Abigor Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 (endret) De siste månedene har vært konflikfylte her jeg bor. Kommer stadig i krangel med utleier grunnet støy og strømbrudd. Saken er slik: -Hybelen er veldig dårlig isolert, slik at jeg som bor her hører når utleier snakker, hun har en trapp vegg i vegg til soverommet som det trampes i til seint på kveld. -Utleier har bestemt seg for omfattende oppussing og meningen er at det skal isoleres til slutt. Dette forårsaker mengder av støy, særlig når de skal rive opp gulvet som er vårt tak. -Hyppige strømbrudd fordi elektrikere er på besøk eller fordi sikringene går. Dette skjer en sjelden gang etter avtale, stort sett så går strømmen uten varsel. Av og til i 30 sekunder, av og til i flere timer. Alt av vann knyttet til hybelen må pumpes opp/ut ved hjelp av elektrisitet, så når dette skjer så kan jeg ikke gå på do, dusje eller bruke vann i vasken. Dersom jeg bruker vann så vil det flyte kloakk over baderommet. -Internett er en del av prisen, denne har tidvis sviktet, senest et helt døgn. Hva kan man forvente i en slik sak? Jeg oppfatter utleier som bråkete og uten å ta hensyn til at hun ikke er alene i huset. Jeg lever med konstant fare for å miste arbeid på pc på grunn av alle de tilfeldige strømbruddene. En gang opplevde jeg strømbrudd to ganger mens jeg så en film! Har begynt å se etter andre steder å flytte ut, siden livet føles forferdelig her jeg bor nå. Er det lov å holde på slik? Endret 24. februar 2012 av Griffar Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Jeg ville skrevet et brev til huseier og beholdt en kopi. Et virkemiddel er å holde tilbake husleie og si hun ikke holder sin del av kontrakten med strøm, internett og vann. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Det enkleste er å flytte... Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 24. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2012 Det enkleste er å flytte... Ja jeg er på utkikk. Det er bare så skuffende så få rettigheter man har som leietaker. Som utleier kan du omtrent gjøre hva som helst. Det går kun utover leietaker. Dersom man kan pakke sekken på dagen så er det jo helt greit å flytte. Men om du har en svær lcd-tv, kjøleskap og oppvaskmaskin så vil du helst gjøre det så lite som mulig. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Ja jeg er på utkikk. Det er bare så skuffende så få rettigheter man har som leietaker. Som utleier kan du omtrent gjøre hva som helst. Det går kun utover leietaker. Pft, du som leietager står enormt sterkt. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Ehh, man har et ekstremt sterkt vern av leietaker i dette landet... Mener du at huseier skal avskåres fra å gjøre noe som helst med huset så lenge man leier ut? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 24. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2012 (endret) Hvilket vern har jeg, når jeg hverken får vann, elektrisitet eller internett? Hvilket vern har jeg når jeg kan høre ord som blir sagt av utleier? På visning var hun selvsagt på "vår" side av huset. Skulle bedt henne skru på en radio i sin del først, så hadde jeg aldri skrevet under på kontrakten. Når jeg kommer hjem fra jobb vil jeg lage mat, spise i fred og sette meg i sofaen. Det som skjer nå er at hver dag jeg kommer hjem så er det "dunk dunk" og alle mulige andre lyder som forstyrrer helt fram til klokken ni på kvelden. Enkelte ganger har det vært snekring til halv tolv på natta! Vegg i vegg med soverommet mitt. En dag var strømmen borte i flere timer. Hva skal jeg gjøre da? Er ikke engang lys til å lese en bok. Jeg gikk i senga og la meg til å sove. Midt på dagen! Endret 24. februar 2012 av Griffar Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Som sagt, du kan flytte. Om det er så ille som du beskriver, kan du sannsynligvis til og med heve avtalen med umiddelbar virkning. Men hva annet ønsker du? At politiet skal komme og kjefte? Be henne være stille? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 24. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2012 Ja som sagt så kan jeg flytte, det er nok mulig. Men det er ikke særlig til "vern", er det? Det er siste løsning. Det er kostbart å flytte men først og fremst strevsomt. Det er flere dagers tungt arbeid. Også blir det mer å betale på grunn av overlappende leieperioder. Det eneste jeg vil er å betale for et sted å bo der jeg kan hvile, arbeide og leve i fred. Ikke et sted med støy, stemmer, strømbrudd osv. Det jeg skal gjøre er å se etter nytt sted slik at jeg kan få flyttet fortest mulig. Men neste gang skal jeg undersøke ekstra nøye. Orker ikke gå i denne fella igjen. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Vi leietakere har et veldig bra vern i Norge, og mange rettigheter. Leietaker står i de fleste saker sterkere enn utleier. Men, dette har ingen verdi om ikke leietaker hevder sin rett, eller kjenner sine rettigheter. Det er ingen leietaker-inspektører som kommer og spør om du har det bra der du bor. Dette er først og fremst problemer som du må ta opp med utleier. Si at dette ikke er akseptabelt, og argumenter saklig for hvorfor det ikke skal være slik. Begynn der. For alt du vet er det ikke sikkert at utleier er klar over hvor problematisk dette er for deg. I det minste ikke med vilje. Mennesker er veldig lite flinke til å tenke over hvordan det man gjør innenfor egen bolig kan påvirke nærliggende naboer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå