule i såret er ikke "verk". Det er fibrin og ufarlig i et slik overfladisk sår. For å få det å gro fortest mulig gjør følgende: Vask såret med lunkent vann og såpe, gjerne i dusjen. Klipp til en bit Jelonet som dekker til 5 mm utenfor sårkanten. Klipp til en like stor bit Mepore som du setter utenpå. Skift bandage minst annenhver dag eller når sårvæsken har trukket gjennom bandasjen, eller hvis bandasjen blir våt. Jelonet og Mepore får du på apoteket. Lykke til! Mener du å si at grønnsåpe ikke fungerer? :o Lenke til kommentar
vidor Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Slet selv med et kutt som var ganske stort, og det som fungerte veldig bra etter en del forsøk var å bruke melolin sm jeg kjøpte på aptoteket. Det har en smart plastfilm som slipper igjennom væske til bomullet og som forhindrer at du river opp såret når du skifter på det. Finnes i typer med både limkant og uten. Bruker du den uten lim fungerer det bra med kirurgisk tape. Hadde også på litt bacimycin salve. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Ser at det er mange totalt forkastelige "kjerringråd" i denne tråden. Først: det gule i såret er ikke "verk". Det er fibrin og ufarlig i et slik overfladisk sår. For å få det å gro fortest mulig gjør følgende: Vask såret med lunkent vann og såpe, gjerne i dusjen. Klipp til en bit Jelonet som dekker til 5 mm utenfor sårkanten. Klipp til en like stor bit Mepore som du setter utenpå. Skift bandage minst annenhver dag eller når sårvæsken har trukket gjennom bandasjen, eller hvis bandasjen blir våt. Jelonet og Mepore får du på apoteket. Lykke til! Mener du å si at grønnsåpe ikke fungerer? :o Grønnsåpe i konsentrert form er svært alkalisk og skal ikke brukes rett i sår. I spedd form kan det fortsatt brukes som kjerringråd. I offentlig helsevesen skal det ikke brukes lenger. Lenke til kommentar
marvol Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Hmm, funker hver gang for min del Men, det vil vel alltid være forskjell på hva som er tillatt og hva som funker! Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Man trenger i grunn ikke å rense det heller... Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 (endret) Hold det rent og sett bildet i spoiler lol. Men støtter forslaget ditt xD NSTW Endret 26. februar 2012 av -Léon- Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Ja bildet kunne settes inn i en spoiler ja, men ikke diskuter dette i tråden! Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 2. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2012 Hehe, takk for mange gode svar! Jeg gikk for TOMpsy sitt tips, og kjøpte Jelonet og Mepore, i tillegg til pyrisept og litt bomull. Det funket utrolig bra, og såret er på full fart mot å bli helet Postet av anonym: 738077f57cf2c4c872bdfca0488cccba Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå