TheHundreds Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 För att göra en lång historia kort; Åkte för några år sen till Norge som "partysvensk" och jobbade inom bygg och trivdes väldigt gott. Är nu av olika anledningar sugen på att flytta tillbaka till Norge. Jag skulle vilja jobba som elektriker och undrar hur jag ska kunna ta mig dit. Kan bara jämföra med hur det skulle gått till i Sverige.. Jag gick alltså inte elektro på vidaregående utan samhälle (allmänfag) tror jag är samma. Hur läser jag in behörighet i efterhand? finns det nån vuxen-utbildning? Är det svårt att få lärlings-plats? Är i stort sett omöjligt i Sverige utan kontakter. Finns det mycket jobb? hur är lönen? trivs ni elektriker där ute? Hoppas kunna få nåt serriöst svar fråga om ni undrar nått. Ha de fint! Lenke til kommentar
Fizzle Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 (endret) Det høres for meg ut som om du verken har tatt VG1 Elektrofag eller VG2 Elenergi, og da har du litt å gjøre før du kan bli elektriker her i Norge. Jeg vet ikke om du kan ta begge elektro årene på videregående nå, det kommer vel an på din alder og hvor mange år av skoleretten du har brukt, men du kan avtale med en bedrift og gå 5 år i praksis som hjelpearbeider med litt teori om kveldene tror jeg (?), for så å gå opp til fagprøven. Om det er vanskelig å få seg lærlingeplass kommer an på hvor i Norge du søker. Men sånn generelt, så vil jeg si at dette skal gå ganske bra. Lønnen varierer også selvfølgelig, men du skal ikke se bort ifra å havne på rundt 400.000.- i årslønn. Det var i alle fall det NEAS sa at de gir som startlønn til elektrikere (Gruppe L). Det å være elektriker er en fin jobb som de fleste trives i. Du har gode muligheter, god lønn, og ofte fine arbeidstider. Lykke til. Endret 24. februar 2012 av Fizzle Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 alder? vilbli.no bestått allmen gir muligheten for ingeniør utdanning og lignende. her er elektroingeniør ettertrakta. gode muligheter for lærlingplass i elektrikerfaget hvis man er ung. man kan gå som hjelpearbeider i 5 år og gå opp til elektriker fagprøve etter alle vidaregåande skole og elektriker eksamen er bestått. regner med det er mye jobb. ser ikke noe som hindrer oss elektrikere. i min bransje bruker vi utenlands arbeidskraft, der mesteparten er polakker. dette pga. det er ikke nok nordmenn med relevant elektriker utdanning og erfaring. de med lang erfaring går enten offshore eller til store selskapet som er spesialister innenfor sitt marked (Rolls Royse, Kongsberg Maritim, Abb, Wartsila osv). noen går også til energi bedrifter. på land er det alt av vanlig installasjon og der trenger folk ennå elektrikere. anbefaler å starte på land (boliginstallasjon, industri, osv) hvis du ikke har jobbet med skipsinstallasjoner eller noe offshore relatert. jeg kan si at lønnen er mye høyere enn i Sverige, antar jeg. vi klager over dårlig lønn. i min bransje så ligger vi litt over tariff enn til de som jobber på land. med alt det stresset og presset marked med kortere leveringsfrister på nybygg av avanserte offshore fartøy så syns jeg vi trenger høyere lønn . spesielt om skipet er "ferdig" bygd i Kina og kommer til Norge. så er det ikke ferdig og vi skal fikse og gjøre ferdig skipet. kina båter er noe dritt. det mangler bare noe skrevet på utsiden av skipet. det bør stå "Maid in China". Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Det høres for meg ut som om du verken har tatt VG1 Elektrofag eller VG2 Elenergi, og da har du litt å gjøre før du kan bli elektriker her i Norge. Jeg vet ikke om du kan ta begge elektro årene på videregående nå, det kommer vel an på din alder og hvor mange år av skoleretten du har brukt, men du kan avtale med en bedrift og gå 5 år i praksis som hjelpearbeider med litt teori om kveldene tror jeg (?), for så å gå opp til fagprøven. Om det er vanskelig å få seg lærlingeplass kommer an på hvor i Norge du søker. Men sånn generelt, så vil jeg si at dette skal gå ganske bra. Lønnen varierer også selvfølgelig, men du skal ikke se bort ifra å havne på rundt 400.000.- i årslønn. Det var i alle fall det NEAS sa at de gir som startlønn til elektrikere (Gruppe L). Det å være elektriker er en fin jobb som de fleste trives i. Du har gode muligheter, god lønn, og ofte fine arbeidstider. Lykke til. 350 000kr er mer grunnbeløpet i året. årslønn er lønn i vanlig ordinær arbeidstid, altså uten overtidslønn. hvis du ser på nelfo sine nettsider om LOK og lønnsatsene så ser du hva tariffen er. startlønna ligger på tariffen til de fleste. jobber man overtid offshore så ligger du langt over. 286kr/timen er ikke uvanlig. eks. så tjener du nesten 100 000kr brutto på 6 veker ved 14/21 rotasjon i Ølen. i norge ligger elektriker på eller under 200kr/time, selv ligger jeg langt over. i mai er det nytt oppgjør, da stiger sannsynligvis lønna igjen. på land så jobber ikke elektrikere mye overtid. i min bransje så har vi nesten "planlagt" overtid vet hvert skip vi arbeider på. med timelønn er dette knall. siste skipet jeg jobbet overtid var på hurtigruten sin MS Finnmarken før den skulle starte i ruta si for 2 veker siden. måtte skifte noen 1000 lyspærer av 15 typer på hele skipet pga. en feil de gjorde med synkronisering av ekstern generator og skipet generatore (50Hz og 60Hz med ujevn produksjon gir problemer). Lenke til kommentar
TheHundreds Skrevet 24. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2012 Kul med så snabba svar! Jag har då inte VG1 eller VG2 utan bara vanliga allmänfag-ämnen. Kanske att den bästa vägen för mig då skulle vara att gå som lärling de 5åren. Jag är då 24år redan idag så kanske lite till åren men borde kanske gå ändå? Det går inte att läsa in de kurserna i VG1 och VG2 på distans samtidigt som man gör praksis för att bli färdig snabbare? Hur fungerar tariff egentligen? Är det samma som Ackord i Sverige kanske med prestations-baserad lön eller är det nån tabell? Verkar ju vara väldigt gott betalt måste jag säga. Lite osäker på vad en vanlig norsk medel-lön ligger på ungefär? Men som det ser ut i Sverige tjänar service-elektriker runt 21-22000/månad i ingångslön men kan komma upp i runt 27-30000/månad efter lång tid. Vilket räknas som bra betalt här hemma då :!: lite skillnad hehe :-) Lenke til kommentar
Minus Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 (endret) Du kan jo alltids ta elektrofagene som privatist og gå normal læretid på 2.5 år. Endret 24. februar 2012 av Minus Lenke til kommentar
TheHundreds Skrevet 24. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2012 Det låter som det skulle kunna vara nånting! Det verkar som det finns många vägar att gå då men att det kanske skulle vara den snabbaste. Får forska vidare i det här och se vad som verkar bäst. Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 vi har rundt 30 000kr per måned, altså 200kr per time. det er noen som fremdeles jobber akkord, men de fleste går på timelønn. Lenke til kommentar
TheHundreds Skrevet 25. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2012 okejokej! Man skulle inte kunna få e-mail till nån av er elektriker? Har lite väl mycket frågor för att kunna ta det på forum egentligen tror jag.. Jag är ingen otäck stalker utan undrar bara lite saker haha. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Finns det mycket jobb? hur är lönen? Å få seg jobb som elektriker i Norge er ikke noe problem med ok karakterer. Lønnen er veldig god (spesielt når du sammenligner med antall år på skolebenken). Gjennomsnittlig lønn er 33 600 NOK (http://www.ssb.no/lonnbygganl/) Lenke til kommentar
TheHundreds Skrevet 5. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2012 Å få seg jobb som elektriker i Norge er ikke noe problem med ok karakterer. Lønnen er veldig god (spesielt når du sammenligner med antall år på skolebenken). Gjennomsnittlig lønn er 33 600 NOK (http://www.ssb.no/lonnbygganl/) Hur trivs ni då, vad skulle ni säga at det bästa/sämta med jobbet? Lönen verkar ju onekligen vara på plus-sidan efter dom svar jag fått hehe Hur är det med förslitnings-skador? klarar man sig till pension? Finns det möjligheter att bygga på med utbildning om man skulle vilja ha lite mindre kropps-arbete på ålderns höst? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå